Техавто

На път към автономното шофиране

Иван Гайдаров

Процесите, които текат в автомобилната и мобилната индустрия, проправят пътя към напълно автономното шофиране. Около това се обедини експертна група от представители на компании от двата сектора по време на MWC19 в Шанхай.

По думите на Хари Шао от Ericsson, който се фокусира върху свързаните автомобили в Китай, в автомобилната индустрия се наблюдава най-голямата трансформация в рамките на едно поколение в историята. Този процес, според него, има четири основни двигателя - свързаност, автономност, предефинирани бизнес модели и електрификация.

"Можем да видим, че в наши дни работата на LTE мрежите не е достатъчно добра, за да поддържа автономното шофиране. 5G има потенциал да разреши този проблем, особено с ниската латеция, която предлага", категоричен е той.

Кристин Лин, генерален мениджър на Taoglas China, компания за разработка и производство на антени, заявява от своя страна, че настоящите пилотни проекти са жизненоважни за получаването на информация за захранване на бъдещи внедрения. "Тестовете са наистина важни. Колкото повече са те, толкова повече данни можем да съберем за поведението на автомобилите при различни обстоятелства", смята тя.

"Мисля, че в момента сме във фазата на събиране на данни. Имаме много различни компании, които хвърлят огромни средства в тази посока. Трябва да събирате голямо количество данни както в контролирана среда, така и по реални пътища, за да могат машините да се обучават в действителност и да захранват изкуствения интелект", съгласява се и Пол Вашичко от телематичната компания CalAmp.

Сложност

Наличието на много развиващи се аспекти на автономното шофиране - от промените в автомобила заради нуждата от обработка на огромни масиви от данни до едновременното съществуване на високотехнологични превозни средства, наред със значително по-стари такива – превръща сложността в обща тема за всички компании.

"Сложността на инженеринга, проектирането и производството е предизвикатекство, когато искаме 100% точност. Друг проблем, пред който мисля, че сме изправени, е цената, тъй като сложността на технологията изисква всички компоненти да съществуват и функционират заедно", смята Лин.

По същата тема Вашичко откроява няколко въпроса: "От гледна точка на системата, колко обработка ви е необходима в крайните точки и колко в самото превозно средство? Колко данни са ви необходими, за да имате нужното ниво на комфорт, че AI се представя достатъчно добре, за да може да осигури безопасно шофиране на тези автономни превозни средства и да пази всички на пътя?"

"Ще има различни части на света на различни етапи от развитието на мрежите, така че как да се справим с това? Как да се справим с по-старите превозни средства? Само в САЩ имам над 200 милиона превозни средства на пътя. Те нямат внедрени технологии, не са свързани. Как ще се справим с тях? Как ще гарантираме, че високотехнологичните превозните средства ще си взаимодействат с останалите, включително по-старите модели", продължава Вашичко.

Според Лин тенденцията, която може да отговори на това предизвикателство, е обработката на данни да се приближи все повече до самото превозно средство. "Сега обработката се извършва в облака, но в крайна сметка ще трябва да бъде насочена към крайните точки, защото проблемите трябва да се решават в реално време", обяснява тя.

Полуавтономни

По отношение на пътя до пълната автономия, Лин смята, че в момента трябва да се използват полуавтономните възможности, за да се проведат тестове и да се съберат данни, докато индустрия стане напълно готова.

Шао пък заявява, че автономията първо ще бъде възприета в рамките на сценарии за услуги като Uber.

Вашичко от своя страна вижда първите имплементации на технологиите за напълно автономно шофиране в превоза на дълги разстояния в САЩ. "Те ще бъдат по много специфични маршрути, които се изпълняват постоянно. Процесът ще се развива стъпка по стъпка", казва той.

Според него това се обуславя от "сериозния недостиг на водачи" в този сегмент. По думите му автономните превозни средства първоначално ще имат нужда от хора в кабината, но малко по малко тази нужда ще бъде ограничена.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X