Законодателство

БАЕМ против предложението за каска и книжка за електрическите тротинетки

Иван Гайдаров

Българската асоциация за електромобилност (БАЕМ) изрази категоричното си несъгласие с част от твърденията на министъра на вътрешните работи Младен Маринов, направени по време на петъчния Парламентарен контрол относно предстоящото въвеждане на регулация за електрическите тротинетки. Някои от неговите твърдения като това за наличието на каска и свидетелство за управление противоречат на публикувания за обществено обсъждане проект за изменение на Закона за движение по пътищата и биха забавили сериозно навлизането на електрическите тротинетки като един безопасен, екологичен и удобен персонален транспорт.

БАЕМ подкрепя законопроекта във вида, в който е предложен за обсъждане и смята, че в него безопасността на участниците в движението е залегнала сериозно, без това да създава ненужни бюрократични спънки пред широкото навлизане на тротинетките. В изявлението на министъра на вътрешните работи - напротив - са включени някои допълнителни ограничения, които биха създали допълнителни бюрократични пречки пред навлизането на тази перспективна форма на транспорт, без съществено да допринесат за безопасността:

Относно изискването за книжка при управление на тротинетка, представителите на БАЕМ посочват, че подобна бюрократична процедура ще затрудни значително навлизането на този алтернативен транспорт. Същевременно тя няма да допринесе с нищо за повишаване на безопасността на участниците в движението. Затова от БАЕМ поискаха преди въвеждането на подобно изискване то да бъде много добре обосновано от органите на реда.

По повод задължението за използване на каски от водачите на тротинетки, от асоциацията обърнаха внимание, че има проучвания, доказващи, че шофьорите се отнасят по-непредпазливо към велосипедисти с каски и това допълнително увеличава риска от произшествия. Освен това изискването за каски ще затрудни навлизането на споделените платформи за електрически тротинетки, при които то на практика е невъзможно да бъде осигурено. БАЕМ препоръчва на водачите да използват правилно поставени каски, но предлага това да става по тяхно желание. Асоциацията съвместно с няколко други институции и организации вече е започнала разработката на упътвания и курсове за безопасност.

От БАЕМ изразиха несъгласие и с изказването на министъра, че докато бъде приета новата регулация, ще се спазват правилата, съществуващи до този момент и водачите на електрически тротинетки ще подлежат на глоба. Това няма да доведе до повишаване на безопасността и допълнително ще забави и усложни навлизането на тази нова и перспективна форма на транспорт, убедени са от асоциацията.

"Обръщаме внимание, че голяма част от водачите на електрически тротинетки са активни шофьори, т.е. по-големият брой тротинетки означава по-малко коли по пътищата. А именно автомобилите отнемат стотици животи годишно само в България и представляват реална опасност за безопасността на участниците в движението. По-малко коли означава по-безопасни улици, което е и целта на МВР. Без да споменаваме всички останали предимства на електрическите тротинетки - нулеви емисии на вредни газове, бързина, удобство и по-голяма градска мобилност" - посочва Владислав Стоицов, председател на Управителния съвет на БАЕМ.

Изказването на министъра буди недоумение, предвид, че в публикувания от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" за обществено обсъждане проект за изменение на Закона за движение по пътищата изисквания за каска и свидетелство за управление няма. БАЕМ в голяма степен е съгласна с текстовете в законопроекта и нейни представители съвместно със сдружение Велоеволюция вече са направили своите предложения за тяхното допълване. Разминаването в изказването на министъра на вътрешните работи и законопроекта на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" подава разнопосочни сигнали към обществото и това е в ущърб на пътната безопасност, както и на репутацията на институциите.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X