Социални Мрежи

Tik Tok може да се превърне в "горещ картоф" за Microsoft

Иван Гайдаров

Ако Microsoft приключи придобиването на TikTok, това би осигурило на компанията голям потенциал за растеж на приходите от реклама в следващите години. В същото време обаче, технологичният гигант ще се сблъска с цял куп нови проблеми.

На 2 август Microsoft обяви, че е в преговори за закупуване на бизнеса на TikTok в САЩ, Австралия и Нова Зеландия, с краен срок за приключване на сделката до 15 септември. Социалната платформа в момента е собственост на китайската технологична компания ByteDance и се превърна в мишена за администрацията на Тръмп и на други правителства по отношение на проблеми със сигурността. Американският президент дори подписа изпълнителна заповед миналата седмица, която ще забрани на американските компании да правят бизнес с TikTok, но не е ясно как това може да повлияе на потенциалното придобиване от страна на Microsoft. В САЩ TikTok нарасна до повече от 100 милиона месечни потребители, много от които са тийнейджъри и млади хора.

Да се каже, че TikTok представлява бизнес, коренно различен от корпоративния софтуер, в който Microsoft е специализирана, би било омаловажаване на реалността.

За Microsoft TikTok може да се превърне в катализатор за приходи от реклама, но този потенциал носи и някои рискове. Подобно на други социални приложения, TikTok е цел за всички видове проблемно съдържание. Списъкът включва основни категории като спам и измами, но по-сложното съдържание също може да се превърне в главоболие за Microsoft. Става дума за дезинформация, конспиративни теории, насилие, расови и етнически предразсъдъци и порнография, смята Ювал Бен-Ицхак, изпълнителен директор на Socialbakers, компания за маркетинг в социални медии.

"Майкрософт ще трябва да се справи с всичко това и компанията ще бъде обвинявана и критикувана, когато не успява да го направи", казва Бен-Ицхак, а от двете компании засега отказват официален коментар.

Тези предизвикателства могат да бъдат преодолени, но изискват големи инвестиции и технически умения, две неща, които Microsoft е в състояние да осигури. Освен това гигантът има известен опит, когато става дума за модериране на онлайн общности.

През 2016 г. Microsoft закупи LinkedIn за 26,2 милиарда долара и въпреки че кариерната и професионално ориентирана услуга няма толкова проблеми със съдържанието, тя все пак е социална мрежа. Microsoft също така ръководи Xbox Live, услугата за онлайн игри, откакто стартира през 2002 г. Онлайн игрите и социалните медии са различни услуги, но имат и редица прилики.

"Борбата с дезинформацията ще трябва да бъде ключов приоритет. Microsoft ще бъде начинаещ в това направление, тъй като няма опит в управлението на социални мрежи с висок профил в този мащаб", казва Даниел Елман, анализатор от Nucleus Research, и добавя: "Но ако има компания, която може да придобие или бързо да развие необходимите умения и възможности, това е Microsoft."

Предизвикателства обаче са големи, което се потвърждава от факта, че именно подобни проблеми често препъват платформи като TikTok.

Facebook например беше обвиненa, че не е направил достатъчно, за да блокира фалшивите новини и руската дезинформационна кампания преди изборите в САЩ през 2016 г. Четири години по-късно компанията все още е подложена на постоянна критика, че не прави достатъчно, за да предотврати публикуването на този тип съдържание в своите услуги. През юли стотици рекламодатели бойкотираха Facebook заради неспособността на платформата да ограничи разпространението на речта на омразата и дезинформацията.

Междувременно Twitter започна да губи ключови потребители като комикът Лесли Джоунс, след като компанията остави речта на омразата да става все по-популярна в социалната мрежа. А тя всъщност вложи много усилия през последните няколко години за изграждането на функции, ограничаващи вредното съдържание.

Този тип проблеми вече удариха и TikTok. Приложението даде достъп на множество крайнодесни активисти, бели националисти и неонацисти, според Motherboard и Huffington Post, профилите на които преди това вече са били закрити във Facebook и Twitter.

Потенциалните проблеми със съдържанието на TikTok обаче може да са по-подобни на тези на платформата YouTube, която е собственост на Google. Двете услуги зависят от генерираните от потребителите видеоклипове по отношение на съдържанието, като и двете разчитат до голяма степен на алгоритми, които учат поведението на потребителя, за да определят какъв тип съдържание да препоръчат.

"Проблемът със съдържанието, базирано на алгоритми, е, че като цяло то е свързано с материалите с най-висока ангажираност", казва Майк Джоунс, управляващ партньор на компанията за рисков капитал Science. По думите му няма съмнение, че много създатели съдържание могат да манипулират алгоритмите.

Друго сходство с YouTube е количеството съдържание, достъпно в TikTok, което е фокусирано върху непълнолетни. Въпреки че не позволява на потребители, по-малки от 13 години, да правят публикации, много голяма част от фенската маса на платформата е на възраст между 13 и 18 години, а съдържанието може да бъде гледано от трети страни без проблем.

За YouTube хостването на клипове на непълнолетни се превърна в основен проблем през февруари 2019 г., когато Wired откри мрежа от педофили, които използват функциите за препоръчване на видеа.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X