Телеком Услуги

SES Astra: 70% от българите избират ТВ доставчик заради HD каналите

Владимир Владков

Владимир Владков

80% от българските домакинства имат повече от един телевизор, а над 42% от тях разполагат с повече от 3 телевизора. Същевременно 75% от домакинствата гледат по над 2 часа ТВ съдържание и през почините дни, и през работните дни, като в работните дни гледаемостта на телевизията „спада“ до 2-3 часа за 44% от домакинствата, а през уикендите 38% от са пред ТВ екрана по 4 до 6 часа дневно.

 

Това показват данните от проучването на ТВ аудиторията, поръчано от сателитния оператор SES Astra в България, Румъния и Молдова, обясни Михай Урсои, генерален мениджър на Aastra за тези 3 страни. Компанията има 50 сателита в целия свят, които обслужват над 317 млн. домакинства и излъчват повече от 7400 ТВ канала, 2400 от които са в HD формат. За Европа компанията има 5 основни сателитни позиции, като 4 от тях обслужват и клиентите в региона, т.е. DTH услугата е достъпна чрез 60 см антени, добави той.

ТВ консумацията тук е впечатляваща,

както и степента на проникване на ТВ услуги, каза Урсои на базата на данните от проучването, направено сред 420 потребители на платени ТВ услуги над 18 г. от Mercury Research Румъния в партньорство с Market Links за България.

Най-важният критерий за избора на дадена ТВ услуга (сателитна, кабелна, IPTV) е качеството (за 27% от респондентите), следван от броя предоставяни програми (за 22%) и едва на трето място идва цената (за 15% от ТВ абонатите). Същевременно при подписване на абонаментния договор 42% избират конкретния доставчик заради най-добро съотношение цена/качество, но за 30 на сто от тях пакетните предложения също са важни, докато за 21% качеството е най-важният критерий. „В Румъния 25% от потребителите посочват, че сключват договор с даден оператор заради липсата на друг избор, което е необяснимо. Навсякъде има избор между поне 2 DTH услуги, както и кабелни оператори, каза Михай Урсои. - Явно българите са много по-добре информирани за наличието на различни опции за платена ТВ, защото само 13% посочват този отговор.“

Наличието на OTT услуги

от типа на YouTube, HBO Go и друго онлайн съдържание на други устройства но без допълнителна такса, както и наличието на VoD съдържание и HBO Go, е основателна причина за 36% от респондентите да сменят своя ТВ доставчик. В тази връзка е интересно с колко телевизора разполага българското домакинство. 38% от респондентите имат по 2 телевизора, 29% имат по 3 ТВ апарата, а само 20% гледат ТВ само на един телевизор. Същевременно 13% от домакинствата имат повече от 4 телевизора.

Наличието на повече ТВ апарати определя и увеличеното време на гледане на ТВ съдържание. В работни дни 44% от българите гледат от 2 до 3 часа, а 31% от 4 до 6 часа, или общо над 75% гледат повече от 2 часа дневно. През уикендите 38% стоят по 4 до 6 часа пред телевизора, а 27% прекарват пред него от 2 до 3 часа, или пак 75% от домакинствата гледат телевизия по над 2 часа всяка събота и неделя. В Румъния гледаемостта е по-малка, макар и незначително - 31% гледат 4 до 6 часа през уикендите, а други 30% гледат 2 до 3 часа, каза Урсои.

Удълженото време пред телевизора зависи и от типа на харесваните предавания. За 81% от любими са общо развлекателните програми, 59% искат да гледат филми, а 51% документални предавания. Според това проучване най-гледаните са програмите на bTV (80%), Nova TV (73%) и BNT (46%). Само 42% от българските респонденти превключват на новинарски канали, докато в Румъния 80% от зрителите предпочитат новини, следват филмите (66% от зрителите), развлекателните и музикални програми, любими на по 60% от румънските зрители.

По отношение на HD качеството

то е основен критерий за 35% от потребителите при избора на новия им телевизор, толкова е делът и на онези, които по този начин избират своя ТВ доставчик. За 64% от българите HD качеството е важно при филмите, за 40% при документалните поредици (явно излъчвания на предавания за живата природа в HD формат е любимо на мнозина), а за 35% HD форматът е подходящ за спортни прояви и новини.

Но готови ли са абонатите да плащат повече за HD? Според проучването има такава нагласа сред българските потребители, въпреки че не е ясно дали наистина биха платили, когато отидат при своя оператор. Удовлетворението на клиентите от включените в пакетите им HD канали се оценяват с 3,8 по скалата от 1 до 5, но една четвърт биха платили повече за допълнително HD съдържание. На въпроса колко повече, българите биха дали по 3,3 евро за още 5 HD канала по избор и 4,4 евро за още 10 HD програми. В Румъния HD бонусът се оценява по-скъпо, средно с 40% повече.

„Сателитното разпространение

е идеалното средство за удовлетворяване на желанието на потребителите от повече ТВ съдържание, включително с HD качество, заради наличието на огромен капацитет и богато разнообразие от предлаган и ТВ канали Един от всеки три HD канала се предават през сателити на Aastra”, изтъкна Михай Урсои. Според него, броят на домовете в Европа, приемащи HD телевизия, се е утроил през последните 5 г. и вече над 56% от домакинствата със сателитно приемане се наслаждават на HD съдържание. „SES обслужва 78% от домакинствата в Европа с достъп до HDTV”, добави той.

Колкото до засилващата се тенденция за гледане на ТВ и видео съдържание на няколко различни екрана, включително PC, таблет, смартфони и други, компанията е разработила услугата SAT към IP, която преобразува цялото сателитно съдържание (ТВ, радио и данни) в IP пакети и през домашния IP маршрутизатор (с достъп до Интернет) това съдържание стига до всички устройства в къщата. В момента това решение е много популярно в Германия, допълни Урсои.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X