Телеком Услуги

Защо се провалиха смарт часовниците?

Владимир Владков

Смарт часовниците се провалиха като самостоятелна продуктова категория, защото основните играчи в индустрията направиха няколко големи грешки.

Те започнаха с потребителските модели и смятаха, че в предприятията те сами ще навлязат подобно на смартфоните. А всъщност подходът трябваше да е обратен.

Преди 3 години се очакваше, че смарт часовниците бързо ще се превърнат в процъфтяваща категория, отделен голям пазар в електрониката. Вместо това те все още са гривнички, предоставящи съобщения от смартфоните, както и придружители на запалените по фитнеса. Сред останалите начини на ползване са телефонни разговори, аларми, е-поща, преглеждане на снимки и видео, навигация, управление на музика и домашна автоматизация, според анализа на NPD Group.

Tambour Horizon на Louis Vuitton' изглежда впечатляващо, но е доста голям, няма много функции и струва $2490.

Първите успешни модели вече са забравени. Motorola излезе от пазара. Pebble приключи дейността си през декември. Jawbone направи същото, но през юли тази година. Intel, която придоби фирмата за носима електроника Basis, затвори компанията и напусна изцяло областта на фитнес тракерите и смарт часовниците. Fitbit продаде 2,3 милиона устройства по-малко през последното тримесечие в сравнение с същия период на миналата година.

Предлагайки отворена платформа за всеки производител, който реши да създава на нейна база смарт часовници, платформата Android Wear на Google бе много привлекателна за индустрията, когато стартира преди близо три години и половина. Ако се върнем към днешния ден Apple Watch на Apple, който използва WatchOS, доминира на пазара, а частният вариант Tizen на Samsung е доста по-назад. Android Wear остава на опашката.

Strategy Analytics заяви, че през първото тримесечие на тази година Apple е държала 57% от пазара с нейния Apple Watch, а Samsung и Google се борят за остатъка съответно с 19% дял за Tizen и 18% за Android Wear. Според Gartner Apple ще остане начело поне до 2021 г.

Фирмите са предпазливи с числата. Но е много вероятно повече, ако не и всички производители на смарт часовници да губят пари. Лидерите Apple и Samsung може би нямат нищо против. Все пак смарт часовниците допълнително подхранват лоялността към платформите за смартфони.


Потребителите са объркани

Kantar Worldpanel ComTech обяви през декември, че едва 15,6% от щатските потребители притежават смарт часовник или фитнес гривна, което е съвсем малко повече в сравнение с предишната година. В същото време над 77% от американците имат смартфон. В Европа под 10% от потребителите имат смарт часовник.

Но дори тези скромни числа скриват по-мрачната реалност. Много потребители, които са си купили смарт часовник, всъщност не го носят. След като са купени от магазина и са използвани няколко месеца, тези часовници събират прах по чекмеджетата.

Каква е причината?

Смарт часовниците не успяха да отговорят на очакванията и да проникнат на голям потребителски пазар по няколко причини. Водещата е, че те са или твърде обемисти и скъпи, или са с добра цена, но с ограничена функционалност, като и в двата случая не оправдават покупката, затова се носят само от най-големите любители на електронните джаджи.

С други думи състоянието на технологията не позволява появата на тънки, евтини и с богата функционалност устройства, които да стимулират мащабното проникване сред потребителите.

Някои от най-желаните смарт часовници днес изглежда са онези, които най-много приличат на „глупави“ часовници - те са закупени за същите атрибути, които часовниците предлагат на купувачите от десетилетия, а не заради „интелигентността си”. Или те са толкова скъпи, че малцина са готови да ги купят.


Защо се провалиха смарт часовниците?

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Новият титаниев умен часовник Summit на Montblanc с цена $980 е пример за категорията часовници, които са традиционни, но изкушават с някои „смарт“ добавки. Линията Summit, включително скъпия титаниев модел, работи с Android Wear 2.0. Часовникът не прави почти нищо друго, освен да показва известия от смартфона, като дава възможност за минимални реакции. Най-добрата му характеристика е, че не прилича на смарт часовник.

Смарт часовникът на TAG Heuer Connected Modular 45 също е желан продукт, но рядко се купува заради огромната си цена- от $1700 до $6750. А моделът Tambour Horizon на Louis Vuitton е твърде обемист и с ограничени функции, като в същото време струва много пари -$2490.

Други часовници се отличават чрез фокусиране върху изключително тесни ниши. Например смарт часовникът Fantom е за фенове на футбола, като единственото, което прави в повече, е да ви държи постоянно информиран за всичко, свързано с любимия ви отбор.

Появиха се и няколко модела за деца, включително Kidizoom DX2 на VTech, dokiWatch, Safer Kids и още няколко, включително българският модел MyKi на Allterco Robotics.

