Законодателство

Как ще отговори технологичният сектор на ограничаващите го законодателства?

Иван Гайдаров

Някои американски технологични компании в последно време прибягват до едно много елементарно решение на предизвикателствата, които поставят пред тях новоприети закони като GDPR – просто ги оспорват в съда или ги тълкуват в най-добрата възможна светлина за себе си. Според правни експерти от Силициевата долина въпреки че тези подходи крият някои рискове, те са възможно най-добрата реакция срещу регулациите, които неминуемо ще нанесат сериозни щети върху доходността в доскоро почти нерегулирания технологичен сектор. Затова и повечето големите технологични компании предприемат агресивни защитни действия, въпреки антитръстовите разследвания срещу Apple, Facebook, Google и Amazon и все по-отрицателното отношение на потребителите към някои техни практики.

Технологичните компании бяха мотивирани да предприемат подобен курс на поведение след приемането на Общия регламент за защита на данните на Европейския съюз (GDPR), предшественик на новия закон на щата Калифорния, който ограничи сериозно някои операции на компании като Oracle и IBM на Стария континент.

"Подобни организации имат много за губене. Свидетели сме на това как махалото се връща и дава все повече права на потребителите – процес, който започна с приемането на GDPR, и тепърва ще се развива", коментира пред MarketWatch Джулиан Баринг, генерален мениджър за Северна Америка на маркетинговата компания Adform.

Най-енергичната реакция досега идва от Uber Technologies Inc. и Postmates, стартъп, опериращ в сферата на доставките, които на 30 декември заведоха дело във федералния съд в Лос Анджелис, целящо да обяви за противоконституционно новото калифорнийско законодателство, което задължава компаниите да регистрират своите шофьори като служители на пълен работен ден, а не като външни изпълнители.

Законът, известен като AB 5, влезе в сила от 1 януари, но ищците по делото смятат, че той ограничава "основната свобода на хората да упражняват избраната от тях професия като независими доставчици на услуги, както и технологичните компании, които са част от дигиталната икономика." В този ред на мисли, от Uber са категорични, че въпреки закона ще продължат да класифицират своите шофьори като независими доставчици на услуги, а не като служители, и дори планират да инициират извеждането на сектора на споделените транспортни услуги от обхвата му.

Този съдебен процес е поредният ход на компаниите от технологичния сектор, които твърдят, че AB 5 може да лиши от съдържание техните бизнес модели, като убие гъвкавостта им, от която зависят.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X