Сигурност

Електронните подписи - по-евтини и по-непопулярни спрямо в Европа

Александър Главчев

През Единния портал за достъп до електронни административни услуги, поддържан от Държавна агенция "Електронно управление" (ДАЕУ) се предоставят qнад 340 услуги на централната, общински и областни администрации, 130 са общински услуги, областни са 25. За да ги достъпват, гражданите трябва да притежават квалифициран електронен подпис (КЕП) или ПИК на НОИ.

Около 500 хил. българи притежават квалифициран електронен подпис (КЕП), 2 млн. притежават персонален идентификационен код (ПИК) на НОИ, и около 2,5 млн. - такъв на НАП около 2,5 милиона граждани. Така на практика близо 5 милиона граждани имат код за достъп до Единния портал за достъп до електронни административни услуги. Това обяви председателят на ДАЕУ Атанас Темелков в предаването "Седмицата" по Дарик радио.

По думите му броят на КЕП-овете в България е все още нисък. Паралелно, у нас цената на електронните подписи е десетократно по-ниска от тази, на която се предлагат в Европа. При първоначално заявяване от 20 лв. и годишна такса между 10 и 12 лв., всеки български гражданин може да си купи КЕП и с него да заявява дистанционно предоставяните услуги от централната и местна администрация по електронен път.

След обявяване на извънредното положение, агенцията пусна и нова онлайн услуга за подаване на сигнали и жалби с ПИК на НОИ или КЕП, или от мобилен телефон с облачен КЕП, който засега се предоставя от две компании в България. Изпращането на тези сигнали и жалби се осъществява чрез т.нар. сигурна електронна поща, която се изпълзва от всички администрации в страната. В момент, в който сигналът е изпратен, започва да тече срокът за отговор на съответната администрация. Когато отговорът е подготвен, чрез Системата за сигурно електронно връчване той се връща на подалия сигнал гражданин. По същия начин се процедира, когато бъде заявена и определена електронна услуга, коментира председателят на ДАЕУ.

Според агенцията най-използваната по електронен път административна услуга е за подаване на молби за работа, като към момента техният бой вече е надминал 3200. Темелков се обърна към всички граждани да се запознаят внимателно с инструкциите към всяка една електронна услуга, преди да я подадат, за да могат правилно да я адресират към съответното бюро по труда. Всяко подадено заявление веднага се регистрира в съответния регистър и с електронния печат на ДАЕУ се удоставерява времето на изпращане на заявлението за търсене на работа, допълни още той.

Към настоящият момент, голяма част от администрациите работят дистанционно от вкъщи. В същото време гражданите търсят все повече електронни услуги. В страмежа си да ги предоставят бързо на хората, голяма част от администраторите правят компромис със сигурността на системите. Не трябва да се допуска небержност към нивото на сигурност на съответните системи, обяви Атанас Темеков. Допълва се, че ДАЕУ е изпратила няколко документа към администрациите с разписани правила, които да спазват стриктно в извънредното положение. На сайта на агенцията са предоставени препоръки на Европейската полицейска служба (Европол) за обществена осведоменост и превенция на гражданите в условия на домашна изолация и карантина, които са разпространени в цяла Европа. В тях са посочени най-общите правила, които е добре да спазваме, когато сме вкъщи, когато използаме дистанционни обучения, когато работим.

"Искам да изостря вниманието на гражданите - банкирайки онлайн, достъпвайки информация в различни сайтове, да бъдат особено внимателни, обяви в ефир председателят на ДАЕУ. Синонимът на Интернет е несигурност. Ето защо, никога не ползвайте едни и същи пароли за различни системи и приложения. Не разрешавайте на сайтовете да ви запомнят паролата, въпреки че това е много удобно и бързо, но е несигурно. Ако досега използавнето на еднофакторно средство - име и парола, за влизане в различни системи беше напълно достатъчно, сега вече е недопустимо. Голяма част от системите изискват двуфакторна автентикация - нещо което имаш, и нещо, което носиш, трябва да го използваш, за да докажеш собственото си "аз". Когато човек изпише паролата си, той получава по независим канал или код, чрез sms или допълнително съобщение през някакво приложение, с което се доказва, че той е този, който иска да влезе в системата."

"И не на последно място - обучете персонала да спазва физическата безопасност на своите устройства, подчерта още Темелков. Това е едно от съществените неща, защото голяма част от пробивите в големите организации и компании идват от вътрешен човек, когато целенасочено или по небрежност се допуска пробив в информационната система. Не оставайте включен компютюра си, без надзор, който може да бъде използван злонамерено от друг."

Председателят на ДАЕУ призова да се избягва използването на Wi-Fi мрежи при банкови преводи или при работа с информация, с определено ниво на сигурност. Паролите на домашните Wi-Fi устройства не е добре да са по подразбиране. Те трябва да бъдат сменени още при само пускане на устройството със парола, с високо ниво на сигурност. Така мрежата ще бъде защитена и не може да бъде манипулирана от външен човек. Бъдете внимателни, когато имате ново устройство, когато банкирате, когато влизате в определени сайтове, когато получавате мейли от непознат източник, препоръча още Атанас Темелков.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2021 съгласно Общи условия за ползване

X