Телеком Услуги

Ще се отрази ли YouTube телевизията на пазара в Източна Европа?

Владимир Владков

Пускането на YouTube телевизията в САЩ бележи поврата точка в тази силноконкурентна индустрия. Дали Google ще пусне подобна услуга и в Европа, включително в Централна и Източна Европа?

Все още не са ясни плановете на интернет гиганта, но трябва да се отбележи, че САЩ е най-развитият ТВ пазар в света, а освен това (или може би точно затова) е доста комплексен по отношение на разнообразието от предложения. Услугата на Google е създадена като пряк конкурент на традиционни доставчици в САЩ като Comcast, но ще мери сили и с нарастващ брой подобни услуги като Sling TV, Netlflix и др.

Отказването от традиционния „фиксиран“ кабел е сериозен проблем в САЩ, където компаниите за платена телевизия са „загубили“ близо 800 хиляди абонати само през 2016 г. Затова доставчиците започнаха да се отвръщат на удара или чрез партньорства с OTT услуги, или като стартираха свои собствени. В резултат водещите 6 кабелни компании са се „простили само“ с 280 000 ТВ абонати през 2016 г., докато две години по-рано „изпуснатите“ абонати бяха над 1,2 милиона.

YouTube TV, която първоначално ще е достъпна само в няколко района в САЩ, е насочена както към онези, които се „отказват от кабела“, така и към младите потребители, които „никога не са имали такъв достъп“, но въпреки това имат желание да плащат за ТВ услуга (макар че в случая това понятие има доста по-различно значение). На тези потенциални зрители Google предлага икономичен пакет от 40 ТВ канала за $35 на месец.

В Европа отказите от фиксиран достъп до телевизия все още не са толкова голям проблем. Но ОТТ доставчиците вече са част от ТВ пейзажа на всеки пазар, включително след старта на услугите на Netlix, HBO Go и други, които имат доста сериозно присъствие в някои западноевропейски страни.

Някои източноевропейски страни като Полша и Русия се движат в същата посока. Затова може би не е далеч деня, в който услуга от типа на YouTube TV ще се опита да стъпи тук, предоставяйки още един избор на младите зрители.

Същевременно установилите се вече играчи като Liberty Global в кабелната индустрия са наясно с тенденциите отвъд Атлантика и се стремят да реагират изпреварващо. Така че няма да е изненада, ако стартират своя услуга тип „YouTube TV“, за да задържат потребителите и да си спечелят нови. В България операторите, предоставящи фиксирана платена ТВ, вече пуснаха подобни оферти, достъпни и за мобилните им абонати, включително Мтел с Mtel Now и новите спортни канали Mtel Sport 1&2 и EDGE, Vivacom с предложението TV Go, а Булсатком – с офертата за Fusion TV и новото си мобилно приложение. Теленор България пък заложи изцяло на мобилното гледане, включвайки в пакетите си HBO Go.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X