Софтуер

"Софийска вода" въвежда смарт метъринг система и ERP решение

Мария Динкова

Дигитализацията и контрола на водния ресурс ще са сред основните приоритети за "Софийска вода" през 2020, заяви изпълнителният директор на дружеството Васил Тренев по време на пресконференция днес. В тази връзка се планира завършването на няколко технологични проекта за събиране на данни в реално време, за изграждане на цялостна интегрирана софтуерна система за справяне с течове и за осигуряване на по-добро обслужване на клиентите.

"Бих казал, че "Софийска вода" се нарежда до най-развитите и технологично напреднали дружества в Европа. Въвеждаме система за смарт метъринг в София, която ще ни позволи да следим състоянието на мрежата в столицата в реално време, да реагираме по-бързо и от разстояние при управлението й. Въвеждаме също така и ERP система. Ефектът и от двете ще е по-добро управление, което осигурява по-голям контрол, опазване на ценния ресурс вода и предоставяне на все по-добри услуги на клиентите", коментира Тренев. Той допълва също така, че тази година ВиК оператора предвижда да отдели 40 млн. лева за подобряване на своята мрежа.

Технологичните решения
Една от основните цели за "Софийска вода" е измерването състоянието на мрежата в реално време. Към момента това е възможно единствено за данните, които се получават от входа на мрежата, т.е. по отношение на водата от водоизточниците, пречиствателните станции и стратегическите водопроводи. Забавяне обаче се наблюдава при получаването на информацията от отделните столични райони (веднъж седмично) и от самите потребители (веднъж на месец или веднъж на три месеца).

"Това означава, че ние имаме времезакъснение от момента, в който нещо се случи, до момента, в който ние разберем за него. За нас сега на преден план е задачата да скъсим този интервал и ежедневно да знаем какво се случва и на входа на кварталите, и на входа на значимите ни клиенти. Това ще ни даде възможност в днешния ден, на база на информацията от вчерашния ден, да откриваме и отстраняваме течове в системата и проблеми, които са свързани с качеството на обслужване на нашите клиенти", обяснява Станислав Станев, заместник-изпълнителния директор на "Софийска вода".

За да се справи с тези предизвикателства, дружеството ще внедри софтуер, с който всеки ден ще получава информация от големите водомери на входа на кварталите. Същевременно се разработва и смарт метъринг система, която тази година ще обхване първите 5 хил. най-големи клиенти, имащи около 80% от консумацията на вода. С реализирането на тези два проекта се очаква значително да се намали времето за реакция при проблеми във водоснабдяването.

"В момента системата за мониторинг на водомерните зони разполага с инсталирани над 500 измервателни устройства, които на всеки 15 минути изпращат подаваните количества в мрежата на София. Самата мрежа е разделена на около 210 зони, като техният баланс се прави веднъж в седмицата, тъй като нямаме една интегрирана система, която да събира данни за всичките устройства, и използваме няколко различни вида софтуер. Тази година смятаме да обединим всички тези данни в една цялостна интегрирана софтуерна система", разказва Валентин Милушев директор "Управление на водопроводната мрежа".

По думите му тя не само ще осигурява баланс на водомерните зони за последните 24 часа, но и ще показва тенденции за подаваните количества, което ще улесни откриването на проблеми. По този начин течовете ще бъдат регистрирани още в началото, преди да са станали видими и да са излезли на повърхността. За тази цел ще помогне и инсталирането на акустични сензори - проект, започнал още през миналата година. При появата на теч сензорите правят корелация за местонахождението му, като индикират къде най-вероятно е възникнал.

Другият голям проект за тази година е внедряването на ERP система за планиране на ресурсите. Очаква се тя да обедини данните на дружеството от складове, финансови системи и снабдяване, така че бързо и ефективно да се организират дейности в компанията.

Обслужването на клиенти
Борислав Георгиев, търговски директор в "Софийска вода" изтъкна, че дружеството непрекъснато се стреми да разширява дигиталните си услуги, както и достъпа на потребителите до надеждна информация. В тази връзка предстои пускането на ново мобилно приложение, а също така се подготвя и нова визия на уебсайа на ВиК оператора.

Традиционното проучване на дружеството показва увеличение на доверието на потребителите спрямо миналите години. 74% е удовлетворението на клиентите от качеството на питейната вода, като се бележи слаб ръст спрямо данните за 2018 (73%). 87% е общото удовлетворение от услугата, като за сравнение през 2016 този процент е бил 76. Същевременно продължава да се увеличава и броят на жителите на столицата, които пият чешмяна вода - за 2019 той е 76%.

"Нашия стремеж да подобрим услугите си се вижда в новите инвестиционни проекти, новото приложение и сайт. Всички тези усилия и резултатите от проучванията показват, че ние вървим по правилния път във взаимоотношенията с нашите клиенти", допълва Георгиев.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X