Операторски Мрежи

Най-умните коли ще се нуждаят от 5G, заявиха от Ericsson

Владимир Владков

Някои от футуристичните функции, предвиждани в свързаните коли, ще зависят от 5G мобилната технология, която вероятно няма да бъде налична преди 2020 г., твърди главният технологичен директор на Ericsson.

Има бляскаво бъдеще през клетъчните връзки в колите, според Улф Евалдсън, старши вицепрезидент и главен технологичен директор на шведската компания. Той е и шеф на групата Function Technology в компанията и говори пред IDG News Service след „автомобилната атака" на Ericsson по време на CES 2014. Сред другите неща, които компанията показа на изложението, е нейният облак CVC (Connected Vehicle Cloud), създаден да предостави приложения в кола за информация, развлечения, насрочване на срещи за сервиза и други. Ericsson обяви партньорства с оператор (AT&T) и с автомобилен производител (Volvo).

Но визиите за по-модерните мрежови коли, включително самоуправляващи се автомобили, трябва да разчитат на възможности, които според Ericsson ще предложи бъдещата недефинирана още 5G технология, която ще надгради днешните 4G мрежи. Ericsson и други компании вече говорят за това какво ще бъде включено в 5G, но Ericsson очаква търговските внедрявания на бъдещата спецификация да започнат през 2020 г.

Свързвани към 5G мрежи, колите могат да предупреждават шофьорите за неизбежен сблъсък или дори да управлява автоматично в трафика без да има шофьор зад кормилото, каза Евалдсон. Демонстрациите на CES 2014 показаха и двата вида способности. Но за да заработят този тип възможности, се налага гарантирана производителност по целия път до облака, който изпълнява услугата за колата.

„Мрежите, които имаме днес са далеч от гарантиране качеството на услугата (QoS)", каза Евалдсон. Вместо това 4G системите третират всички данни като трафик „best-effort". Дори през 4G радиомрежи в най-добрият случай времезакъснението е точно 20 милисекунди (сериозно подобрение в сравнение с 35-милисекундното закъснение в 3G мрежите), и е много важно този параметър да бъде предвижда и контролиран за всяко отделно приложение, каза той.

„Колата е добър пример за нещо, което ще има много различни изисквания към различните потоци данни", каза Евалдсон. Например ако дете гледа филм на задната седалка, може би получава този видео поток през същата клетъчна мрежа, която отговаря и за предупрежденията в реално време и командите към колата. Бъдещите мрежи ще бъдат способни да определят разликата между тях и да приоритизират едно приложение спрямо друго, каза той. „Може би не искате да правим точно това в момента. Може би искаме да го направим 6 микросекунди по-късно."

В добавка към приоритизирането на пакетите и ползването на радиоклетки с малко времезакъснение, 5G мрежите би трябвало да са способни да комуникира нивата на услугата за различните типове трафик с облаците, които стартират приложенията, каза Евалдсон. Това изисква софтуерно дефинирани мрежи, зараждащ се набор от технологии, които прехвърлят контрола от традиционните маршрутизатори и комутатори към софтуер, работещ на разнообразни платформи.

 

Заради всичко умните коли май звучат като невъзможна мечта, но Евалдсон каза, че някои елементи от 5G ще бъдат внедрени по-скоро от други. Освен това тече паралелна разработка в индустрията, която „преследва същите резултати без помощта на мрежата", каза той.

Евалдсон дефинира и твърде продължителния процес по завършване на глобални телекомуникационни стандарти.

„Този модел бе много успешен. Той глобализира технологията по-бързо от супер конкурентния модел, ако го сравните с ИТ индустрията, каза той. - Алтернативата може да създаде „резервна" иновация чрез конкуриращи се компании, всяка от които се опитва да направи своя подход доминиращ чрез своята тежест на пазара", каза още техническият директор на Ericsson.

IDG News Service, Сан Франциско





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X