Софтуер

ISTA 2013: Имате ли SMaC рецепта за тестване и QA?

Computer World

Тихомир Иванов

Джейсън Берес, старши вицепрезидент “Развойни инструменти” в InfragisticsИма определени компании, които са толкова добри, че постигат годишни ръстове 10 пъти по-големи от ръстовете на индустриите, където оперират. Тези компании са известни с названието 10Xers в книгата Great By Choice на Джим Колинс. Сред тях са гиганти, като Microsoft, Intel и Southwest Airlines. И общото между тях - това, което стои зад огромните успехи - е, че всички имат SMaC рецепти, които следват. Какво е SMaC ли? Съкращението означава Specific, Methodical, and Consistent и колкото по-динамична и изискваща е средата, толкова по-голяма е нуждата от SMaC рецепта. Точно това е и описанието на средата, в която оперират отделите по тестване и осигуряване на качеството (QA) на софтуер и, макар SMaC да е съкращение, насочено повече към CEO-та, тази концепция е напълно приложима и на други нива в организацията, подчерта Джейсън Берес, старши вицепрезидент “Развойни инструменти” в Infragistics, по време на откриващата презентация на международната конференция Innovations in Software Testing (ISTA) 2013. Събитието се проведе на 14 ноември за трета поредна година в София.

SMaC е набор от изпитани оперативни практики, които създават повтаряема и консистентна формула за успех. Тя е ясна и конкретна и позволява на организацията да унифицира и организира усилията си и да има ясна идея какво точно да прави и какво да не прави. SMaC рецептата отразява това, което работи, и защо работи.

Джейсън Берес изтъкна, че не е правилно тестването и осигуряването на качеството на софтуер да имат технологичен фундамент, защото технологиите постоянно се променят. Доказаните принципи обаче издържат много по-добре на изпитанието на времето.

Според Джим Колинс, разликата между 10X компаниите и техните конкуренти е във фанатичната дисциплина на първите. Яснотата и специфичността на техните SMaC рецепти помага на служителите им да работят по-целенасочено и фокусирано и да постигат висока производителност във всякакви условия, посочи Джейсън Берес.

Когато са изправени пред спадащи резултати, 10X компаниите не смятат, че формулите им за успех не работят и са остарели, а първо проверяват дали някой не се е отклонил от рецептата. Те се питат: “Дали нашата рецепта вече не работи, защото сме влошили дисциплината си? Или не работи, защото обстоятелствата ни са се променили фундаментално?”


ISTA 2013: Имате ли SMaC рецепта за тестване и QA?

© Computer World, Computerworld.bg

Разбира се, никоя SMaC формула не е вечна и, когато наистина се налага, трябва да се правят промени. Но обикновено, ако рецептата е дефинирана както трябва, тя е ефективна дълго време и евентуално има нужда от малки промени и допълнения, каза Берес.

Great By ChoiceКато добър пример за успешно прилагане на SMaC рецепта Берес даде Southwest Airlines. Тази компания взема решенията си на основата на определен брой много конкретни принципи, разписани още през 1979 г.: да остане превозвач на кратки разстояния с двучасови сегменти; да използва само Boeing 737 в рамките на 10-12 г.; максимално ефективно уплътняване на работата на самолетите и екипажите с до 10 мин. между полетите; клиентите да са приоритет и цел номер 1 за компанията; да не пренася стоки или поща, освен ако не става въпрос за малки пратки, генериращи висока печалба и ниски разходи; да поддържа постоянно ниски цени и висока честота на услугите; да стои извън услугите, свързани с храна; да не допуска интерлайнинг (споразумение между авиокомпании за обслужване на маршрути, които не могат да бъдат покривани само от един превозвач) заради разходите за билети, такси и компютри и заради спецификите на летищата; да задържи Тексас като приоритет номер 1 и да предлага междущастки полети, само ако са достъпни пазари за кратки полети с висока честота; да поддържа семейно и човешко усещане и забавна атмосфера по време на обслужване и полет - компанията трябва да се гордее със служителите си; да поддържа нещата прости - да продължи да приема пари в брой, да може да отказва резервации 10 мин. преди полета, да използва проста компютърна система, да предлага безплатни напитки в ексклузивната си услуга, да предлага безплатно кафе и понички в бординг зоната, да няма номерация на местата, да пуска на запис инструкциите за пасажерите, да прибира самолетите и екипажите в Далас всяка вечер.

И днес, повече от 30 г. по-късно, Southwest Airlines използва само Boeing 737 и се придръжа към около 80% от списъка от 1979 г.

Обърнете внимание, че принципите 4-6 са за неща, които компанията не трябва да прави. Често това, което една организация не прави е толкова важно колкото и това, което прави. Никой не може да е номер 1 във всичко. Затова и всяка организация, всеки екип от тестери и QA специалисти трябва да се концентрира върху силните си страни и експертизи и да ги поддържа на максимално ниво и да не се разсейва с твърде странични дейности, които само биха усложнили нещата без да има належаща необходимост от тях.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X