Техавто

Услугата Waymo отваря цяла съкровищница от данни за автономните коли

Владимир Владков

Waymo, поделението на Alphabet, разработващо технологии за самоуправление на коли, разкри много ценни бази данни, които ще помогнат на изследователите да усъвършенстват алгоритмите за самоуправление.

Въпреки че това е приятен жест от екипа на Waymo, компанията може да затвори "капака" за по-нататъшни набори от данни, освен ако идеята не стане по-масова. Данните са най-важните в света на автономните превозни средства и това може да се окаже ценен бонус за изследователите и разработчиците на приложения по целия свят.

Waymo заяви, че наборите от данни не са достъпни за търговска употреба, въпреки че изследователите в търговските организации имат свободен достъп до данните за собствени развойни цели. "Когато става въпрос за проучвания в областта на машинното обучение, достъпът до данни може да превърне една идея в истинска иновация", казва екипът в своя блог.

"Тези данни имат потенциал да помогнат на изследователите да постигнат напредък в 2D и 3D възприятията и да осъществят прогрес в области като адаптиране на домейни, разбиране на сцената на движение на превозното средство и прогнозиране на поведението. Надяваме се, че изследователската общност ще генерира по-вълнуващи постижения с нашите данни, които не само ще помогнат за повече способности на превозните средства, но и ще повлияят на други свързани области и приложения, като компютърно зрение и роботизация", допълват от Waymo.

Когато става дума за развитието на автономните превозни средства, нищо не е по-ценно от правилните данни, а тези, които ги събират, обикновено са много защитни. Част от причината за това са усилията, които трябва да бъдат положени за събирането им, а компании като Waymo трупат "милиони изминати по пътищата в целия свят километри".

Разкритите сега бази съдържат данни от 1000 сегмента за автономно шофиране, всеки от които улавя по 20 секунди непрекъснато шофиране, което съответства на 200 000 кадъра при 10Hz на сензор. Всеки сегмент съдържа сензорни данни от пет датчика LiDAR на Waymo с висока разделителна способност и пет камери отпред и отстрани, предлагащи 360° изглед, както и общо 12 милиона 3D етикета и 1,2 милиона 2D етикети.

Подобни данни биха позволили на изследователите да обучават модели за проследяване и прогнозиране на поведението на други участници в движението, както и да симулират определени ситуации, за да намерят най-подходящия резултат. Наборът от данни обхваща различни среди - от гъстонаселени градски райони до крайградски квартали, през деня и през нощта, призори и на здрач, при слънце и при дъжд.

Това е най-големият набор от данни за автономните превозни средства, пуснат за свободна употреба, но това не е първото. Lyft пусна данни миналия месец, а Argo AI го направи месец преди това.

Колкото повече данни се предоставят на изследователите, толкова по-бързо може да се осъществи мечтата за автономно шофиране и по-безопасен ще бъде крайният продукт. Това технически намалява търговското предимство на тези организации, но крайната цел за пускане на автономни превозни средства по пътищата ще се реализира по-скоро и това е много ценно.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X