Техавто

GM разработва "батерия–убиец на Tesla"

Иван Гайдаров

General Motors твърди, че има нова батерия за електромобили, която може да бъде "убиец на Tesla". "GM се обръща към изцяло електрическото бъдеще, защото вярваме, че изменението на климата е реалност", заяви изпълнителният директор на GM Мери Бара по време на пресконференция в началото на седмицата.

Разликата в обхвата спрямо Tesla е минимална - сегашният обхват на Tesla е около 630 километра, докато новата батерия на GM има около 640. Структурно обаче е достатъчно различна, за да включва изцяло нов производствен процес, който според GM ще бъде значително по-евтин.

Батерията, наречена Ultium в документацията на GM, е гъвкава и мека, има плоска форма и може да бъде нареждана "като книги на рафт". Възможността за сглобяване на отделните клетки дава още по-голяма гъвкавост на производителите на електромобили, които трябва да поставят много клетки, колкото е възможно по-елегантно, в пространство с неправилни форми.

Дизайнът на GM използва кобалт, който е ограничен и добивът му е свързан с редица скандали. От компанията обаче настояват, че нужното количество кобалт е много малко и това не се отразява много на общата производствена цена, която "ще продължава да пада". И това наистина трябва да е така, като се има предвид, че в началото на седмицата GM направи много сериозна заявка за преминаване към изцяло електрически автопарк.

Тази амбиция включва пускането на все повече и повече нови електрически модели на вече съществуващи превозни средства, както и дизайн на напълно нови. Не на последно място, GM ще инвестиране милиарди долари за превръщане на емблематичния си завод в Детройт Hamtramck в такъв, който произвежда само електрически превозни средства. Трябва да се има предвид и че определянето на тези батерии като "меки" е малко подвеждащо, тъй като те са доста твърди. Просто имат полимерна обвивка вместо метална. Това ги прави по-гъвкави при напрежение. Меките батерии също така тежат до 40% по-малко от еквивалентните метални батерии.

GM казва, че планира да лицензира новата си технология и за други автомобилни производители. В момента Tesla е лидер на този пазар, като държи близо 90% от продажбите. Конкурентите на компанията на Мъск пък постоянно губят позиции. Остава да видим дали по-ниската цена и иновативната технология на GM ще ги превърне в реална заплаха за Tesla.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X