Софтуер

Защо iOS и Android скоро ще станат излишни?

Владимир Владков

Роб Ендерле Пазарът евентуално ще се насочи към един продукт, който се мащабира от смартфон до PC. Според анализатора Роб Ендерле нито Apple, нито Google ще са доминиращи при тази промяна.

Android се изправи пред многобройни проблеми, когато излезе на пазара – от непостоянно качество до неяснотата кой точно притежава базовата технология. Систематично с времето много от тези отделни проблеми бяха решени, но изникна друг интересен въпрос – за бъдещето на Android.

В по-голямата си част Android подобно на iOS бе замислена като мобилна операционна система за малки устройства. С развитието на повече функционалности, които ни позволяват да направим мобилното устройство по-голямо, с по-широк екран и появилата се възможност джобното устройство да стане единственото ни компютърно приспособление, недостатъците на Android започват да ограничават растежа й.

Днес Google има друга платформа - Chrome, която да отговори на възможността за по-бърз растеж, но тя не прилича на Android и пазарът сякаш иска устройство, което „се ражда“ малко и след това не само „пораства“ по-голямо, но и се смалява. Това е така, защото добавянето на по-голяма екранна площ става сравнително лесно, но намаляването й драстично редуцира функционалността на устройството.

iOS типично израстна с iPad Pro, но е ограничена от конфликта с MacOS в професионалната област. Желанието на Apple е хората да купуват три отделни устройства от нея (телефон, таблет и PC), докато потребителите реално искат само две или дори едно.

Нека поговорим за бъдещето в контекста на слабостите на iOS и Android.

iPad Pro

„Причината да разглеждам точно този продукт е, че това наистина е първият продукт, който възприе мобилна операционна система, създадена за смартфони, като се опитва да я прехвърли към форм фактор, съвместим с масовите ноутбуци за бизнеса, казва Роб Ендерле. - Това не е идеалният продукт, но е много по-близо до него от всичко останало на пазара, това е скромен първи опит, който приближава Apple до решението „едно устройство за всичко“, добавя Ендерле.

В Силициевата долина има цели училища, които работят с iPad дълго време преди появата на iPad Pro. Това показва потенциала за фокусиран продукт, а партньорството на Apple със Cisco и IBM създава основата за тестване на жизнеспособността на инициативата.

Твърде рано е да се каже дали iPad Pro ще бъде успешен продукт, но основанията за създаването му са солидни. Ограничаващият фактор тук е желанието на Apple да си гарантира, че пазарите на MacBook и на iPad няма да пострадат. Или за да бъдем малко по-точни, ясно е, че Apple иска потребителите да купуват и двата продукта, а не те да се слеят. Освен това Apple не иска да стигне до ситуацията да създаде смартфон, който ще може да замени и трите устройства, въпреки че iPhone 6s с допълнителни аксесоари би могъл да бъде такъв продукт. 

Android

Google няма икономическите проблеми, които стоят пред Apple, тъй като се интересува единствено от това потребителите да ползват продукт на Google. Тя дава своята операционна система и поема разходите за поддръжката на повече устройства, така че нейните мотиви са в съзвучие с желанията на потребителите. За Google преходът от 3 устройства на потребител към едно устройство би трябвало да има по-голям икономически смисъл, тъй като приходите са свързани с достъпа, а разходите – с броя на устройствата.

Google има две платформи - Chrome OS, върху която има по-силен контрол и която се асоциира с по-големи устройства, и Android, която е доста мобилна, малка и не е толкова стриктно контролирана. Групата, която контролира операционната система, се ръководи от човека, който създаде Chrome OS и тя наисинта е негова рожба. Затова въпреки че потребителите на Android се измерват с милиарди, а потребителите на Chrome OS – с хиляди, фокусът на Google върху устройствата с по-големи екрани винаги е бил Chrome, а не Android.

На ръба на промяната при платформите

Ако смятаме, че пазарът евентуално се стреми към един продукт, който се мащабира от смартфон към PC и обратно, то и Apple, и Google са ограничени, но по различни причини. Apple, тъй като не иска да жертва допълнителните си приходи, а Google, заради религиозната си вяра, че Android не трябва да стъпва в полето на Chrome OS.

Това предполага, че има възможности за платформа от компания, която е софтуерно базирана като Google, така че да не се притеснява за хардуерните си приходи. Освен това тя няма да е обвързана с религията нa Google за ОС и ще може да се възползва от всички възможности, около които „танцуват“ Apple и Google. Трябва да се признае, че така креативна сделка ще се сблъска първоначално с огромен недостиг на приложения, но това се случва при появата на всяка нова технология, така че задачата не е невъзможна, а само много трудна, смята Ендерле.

Който и да се заеме с тази възможност, ще доминира през следващото десетилетие. Интересното в момента е, че това сякаш няма да е нито Apple, нито Google. Вече има прецеденти. Доминацията на компютърния пазар се промени, когато се появиха персоналните компютри, а наскоро пак се промени, когато курсът отново се смени към мобилност и „силата“ се върна в ръцете на крайните потребители. Ще бъде интересно да се види кой ще изникне на хоризонта като „Новата сила“ и дали това ще е щатска компания.

Смятам, че се намираме в повратната точка на голяма пазарна промяна, която се случва на всеки 10 или 15 години. Подготовката за нея може да донесе огромни ползи на фирмите, които я отгатнат. Едно нещо, за което можете да помислите в празничните дни“, коментира Ендерле.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X