Техавто

Какво означава сливането на групата Fiat Chrysler/PSA за автомобилната индустрия

Иван Гайдаров

На 18 декември Fiat/Chrysler и Groupe PSA, собственик на Peugeot, подписаха обвързващ договор за сътрудничество. Когато сделката по обединението на двата автомобилни производителя бъде финализирана, те ще формират гигант, по-голям от General Motors и Hyundai-Kia. Сделката за първи път беше обявена през октомври и се очаква да бъде финализирана в рамките на следващите дванадесет до петнадесет месеца.

Въз основа на съответните им пазарни капитализации комбинираната компания (която все още не е обявена) ще има стойност на собствения капитал от приблизително 41,1 милиарда евро. Прогнозният приход на организацията се изчислява на 170 милиарда евро, а работната ѝ сила - около 400 000. Очаква се компанията да произвежда 8,7 милиона автомобила годишно.

Акционерите на всяко дружество от своя страна ще притежават 50% дял в новата компания. Всеки един от двата автомобилни концерна възнамерява да изплати дивидент от 1,1 милиарда евро. Fiat Chrysler ще изплати специален дивидент от 5,5 милиарда евро на своите акционери. В PSA ще разпределят 46% от своя дял във Faurecia, доставчик на компоненти, на своите инвеститори.

Според двете компании Карлос Таварес, настоящият изпълнителен директор на Groupe PSA, ще запази позицията си с първоначален мандат от пет години. Джон Елкан от Fiat Chrysler пък ще бъде председател на борда на директорите. "Това е сливане между две здрави компании, които са много печеливши. Трябва да използваме силата на двете организации, за да направим нова автомобилна компания, която да бъде още по-конкурентоспособна", коментира Тварес.

Какво е заложено в сливането?

Това сливане е много повече от просто обединението на две компании, съчетаване на марки и обединяване на две различни култури. За да бъдем докрай обективни, то предизвиква безпокойство у някои анализатори. "Пределно ясно е, че, особено в Европа, комбинираното предприятие ще се изправи пред огромни предизвикателства, включително да намери начин за икономия на разходите си и да намали броя на марките, за да може да електрифицира своето портфолио и да отговаря на стандартите на ЕС", казва Арндт Елингхорст от Evercore ISI.

Макс Уорбъртън от Bernstein пък заявява: "Това е индустрия, в която сливанията и придобиванията често имат незадоволителни резултати, а културните сблъсъци са често срещани, което кара инвеститорите да бъдат предпазливи за перспективите пред подобни големи сделки. Все пак ние вярваме, че в случая ще има по-малко културни пречки и по-малко борби за власт, отколкото сме виждали в много други сделки в автомобилния сектор."

Комбинираната компания до голяма степен ще се стреми да инвестира в нови технологии, които ще предефинират автомобилния сектор. Засега голяма част от заглавията относно електрификацията и автономните превозни средства водят до имена като Tesla и нейния основател Илон Мъск. Лидерът на пазара на електромобили привлича вниманието на анализаторите, които посочват технологията му за електрическо задвижване като конкурентно предимство, което може да надхвърли рамките на пазара на електрически превозни средства.

Въпреки това, всеки разговор за трансформация на индустрията води до въпроси за икономията от мащаб, тъй като автомобилостроенето се бори да отговори на регулаторните призиви за създаването на електрически превозни средства и системи за самоуправление.

Няма спор, че водещите световни производители на автомобили увеличават инвестициите си в електрификация. През януари 2018 г. Ford обяви плановете си да инвестира 11 милиона долара в разработването на 40 хибридни и изцяло електрически превозни средства до 2022 г. Също така до 2022 г. Honda Motor обеща да продава единствено електрически и хибридни превозни средства в Европа, което е с цели три години по-рано от предишния план на компанията. В същото време Toyota, която се смята за изоставаща по отношение на ангажираността си към електрическите автомобили, планира да продаде милион плъгин автомобили до 2025 г.

Сливането все още има неизвестни последици

В съобщението за предстоящата сделка двете компании говорят за целеви икономии на разходи на обща стойност около 3,7 милиарда. За момента обаче и двете страни са категорични, че поне първоначално няма да се затваря нито една от централите. Но нито Таварес, нито изпълнителният директор на FCA Майкъл Манли досега са коментирали каква част от тежестта ще понесе всяка компания по отношение на потенциалните съкращения.

Според Фердинанд Дюденхофер, експерт от CAR-Center Automotive Research към Universität Duisburg-Essen, смята, че организацията на Opel, част от PSA, ще бъде "губещa" от сливането. Дюденхофер прогнозира загуба на минимум 10 000 работни места за инженери. "Ролята на Opel в новата група ще намалее, тъй като ще трябва да се конкурира с масови марки като Fiat, Citroën и Peugeot за едни и същи клиенти", казва той.

PSA няма притеснения относно съдебно дело срещу Fiat Chrysler

През ноември Fiat Chrysler стана обект на обвинение в рекет, предявено от General Motors. Според жалбата Fiat Chrysler са подкупили служители от Съюза на обединените автомобилни работници в опит да извлекат предимство пред General Motors. Fiat нарече делото "безсмислено".

PSA обаче не показва резерви за напредване на сливането. В конферентен разговор, Карлос Таварес, заявява, че подкрепя Fiat Chrysler.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X