Законодателство

Как ще повлияе Брекзит върху британската цифрова политика?

Владимир Владков

Всяко решение на британското правителство за отклонение от политиките и ценностите на ЕС спрямо дигиталната политика и регулиране може да доведе до реални икономически проблеми за бизнеса във Великобритания

От реч на омразата до манипулация на изборите, нарастващата ни зависимост от цифровите технологии поставя много предизвикателства, коментира Адам Боуъринг, съветник в Европейския параламент по политиките в областта на правосъдието и гражданските свободи.

След като излезе от Европейския съюз, Единният цифров пазар (Digital Single Market), и законите за основните права, които лежат в основата му, правителството на Великобритания е изправено пред избора дали да отговори на тези предизвикателства чрез стратегия, основана на ценности, или ще избере по-националистически подход, потенциално застрашаващ гражданските свободи, дипломацията и икономиката.

Голяма част от Националната стратегия за данни (National Data Strategy) на правителството, представена от Доминик Къмингс, когато той напусна "Даунинг стрийт" No10, почти не включва каква ще е дигиталната политика на правителството след Брекзит. Въпреки че британската дигитална политика вероятно ще продължи да следва политиките на ЕС в краткосрочен план, за да предотврати най-лошите последици от Брекзит, правителството има възможността да следва по-различна програма в бъдеще, което може да подкопае правото на личен живот и свобода на онлайн информацията, допълва Боуъринг.

По отношение на правата, макар че правителството твърди, че Брекзит ще бъде възможност за подобряване на стандарти като хуманното отношение към животните, то не е предоставило същите гаранции за други сектори.

Поддържане на цифровите права
Сделката за Брекзит наистина задължава Обединеното кралство да спазва Европейската конвенция за правата на човека (ЕКПЧ) (член 136), въведена чрез Закона за правата на човека от 1998 г. Но тъй като Обединеното кралство вече не следва по-голямата част от законодателството на ЕС за правата на човека, което включва Хартата на основните права, не е ясно, дали конкретни цифрови права, като например "правото да бъдеш забравен", ще бъдат поддържани от Обединеното кралство.

Тези промени ще имат дългосрочни последици за цифровите права и регулирането в Обединеното кралство, но британското правителство ще бъде по-загрижено в краткосрочен план да осигури споразумение за адекватност на данните, така че да продължи потока от лични данни, които са изключително важни и за бизнеса, и за правоприлагащите органи.

Споразумението за адекватност би представлявало официална декларация, че режимът за защита на данните в Обединеното кралство осигурява ниво на защита, равностойно на това на ЕС, а липсата на такова решение може да струва на бизнеса във Великобритания до 1,6 млрд. британски лири.

За да се предотврати катастрофата, сделката за Брекзит предвижда настоящата договореност да бъде удължена с до шест месеца, за да се даде време на Европейската комисия (ЕК) да реши дали да даде официално решение. Въпреки тази отсрочка в последния момент, постигането на споразумение за адекватност в никакъв случай не е просто. Преди приемането то ще попадне под контрола на Европейския парламент и регулаторните органи. Ако бъде дадено одобрение, то ще се сблъска с перспективата за правни предизвикателства, подобни на тези, повдигнати успешно срещу EU-US Privacy Shield. Това споразумение бе обявено за невалидно от Съда на Европейската общност през юли миналата година, тъй като не осигурява достатъчна защита за граждани на ЕС срещу наблюдение от САЩ.

Както стана ясно в случая в САЩ, равнопоставянето изисква повече от спазване на защитата на данните. Въпросите, които ще отслабят аргументите на Обединеното кралство за адекватност, включват прилагането на Общия регламент за защита на данните (GDPR) на ЕС чрез Закона за защита на данните (Data Protection Act), който беше подложен на сериозна критика, че не спазва правата на лицата, подлежащи на имиграционна процедура.

Непрекъснатост на потока от данни

Като се има предвид значението за поддържането на стандартите за защита на данните в ЕС, за постигане на това решение е интересно да се види дали правителството на Обединеното кралство ще се отклони от политиката на ЕС през следващите месеци. Ако се използва икономическите аргументи, то Обединеното кралство трябва да направи всичко по силите си, за да задоволи изискванията на ЕС за непрекъснатостта на потока от данни за бизнеса в Обединеното кралство. Тази логика обаче би могла да бъде подложена на сериозно изпитание, ако подкрепата на торите от страна за Брекзит сделката трябваше да отстъпи място на стремежите на консерваторите, като например отслабване на Закона за правата на човека, така че да се ограничи използването му от мигранти и търсещи убежище.

Други въпроси, които трябва да се следят, ще бъдат дали Обединеното кралство поддържа съществуващите правила относно посредническата отговорност, закона за неприкосновеността на личния живот и криптирането, които със сигурност ще бъдат първостепенни цели за тези, които предпочитат интересите на индустрията за сигурност и наблюдение пред свободния и отворен интернет, допълва Боуъринг.

Наскоро ЕС публикува нови разпоредби, които не само ще запазят съществуващите стандарти, но и ще предоставят допълнителни възможности за подобряване на цифровите права в ЕС. Законът за цифровите услуги и Законът за цифровите пазари, които в момента се разглеждат от Европейския парламент, ще предоставят нови правила за онлайн пазари, социални медии и други платформи. Те имат за цел да стимулират икономиката на цифровите услуги, като същевременно отговарят на цифрови проблеми, вариращи от реч на омразата, дезинформация и манипулация на избори с редица нови мерки, осигуряващи по-голяма прозрачност и налагащи защитата на личните данни.

Този амбициозен дневен ред е важен не само за ЕС, но и дава пример на трети страни по целия свят. Обединеното кралство може вече да не играе роля в създаването на правила на ЕС, но - след като е тези "трети страни" - ще има възможност да следва ценностния подход на ЕС към цифровото регулиране, смята още Боуъринг.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2021 съгласно Общи условия за ползване

X