Техавто

VW засилва фокуса върху електрическите автомобили

Иван Гайдаров

Volkswagen (VW) планира да създаде съвместни предприятия и да подпомогне финансирането на производството на електрически батерии, за да убеди станалите скептични в последно време доставчици да се върнат към агресивния си подход, което пък ще допринесе за масовото производство на електрически превозни средства. Това стана ясно от изказване на Стефан Зомър, член на борда на директорите на компанията. По думите му автомобилният производител ще инвестира 50 милиарда евро в акумулаторни клетки. Той посочи шведската компания Northvolt, южнокорейските SKI, LG Chem и Samsung SDI, както и китайската CATL, като стратегически партньори.

"Не всеки доставчик е убеден, че електрическата мобилност ще достигне големите мащаби, които се очакват от нея. За да бъдат убедени подобни компании да инвестират в автомобилната индустрия, е нужно повече време и добре премислен подход", коментира Зомър пред Reuters.

От германския автомобилен концерн заявяват още, че до 2025 г. ще се нуждаят от производство на батерии със стойност 150 гигаватчаса в Европа и още 150 в Азия. До 2030 г. тази цифра трябва да се удвои.

"Подобни производители трябва да изберат приоритетите си между създаването на нов смартфон и изграждането на нова фабрика за батерии например. Но всички питат дали производствените обеми ще растат бързо", добавя представителят на борда на директорите на VW.

Плановете на германския автомобилен гигант в посока производството на електромобили се потвърждават и от факта, че той обновява 16 свои фабрики за изграждане на подобни превозни средства и планира да започне да произвежда 33 различни електрически автомобила под марките Skoda, Audi, VW и Seat до средата на 2023 година.

Към момента обаче, потребителите бавно разпознават електрическите превозни средства като истинска алтернатива заради ограничения им пробег, дългото време, нужно за зареждане, и липсата на достатъчно добра инфраструктура. Това от своя страна плаши потенциалните доставчици на батерии.

Затова и VW предоставя на потенциалните производители финансиране за оборудване и споделя риска от закупуването на нови производствени мощности, създавайки редица нови съвместни предприятия.

"В глобален мащаб тенденцията е да се правят съвместни предприятия. Доставчиците все още се колебаят доколко ще се развие този пазат, но едновременно с това осъзнават, че това е сериозна възможност", смята Зомер, като добавя, че съвместните структури дават възможност на VW постоянен поглед върху напредъка на производството в новите заводи.

"Ние сме изградили собствен опит, който споделяме с доставчиците, които ни помагат при изграждането на нови заводи. Това ни дава изпреварващи индикации, когато се появят проблеми на растежа в ранните фази", обяснява още Зомър, обръщайки внимание, че към днешна дата компанията не може да произведе количеството електромобили, което иска, защото доставчиците на батерии не могат да осигурят нужната им бройка.

От 2021 г. Volkswagen ще използва електрически акумулаторни клетки със състав от никел, манган и кобалт в съотношение 8:1:1. При някои от доставчиците обаче това съотношение е 6:2:2.

За китайския пазар Volkswagen вижда потенциал за използване на батерии от типа LFP (Lithium iron phosphate battery). Те имат по-ниска енергийна плътност от NMC клетките (Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide), но китайските шофьори използват електромобилите си предимно в големите градове и не пътуват на дълги разстояния. Затова и по думите на Зомер необходимостта от дълъг експлоатационен диапазон не е толкова голяма в азиатската държава.

VW може дори да изгради собствени инсталации за производство на батерии в Китай, добавя Сомър, но засега автомобилният гигант разчита на китайските си партньори FAW, SAIC и JAC. да намерят подходящи доставчици.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X