Техавто

Германия е новото бойно поле за индустрията на електрическите скутери

Иван Гайдаров

Почти половината от компаниите за електрически скутери в Париж – един от първите градове, в които тази индустрия набра скорост - са преустановили дейността си или са намалили операциите си в рамките на изминалата седмица. Основната причина за това е изказване на кмета на френската столица, който обеща да премахне "анархията", причинена от внезапното разпространение на хиляди нови двуколесни превозни средства по улиците на града.

В същото време много от тези стартъп компании бързат да започнат дейност в Германия, след като най-голямата европейска икономика легализира този тип транспорт миналия месец.

"В Германия цари скутер мания. Времето е чудесно, моментът е перфектен и дори ние бяхме изненадани от това развитие", коментира Борис Митермюлер, съосновател и главен оперативен директор на Circ, една от първите германски стартъп компании в сферата.

Европейските стартиращи компании в сферата на електрическите скутери, включително Circ, Voi и Tier, се състезават с американските си конкуренти като Lime и Bird кой първи ще се установи на германския пазар, което го превръща в новия терен за противопоставяне в този сегмент. Специфичните изисквания към превозните средства като двойните спирачки и регистрационни номера, които посочват притежателя на лиценза, принуждават организациите да проектират и произвеждат нови модели, специално пригодени за германския пазар.

"Това е следващото бойно поле. Германия се превръща в следващия Париж. Всеки се фокусира върху нейния пазар", казва и Максим Ромен, съосновател и главен изпълнителен директор на Dott.

Това развитие подхранва нов механизъм за набиране на средства във вече пренаселения европейския пазар, когато става дума мобилност. След като амстердамската компания Dott обяви нов инвестиционен кръг от 30 млн. евро в петък, изпълнителните директори на Circ (преди известна като Flash) и Voi обявиха, че също обсъждат с инвеститорите възможностите за набиране на нов капитал.

"2019 е изключително важна година за компаниите, занимаващи се с микро-мобилност в Европа. Особено сега, когато Германия отваря пазара си. Очевидно е, че на всеки участник в него ще му се наложи да набере повече капитал", смята Митермюлер.

Главоломното развитие на този сектор в Париж, който бързо се превърна в един от най-големите световни пазари на скутери, ще бъде от жизненоважно значение за убеждаването на инвеститорите да разтворят портфейлите си. Фактите сочат, че малко повече от две години след въвеждането на тази нова транспортна концепция в сектора са инвестирани повече от 1,5 млрд. долара.

Година след като създаденият в Силициевата долина стартъп Lime стана първата компания за електрически скутери, която стартира дейност в Париж, градът и неговите жители станаха опитни мишки за технологичните и пазарни експерименти за поне дузина различни доставчици на иновативната транспортна услуга. Според някои оценки в през последните месеци в Париж са били достъпни повече от 20 000 електрически скутера. След известно забавяне през зимата, секторът веднага се върна към растежа си с настъпването на пролетта.

"Това беше най-конкурентният пазар. Доскоро всички бяха там. Париж обаче е огромен град и флотилиите от електрически скутери се управляват трудно. Определено имаше и много кражби", разказва Максим Ромен от Dott.

Затова, въпреки че първоначално Париж се оказа изключително гостоприемен за индустрията на електрическите скутери, в крайна сметка градските власти бяха принудени да охладят отношенията си с компаниите в нея след редица жалби от граждани. "Ситуацията не е далеч от анархията. Изключително трудно е за град като нашия да управлява тази услуга", заяви миналия месец Ана Идалго, кмет на Париж.

В същото време доставчиците на услуги за микро-мобилност са категорични, че електрическите скутери могат да спомогнат за облекчаване на задръстванията и замърсяването в градовете, тъй като много от жителите им искат ограничаване на трафика в централните райони. Дори и те обаче признават, че Париж е бил прекалено екстремен експеримент за бъдещето на транспорта.

"Толкова е вълнуващо да видим колко бързо може да се промени един град, но тази промяна е свързана и с много проблеми. Някои компании не проявиха достатъчно професионализъм и просто опитаха късмета си. Това обаче ядоса много хора", категоричен е от своя страна Фредрик Хелм, главен изпълнителен директор на Voi.

По думите му компанията е ограничила операциите си в Париж, докато е в процес на модернизация на флотилията си, като планира да се върне към пълния си капацитет "след няколко седмици".

От Tier пък заявяват, че са прибрали скутерите си от улиците на Париж, само за да се върнат след две или три седмици с нови модели. По-малки оператори като Bolt, Wind и Ufo обаче напълно са напуснали френската столица, докато B Mobility има едва 65 скутера в движение по улиците.

"За да бъдете някой в Париж, трябва да имате огромна флотилия от превозни средства. Това обаче са капиталови и оперативни разходи и по-малките играчи едва ли имат шанс на този пазар", смята Митермюлер.

Уейн Тинг, глобален ръководител на операциите и стратегията на Lime, пък прогнозира, че 2019 г. ще бъде определяща година за компаниите за електрически скутери. Капиталовите разходи нарастват с отварянето на нови пазари като Германия, докато в същия момент инвеститорите стават по-предпазливи. Все още примерите за това, че бързото първоначално приемане на иновативния начин за транспорт може да се превърне в дългосрочен и устойчив бизнес модел, са малко. "Конкурентният пейзаж започва да създава много рискове пред компаниите. Така че редица инвеститори искат да изчакат малко и да видят дали стартъп компаниите могат да създадат нещо устойчиво, което да носи приходи", смята още Ромен.

Според редица от инвеститорите в индустрията до края на годината много от компаниите, които сега се борят за място на пренаселения европейски пазар, ще излязат от бизнеса по една или друга причина.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X