Нови Технологии

След автономните коли Норвегия се насочва и към безпилотни кораби

Владимир Владков

Известна със своята силно " накъдрена" брегова ивица и многобройни фиорди, Норвегия е световен лидер по отношение на намаляването на въглеродните емисии от нейните транспортни средства. Продажбите на електрически и хибридни коли в страната надхвърлиха 58% от всички продадени през първото половина на 2019 г. нови пътнически коли, докато във Великобритания този дял е под 2%, а в съседна Швеция –11%. Норвегия е сред пионерите и в автоматизацията на корабоплаването, което осигурява и екологични ползи, и по-голяма ефективност, но засега моряците ще останат на борда на корабите.

През следващото десетилетие може би ще видим плавателни съдове без никакви моряци на борда - те ще бъдат управлявани само от софтуер. В най-модерната част на пристанището на река Ниделва в норвежкия град Тронхейм могат да се видят две малки яхти Ocean Space Drone 1 и Ocean Space Drone 2. Тези експериментални автономни лодки, създадени от норвежката компания Kongsberg Maritime, се използват от Норвежкия университет за наука и технологии и от неправителствената научна организация SINTEF Ocean.

Експерименталните автономни лодки Ocean Space Drone 1 и Ocean Space Drone 2, създадени от норвежката компания Kongsberg Maritime, се използват от Норвежкия университет за наука и технологии и от научната организация SINTEF Ocean.

© KONGSBERG

Експерименталните автономни лодки Ocean Space Drone 1 и Ocean Space Drone 2, създадени от норвежката компания Kongsberg Maritime, се използват от Норвежкия университет за наука и технологии и от научната организация SINTEF Ocean.


Норвегия вече разполага с плавателни съдове с много висока степен на автоматизирани. През 2018 г. фериботният оператор Fjord1 представи два нови кораба - Gloppefjord и Eidesfjord, които пресичат сами широкия около 1,6 километра воден канал между Анда и Лоте. Автоматизирана система, създадена от Kongsberg, ги насочва през по-голямата част от всяко преминаване, но капитан извършва акостирането и е готов да поеме управлението по всяко време.

Kongsberg работи и с норвежката компания за торове Yara за пускането на вода на автономен контейнеровозен кораб Yara Birkeland, който ще транспортира продуктите от завод на Yara в Порсгрун, намиращ се на югозапад от Осло, до пристанищата Бревик и Ларвик, които са разположени на няколко мили в западна посока. Струващият 250 млн. норвежки крони кораб (около 24,75 млн. евро), който ще бъде спуснат на вода през 2020 г., ще започне да работи с екипаж на борда, а след това през 2022 г. ще се движи напълно автономно. А няколко години по-късно компанията за хранителни стоки ще започне да използва два автомни ферибота, снабдяващи магазините й южно от Осло.

YARA Birkeland ще е първият в света автономен контейнеровоз само с електрическо задвижване и с нулеви въглеродни емисии, обясняват от Kongsberg

© KONGSBERG

YARA Birkeland ще е първият в света автономен контейнеровоз само с електрическо задвижване и с нулеви въглеродни емисии, обясняват от Kongsberg


Трите проекта имат една обща цел – екологична ефективност, а не само автономност. Всички плавателни съдове ще бъдат задвижвани от електрически мотор, а не от дизелови двигатели, като целта е да се намали превоза на стоки с тежкотоварни камиони. Само Yara Birkeland очаква да замени поне 40 000 превоза с камиони годишно.

Норвежкото правителство предлага и финансиране, като Yara Birkeland е получила 113,6 млн. крони, а Asko – 119 млн. норвежки крони. Средствата са от държавната агенция Enova, която инвестира в разработки, намаляващи въглеродните емисии. И в двата проекта електрическите автономни плавателни средства ще бъдат част от нови интегрирани транспортни системи, т.е. няма просто да заменят съществуващите кораби.

Специалистите вижда голям потенциал в напълно автоматизирани лодки, движещи се покрай брега на Норвегия, като например фериботи по заявка за къси разстояния, които ще осигуряват по няколко услуги на ден на редица слабонаселени острови (над 2000 обитаеми от общо над 150 000 острова). Вместо да чакат часове или да следят графика за сутрешно и/или вечерно придвижване, потребител (с кола или камион) може да заяви пътуване подобно на повикване на пътнически асансьор.

Смята се, че ще е по-лесно да се управляват автономни кораби в близост до бреговата линия и попадат в покритието на мобилните мрежи за данни и техници, които да се намесят ако нещата "се объркат". В много случаи тези съдове трябва да се съобразяват с правилата само на една държава. Но ако става дума за по-далечни плавания? Малки безпилотни кораби вече се използват за изследвания, за хидрографско картографиране, за военни приложения, например за обезвреждане на мини. Големият въпрос е дали междуконтиненталните товарни кораби могат да последват тази автономна тенденция.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X