Законодателство

450 000 германци съдят Volkswagen заради дизеловия скандал

Иван Гайдаров

В Германия започва първият масов процес, след като 450 000 собственици на дизелови автомобили Volkswagen (VW) заведоха дело срещу компанията. Те твърдят, че им се дължи обезщетение за закупуването на автомобили въз основа на подвеждащи данни за емисиите.

Скандалът вече струва VW 30 милиарда евро. Автомобилният производител се сблъска със съдебни дела в САЩ и Австралия, но за Германия това е прецедент, след като промени в закона от миналата година за първи път разрeшиха гражданите на страната да завеждат групови искове. Ако успеят, ищците ще уредят редица правни въпроси, които по-късно ще им позволят да подадат последващи искове за обезщетение.

Процесът във Висшия окръжен съд в Брауншвайг, на около 20 мили от централния офис на VW във Волфсбург, вероятно ще продължи години.

Част от споразуменията, които сключи VW досега, включват сделка за обратно изкупуване на 500 000 автомобила в САЩ, за което компанията плати над 25 милиарда долара. В Австралия автомобилният производител ще плати на всеки собсвеник по 1400 долара.

Миналата седмица стана ясно, че трима настоящи и бивши ръководители на VW са обвинени в пазарни манипулации във връзка със скандала с дизеловите емисии.

През 2015 г. компанията призна, че използва нерегламентиран софтуер, за да излъже емисионните тестове. Тогава от VW заявиха, че са сигурни, че тези твърдения ще се окажат безпочвени.

Въпреки че делото е историческо за Германия, а Volkswagen е под прожекторите, това не е основното главоболие за ръководителите на компанията, тъй като то може да се проточи с години. В момента председателят и изпълнителният директор на VW са обект на съдебни обвинения за предполагаеми пазарни манипулации, свързани със скандала с дизеловите двигатели. Автомобилният производител също така е изправен пред възможни огромни глоби от ЕС, след като бе обвинен в сговор с други производители за забавяне на въвеждането на технологията за контрол на емисиите.

На фона на тези скандали компанията се опитва да се превърне в лидер на пазара на електрически автомобили.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X