Техавто

Глобалните продажби на електромобили се свиха заради Covid-19, в Европа растат

Владимир Владков

Първата половина на 2020 г. премина под сянката на COVID-19, като пандемията и затварянето на много бизнеси доведе до рязък спад на месечните продажби на автомобили от февруари насам. За първите 6 месеца на 2020 г. количеството на проданите леки и лекотоварни автомобили се срина с 28% в сравнение със същия период на 2019 г. Същевременно сегментът на електромобилите се справи малко по-добре, като годишният спад на продажбите е "само 14%", пише в доклада на Роланд Ирле от EV-volumes.com.

В регионално отношение обаче разликите са много големи. В Китай количествата на продадените автомобили с "нов вид гориво" (NEV) за 2020 г. са сравнени с много стабилните продажби за първата половина на 2019 г, като сривът е над 42 % годишно при спад на целия пазар от 20%. Този срив се обяснява с намалените субсидии и много по-строгите технически изисквания към електромобилите. В САЩ продажбите на електрическите модели следват тенденцията на целия автомобилен пазар.

Европа обаче е "ярка звезда" на пазара на електромобили, тъй като продажбите през 2020 г. са скочили с 57 на сто спрямо първите 6 месеца на 2019 г., докато общият пазар на нови автомобили се е свил с 37%. Бързото увеличение на електромобилните продажби започна още през септември 2019 г., а през тази година тази тенденция се засили. Влизането в сила на новия регламент за измерване на енергийната консумация WLTP заедно с промените на националните данъци и стимули за автомобили създадоха много добра осведоменост сред потребителите и подкрепиха търсенето на електрически модели, обяснява Ирле. Индустрията се стреми да постигне изхвърлени газове до 95 грама CO2/кма за 2020/2021. Над 30 нови и подобрени модели само с акумулаторно задвижване (BEV) и хибридни коли (PHEV) бяха представени през втората половина на 2019 г. и производството им се увеличи въпреки задържането на индустрията за 1-2 месеца.

6 европейски страни обявиха допълнителни "зелени" инициативи за стимулиране на по-големите продажби на електромобили, които стартираха през юни и юли. Предварителните резултати на EV-volumes.com за юли показват, че ще има ефект върху продажбите и през втората половина на 2020 г. Водещите 10 пазара на електрически превозни средства в Европа нараснаха общо с над 200%. "Очакваме много силни продажби за останалата част от годината, като общите бройки надхвърлят 1 милион, а месечно делът има от целия автомобилен пазар ще е в рамките на 7 до 10%", обяснява авторът на доклада.

Глобалният дял на "чисти" електромобили и хибридни модели за първата половина на 2020 г. е 3%, базиран на продадените общо 989 000 броя. Пазарът на по-малките коли продължава да се развива по-бързо. Лидерът по отношение на дела на електромобилите - Норвегия, регистрира ново постижение - 68% от всички продажби на нови автомобили. Исландия е втора с 49%, следва Швеция с 26 %. От големите икономики се отличава Франция с 9,1% на електрическите превозни средства (ЕПС), във Великобритания делът им е 7,7 %. Германия отчете 7,6 %, Китай - 4,4 % %, Канада - 3,3 %, Испания - 3,2%. Всички останали автомобилни пазари с над 1 милион продадени автомобили са регистрирали под 3% на електрическите модели за първата половина на 2020.

От сайта EV-volumes.com очакват за цялата 2020 г. да бъдат продадени около 2,9 милиона електрически и хибридни превозни средства, освен ако заради COVID-19 мерките не бъдат затегнати и това да се отрази на големите пазари на електромобили. Глобалният автопарк от електрически коли ще достигне 10,5 милиона до края на 2020 г., включващ само леки коли. Лекотоварните и тежкотоварните превозни средства ще добавят още около 800 000 броя към глобалния парк от plug-in автомобили.

Европа променя тенденциите
С подкрепата на щедри стимули и по-добро предлагане на нови и подобрени електромобили, Европа се превърна в явен победител през първата половина на 2020 г. и е много вероятно да определя темпа на растеж през цялата 2020 г. Въздействието на COVID-19 върху пазарите на превозни средства беше най-силно в Европа, но продажбите на електрически модели нараснаха с 57%, достигайки 6,7% дял от новопродадените леки превозни средства, или 7,5%, а се броят само пазарите на ЕС + ЕАСТ. Това е огромно увеличение при сравнение с 2,9% пазарен дял за първата половина на 2019 г. Делът на Европа в глобалните продажби на BEV и PHEV модели се е увеличил от 23% на 42% в рамките само на една година. В Европа са продадени повече електромобили, отколкото в Китай, за първи път от 2015 г. Най-големият принос за увеличения брой продадени ел-коли имат Германия, Франция и Великобритания. С изключение на Норвегия (-6%), всички по-големи европейски пазари на електромобили отчитат ръст тази година.

