Техавто

Автомобилната индустрия на пътя към създаването на напълно автономни коли

Иван Гайдаров

Развитието в сферата на автомобилната и мобилната индустрия проправя пътя към напълно автономното шофиране. Около тази теза се обединиха редица ръководители на глобални компании по време на WMC 2019, който се провежда в Шанхай.

Според Хари Киао от Ericsson, който се фокусира върху свързаните автомобили в Китай, "автомобилната индустрия вижда най-голямата си трансформация в рамките на едно поколение". "Мисля, че има четири основни движещи фактора за това - свързаност, автономия, предефинирани бизнес модели и електрификация. Свързаността обаче е много важна", обръща внимание той и продължава: "Виждаме, че в наши дни производителността на LTE мрежата не е достатъчно добра, за да поддържа автономно шофиране. 5G има потенциала да разреши тази ситуация, особено с възможностите си за ниска латентност".

Кристин Лин, генерален мениджър в производителя на антени Taoglas China, от своя страна заявява, че настоящите пилотни проекти са от жизненоважно значение за получаване на информация, която да залегне в реализацията на бъдещи инициативи в сферата. "Тестовете са нещо наистина важно. Колкото повече са те, толкова повече информация може да бъде събрана за различните обстоятелства", смята тя.

Сходно мнение изразява и Пол Вашичко, SVP в телематичната компания CalAmp. "Мисля, че в момента сме в етап на събиране на данни, имаме много различни компании, които хвърлят много пари за тяхното събиране. Трябва да бъдат събрани голямо количество данни, както в контролирана среда, така и от реални пътища, за да може впоследствие машините да бъдат обучени и снабдени с изкуствен интелект", категоричен е и той.

Предизвикателства

Благодарение на многобройните аспекти на автономното шофиране - от промените в превозното средство до разликите в начина, по който се обработват данните, и високотехнологичните автомобили, съществуващи заедно с наследените превозни средства – пред индустрията се появяват и много нови предизвикателства.

"Сложността на проектирането и производството е предизвикателство, когато искаме 100% точност. Друг въпрос, пред който мисля, че сме изправени, е цената. Освен това заради сложността на технологиите, всички устройства, всички компоненти трябва да функционират заедно, за да имат максимално добро представяне", обяснява Лин.

По същата тема, Вашичко отбелязва: "От гледна точка на системите, се нуждаем от много изчисления в крайната точка. В самите автомобили. Но какво количество данни трябва да съберете, за да може изкуственият интелект да се представя постоянно на възможно най-високото ниво, което да му даде възможност да осигури безопасността на пасажерите в автономните превозни средства?"

Той акцентира, че в различни части на света развитието на мрежите е на различен етап, което също ще се превърне в предизвикателство. "Какво ще прави с по-старите автомобили? Само в САЩ имаме над 200 милиона превозни средства на пътя. В тях няма технологии. Те не са свързани. Трябва да се намери начин новите и старите автомобили да могат да контактуват и тук е мястото в което бизнес и правителствата трябва да работят заедно", смята той.

По думите на Лин пък обработката на данни ще се приближава все повече до крайните точки. "Сега този процес е в облака, но в крайна сметка ще трябва да бъде прехвърлен на устройствата, защото той трябва да се случва в реално време", обръща внимание тя и добавя, че към момента индустрията трябва да се концентрира в полуавтономните технологии, които да и помогнат да провежда тестове и да събира данни, докато не бъде напълно готова, за да направи следващата крачка.

Киао пък казва, че автономията на превозните средства първо ще бъде приета в сценария на предлагане на мобилни услуги като Didi и Uber.

Според Вашичко пък първият приемник на автономното управление могат да бъдат камионите, които пътуват на дълги разстояния в САЩ. "Това ще се случи по много специфични маршрути, стъпка по стъпка, като се заложи на рутината", казава той. Според него за това ще способства и сериозния недостиг на шофьори за тези камиони. "Въпреки че автономните превозни средства първоначално ще имат нужда от човек в кабината, вероятно ще намалят работното време на водачите, което ще спомогне за преодоляване на проблема с недостига на персонал", завършва той.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X