Техавто

34% ръст на продадените в Европа електромобили

Владимир Владков

Над 259 000 електромобили са продадени в Европа през първата половина на 2019 г., което е с 34 на сто повече в сравнение със същия период на 2018 г. Моделите включват както коли само с акумулаторни батерии (BEV), така и Plug-in хибриди (PHEV), предадени в Европейския съюз и в страните от Европейската асоциация за свободна търговия (EFTA). Делът на електромобилите на европейския пазар на леки коли е достигнал 2,9% през юни, а за цялата първа половина на 2019 г. делът е 2,7%. Тенденцията показва, че за цялата 2019 г. ръстът на продажбите ще е 33 на сто, или броят на продадените на Стария континент електромобили ще достигне 540 000 броя, коментира Роланд Ирле от специализирания сайт EV-volumes.com.

Търсенето се насочва все повече към моделите само с електрическо задвижване (BEV). През първата половина на 2018 г. техният дял при електромобилите е бил 51%, докато тази година той достига 68%. Промяната отразява влизането в действия на по-строгите правила на регламента WLTP за оценка на консумацията на гориво, промяната на данъците и промоциите на "чистите" електромобили, както подобрените доставки на BEV електромобили с по-дълъг пробег. Недостигът на хибридни модели продължават, като много популярни модели бяха надградени за по-дълъг пробег с електрическо задвижване, които ще се появят през 2020 г. На практика доставките на хибриди са спаднали на годишна база с 13 на сто, или с 12 300 коли по-малко, докато продажбите на BEV модели са скочили със 79%, добавя Роланд Ирле.

Той коментира, че класирането на OEM производителите също се е променило, като Tesla е станала номер 1 чрез продадените 38 000 броя Model-3 за първите 6 месеца на 2019 г. Електромобилът Model-3 е "бестселър" в сектора, като от този модел са продадени 12 500 повече коли от предишния номер 1 - Renault Zoe. Компанииите BMW, Volkswagen и Daimler са пострадали от забавеното надграждане на популярни хибриди, чийто доставки ще започнат през трето и четвърто тримесечие на тази година. "От тази ситуация се възползваха производители като Hyundai-Kia, Renault, Mitsubishi и Jaguar-Land Rover", каза Роланд Ирле.

Германия и Нидерландия отчитат най-голям ръст за периода по отношение на броя продадени електрически коли. Германия се превърна в най-големият пазар за plug-in коли в Европа, измествайки Норвегия, която за първи път остана на второ място. Норвегия все още е лидер в света по отношение на проникването на електромобили, като делът им е 47% от всички продадени нови коли в страната, което е с 10 процентни пункта спрямо първата половина на 2018 г.

Продадени в Европа електромобили през първата половина на 2019

34% ръст на продадените в Европа електромобили


Въпреки по-слабите доставки на хибриди от местните ОЕМ автомобилопроизводители, Германия завоюва първата позиция. Това се дължи на силните продажби на новата Tesla Model-3 (5350 коли), Renault Zoe (5550 броя, +106 %), BMW i3 (4520 броя, +84 %) и Mitsubishi Outlander PHEV (4130 броя, +520 %), които запълниха "празнината", оставена от Daimler, VW Group и BMW. Новото Audi e-tron quattro и Hyundai Kona EV не бяха налични на пазара през първата половина на 2018, така че през първите 6 месеца на 2019 г. бяха закупени по 1800 броя от двата модела.

Сред водещите 15 европейски пазара Великобритания е единствената, при която има отстъпление. Там отпаднаха субсидиите за хибридни модели, а автомобилите само с електрическо задвижване получават по 1000 британски лири по-малко в сравнение с миналата година. Страната обаче планира да въведе т.нар. режим BIK (Benefit In Kind) за компании, които си купят BEV електромобили, като от април 2020 г. те няма да плащат данъци за придобитите фирмени електромобили. Може би това отложи редица покупки на електрически модели, като фирмите ще ги купят през следващата година. Същевременно съседна Ирландия стана най-бързо растящият пазар на електрически превозни средства в Европа.

Възползвайки се от по-щедрите субсидии и подпомогнати от странни събития като стачките на шофьорите на тежкотоварни камиони в Португалия, страните в Южна Европа отчетоха сериозно нарастване на продадените електромобили. Общо в Европа продажбите на електромобили е скочило с 34% на годишна база, като през първото тримесечие ръстът е 40%, а през второто - 28%.

34% ръст на продадените в Европа електромобили


Промяна към изцяло електрически автомобили

34% ръст на продадените в Европа електромобили

Диаграмата показва делът на Plug-in автомобилите от всички продадени в Европа леки автомобили по страни, както съотношението между "чистите" електромобили и хибридите. Процентите в колоните вдясно показват увеличението / намалението на BEVs и PHEV сравнение с продадените коли през първата половина на миналата година.
Комбинацията от хибриди и коли само с електрически двигател варира в различните страни, като това зависи много от данъците на национално равнище и схемите за стимулиране на купувачите. Именно промяната в данъчното облагане и пускането на нови модели доведе до бързо пренасочване към "чисти" електрически автомобили. През първата половина на 2019 г. 68 на сто от всички електрически коли, продадени в Европа, са изцяло електрически в сравнение с 51 на сто за същия период на 2018 г. Доставките на хибридни коли спаднаха от 95 хиляди през първата половина на 2018 на 83 000 през тази година. Задействането на регулацията WLTP през септември 2018 г. "удар" по рейтинга за въглеродни емисии на хибридите и техният "електрически пробег", вследствие бяха въведени по-слаби стимули за екологични коли. Норвегия е далеч напред, като 47% от всички продадени коли са електрически, повечето от които са BEV модели. Най-добре продаваната кола във всички продуктови категории в Норвегия е Tesla Model-3, която "завзе" 13,5 % от пазара през тази година.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X