Спадът на продажбите на автомобилите с нов вид гориво (NEV) в Китай започна през юли 2019 г. и продължи и през първото полугодие на 2020 г., подсилен от срива на целия пазар през февруари и март. Данните за първото полугодие 2020 г. се сравняват с периода от 2019 г., т.е. преди намаляването на субсидиите и по-нататъшните технически изисквания, които сериозно потиснаха търсенето и предлагането. На тази база годишният спад е над 42%. Делът на Китай от световните продажби на BEV и PHEV модели през първото полугодие на тази година е "едва" 39% спрямо 57% през първото полугодие на 2019 г. Предварителните резултати за юли показват възстановяване на продажбите на NEV модели, като годишният ръст спрямо юли 2019 г. е около 40%.

Спадът в Япония също продължава, особено при вноса. Количествата продадени електромобили в САЩ също намаляха заради 7-седмичното спиране на Tesla от края на март до средата на май, а от другите OEM производители имаше малко новини. Новият Tesla Model Y допринесе с 12 800 единици за първото полугодие. Вносът от Европа отчете голям спад, тъй като европейските OEM приоритизираха доставките си за Европа, където те са по-необходими. Акцентите за втората половина на 2020 г. в Северна Америка ще бъдат новият Ford Mach-E и големите доставки на Tesla Model-Y. "Други" пазари включват Канада (21 хил. Продажби, -19% годишен спад), Южна Корея (27 хил. продажби, + 40%) и много бързо растящи, по-малки пазари на електромобили по целия свят.

Глобалните продажби на електромобили се свиха заради Covid-19, в Европа растат


Глобалните продажби на електромобили се свиха заради Covid-19, в Европа растат

По-голям пробег
Преднината на Model-3 е впечатляваща, с над 100 000 повече продажби от номер 2 - Renault Zoe. В световен мащаб един от всеки седем продадени електромобила е Tesla Model-3. Продажбите в Европа и Северна Америка бяха на естествено високо ниво, но компанията спечели много от местното производство в Китай, където Model-3 се превърна в най-добре продавания модел "NEV", и то с голяма преднина пред останалите. Глобалните продажби на Tesla Model-3 вече са почти колкото на водещите ДВГ модели на конкурентите.
Заради резкият спад на продажбите на NEV модели в Китай, редица китайски производители просто изчезнаха от класацията на топ 10. Сред останалите в него са BYD Qin Pro и GAC Aion S, като и двата модела са електрически седани с голям пробег, популярни сред частни клиенти и таксиметрови компании.
Renault Zoe бе преработено, а доставките в Европа започнаха през последното тримесечие на 2019, като продажбите бяха с 48% повече от тези на предходния модел. Nissan Leaf загуби още 32 % в сравнение с предишната година, като това важи за всички региони, показвайки, че Nissan все по-малко разчита на Leaf. Същевременно BMW също отчете 51% по-малко продажби на i3.

Глобалните продажби на електромобили се свиха заради Covid-19, в Европа растат

На другия полюс моделът e-Golf все още се представя силно (+35% годишен ръст), но VW се стреми да засили производството и продажбите на новия ID.3. Hyundai Kona вече се прави Чешката република, поне на колите, предназначени за Стария континент, като това ще подобри складовите наличности за 2020 г.

Първият хибриден модел в топ 10 е прочутият Mitsubishi Outlander, представен още през 2013 г., а след това претърпял "фейслифтинг" 2 пъти. Това е един от малкото PHEV модели, които могат да използват бързо зареждане с право напрежение. Продажбите през първото полугодие обаче са с 31% по-малки на годишна база, а не е известно кога ще излезе следващият модел.

Audi e-tron quattro се превърна в лидер в категорията SUV, позиция, в която царува Tesla Model X от 2017 г. насам. Глобалните продажби на e-tron започнаха през последното тримесечие на 2018 г., а сега се удвоиха в сравнение с първата половина на 2019. Продадените VW Passat GTE идват от европейската версия (56% ръст, предимно на Station Wagon) и от версията, направена за Китай (44% ръст, всички са седани).




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X