Някои компании предлагат иновативни функции за смарт часовници, съществуващи от десетилетия в конвенционалните часовници. Швейцарската фирма Sequent вече предлага самозареждащ се смарт часовник за $219. Той използва кинетичната енергия от движението на ръката, за да зареди батерията. „Смарт“ функциите са просто четене на съобщенията от смартфона.

Други пък се стремят да „се хванат“ още по-здраво за смартфоните. Най-новият модел Apple Watch се очаква през следващия месец и вероятно ще е има LTE версия, което означава, че би трябвало да осъществява обаждания и да получава данни директно без обвързване с iPhone. LTE часовникът на Apple обаче не е първият на пазара, още няколко големи производители пуснаха LTE модели, включително Huawei Watch 2.

Часовник, наречен Arrow Smartwatch, предлага камера като на смартфон, но с иновативна добавка. Тя се върти около рамката, така че може да си направи селфи, а след това да я завъртите напред и да снимате сцената.

А смартчасовниците Martian mVoice разполагат със способност да говори с виртуален помощник (по-точно с Amazon Alexa.)

Онова, което очаква и иска потребителският пазар обаче са не дузина различни часовници, всеки от които предлага една уникална функция, нито пък аналогови часовници или смартфони. Купувачите искат един часовник, който да разполага с всички, или поне дузина функции.


И новини от IFA в края на тази седмица

В края на седмицата започва голямото изложение IFA в Германия, като индустрията ще се опита да направи още една малка стъпка към масовото разпространение на смарт часовниците.

Samsung вероятно ще обяви нови часовници в сряда, включително нов Gear Fit 2 Pro и още един часовник от линията Gear S. Sony и Huawei също може би ще представят нови часовници в четвъртък. Garmin Vivoactive 3 и редица модели на Fossil, брандирани с модни марки, също би трябвало да се появят до края на седмицата. А водещият в индустрията Apple Watch вероятно ще получи освежена версия през следващия месец.

Макар че тези нови продукти вероятно ще представят изненадващи иновации (особени часовниците на Samsung), те едва ли ще успеят да предложат убийствена комбинация от размер, функции и цена. Технологията просто не е готова.

Голямата грешка – игнориране на предприятията

Технологичната индустрия нахлу на пазара на базата на фалшивото предположение, че смарт часовниците трябва да започнат като потребителски продукт, а не като корпоративен.

Вместо това умните часовниците трябваше да бъдат разработени като умни очила, първо с модели за предприятията, а след това за масовите потребители.

Фалшивият сюжет, който все още отеква като ехо в технологичната преса за Google Glass, е, че Google пусна интелигентните очила на потребителския пазар и продуктът се провали. По-късно компанията смени курса и отново представи Glass, но като корпоративен продукт.

В научно-развойната лаборатория на Google стартираха нова бета програма, наречена Explorer Program, чиято цел е да привлече идеи от публиката за това как умните очила да бъдат използвани най-добре. Програмата „осведоми“ разработчиците на Google, че върховата технология за интелигентните очила все още не е готова за потребителите, но може да намери приложение в предприятията, където по-масивната електроника е приемлива, ако ефективността й е добра. Затова Google пренасочи Glass от развойния отдел към продуктова група и започна да работи върху версията Glass Enterprise Edition.

Точно това трябваше да се случи и със смарт часовниците. Ако големи компании като Apple, Samsung или Google организират

програма „Explorer” за смарт часовниците, те бързо биха открили, че трябва да съсредоточат усилията си върху предприятията, а интересът към масовия пазар трябва да оставя за по-късен етап.

Вместо да разработва смарт часовници, които да показват известия от Instagram и сърдечния ритъм, индустрията трябваше да разработи биометрична сигурно и ключове за достъп, GPS функции за предоставяне на приложения, пренос между часовниците на информацията от бизнес визитки и редица други корпоративни приложения.

За разлика от масовия потребителски пазар повечето корпоративни приложения, включително логистика, производство и други, могат да „толерират“ по-неудобната и тясна функционалност (която да обслужва определени бизнес процеси), както и по-високата цена.

В резултат се появиха някои инициативи, ориентирани към предприятията и добавящи бизнес приложения (като TaskWatch) към устройства, предвидени за масовия клиент.

Индустрията тръгна наопаки и навлезе в потребителската област, зарязвайки корпоративната за по-късно. И затова нито потребителите, нито предприятията имат часовници, които са подходящи за „умна употреба“.

Производители на часовници губят пари и някои компании, фокусирани върху смарт часовниците, излязоха от бизнеса. Потребителите са равнодушни към устройства, които не успяват да предложат удобен форм фактор, функции и цена. А пазарът на корпоративни часовници на практика е на кота нула.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X