Операторски Мрежи

Чрез анализ на Големи данни операторите ще подобрят бизнеса си

Владимир Владков

Владимир Владков

Потребителите ползват все повече мобилни приложения и услуги, разширявайки своите очаквания към операторите, техните мрежи и работата на самите приложения и устройства. Това води до промяна на бизнес моделите на телекомите, които трябва да започнат да използват все по-интензивно технологии за бизнес анализи и за обработка на Големи данни. Правилният анализ на информацията, получена от събирането на данни от различните системи на оператора, включително CDR записи, местоположение на абоната, QoS параметри, билинг софтуер, маркетинг кампании, CRM приложения и други източници, може да осигури на телекомите увеличаване на печалбата и ефективно използване на инвестициите. Това заяви Ула Койукоски, вицепрезидент на финландския софтуерен разработчик Comptel, по време на лекцията си в София на тема „България на глобалната мобилна карта". Компанията разполага с офис у нас, разработващ OSS/BSS системи и друг софтуер за телеком бранша.

Трансформирането на операторите не е лесен процес, консултантът Алън Куйел обяви, че много телекоми трудно се променят, затваряйки абонатите в силози от отделни системи. Има 5 фактора, свързани с все по-богатото потребителско мобилно изживяване. Цената на услугите и апаратите е сериозен фактор за абонатите, както и наличието на богато портфолио от смартфони и услуги. Важно значение обаче има и отделът за обслужване, който може да намали броя на отказалите се абонати и разходите за привличане на нови. Другите два фактора за качеството на услугите и бранда.

Същевременно въпросът за качеството днес се различава значително от времената на чисто гласовите услуги. Потребителите се интересуват повече от качеството на работа на даденото приложение, отколкото от това на комуникационния канал, т.е. наличието на широк канал за връзка не гарантира удовлетвореност на клиентите.

„41% от абонатите в света ползват същия оператор, който обслужва техните приятели и роднини. В Източна Европа този дял е още по-висок – 54%", каза Койукоски. Тя коментира и ситуацията в телеком сектора у нас, като за първото тримесечие на тази година средният приход от абонат е спаднал с 25,3% на годишна база, а намалението на печалбата преди данъци EBITDA е 19,8%. Ползването на гласови услуги се запазва на едно и също ниво - средно 179 мин месечно и 151 SMS за 2010 г., а за първата половина на 2012 г. - 178 мин и 154 SMS средно на месец. Обемът на ползваните мобилни данни е скочил от 136 MB месечно през 2010 г. на 330 MB за първите 6 месеца на 2012 г. „Същевременно 60% от трафика на мобилни данни в България се осъществява през WiFi мрежи, т.е. операторите не могат да „осребрят" това потребление. Това може да се промени в бъдеще, вероятно чрез нови LTE мрежи или операторски WiFi инсталации. Това обаче е въпрос, който интересува повече техническите директори на операторите. А маркетинг отделите се интересуват повече от резултатите от стартираните кампании, причините за успеха или неуспеха им, дали посланията им са достигнали до правилната аудитория и др.", обяснява вицепрезидентът на Comptel, ръководещ отдела за бизнес анализи на финландската компания.

Койукоски даде за пример разходите на един от операторите у нас, който е похарчил над $20 млн. за задържане на абонати. Тя обясни, че решението на Comptel Convergent Mediation може да осигури анализи за изграждане на релевантно, навременно и автоматизирано взаимодействие с потребителите. „Чрез нашето решение кампанията на Comptel бe много по-ефективна от кампания, стартирана от самия телеком. Запазването на абонатите е 11 пъти по-ефективно при потребителите на договор и 26 пъти по-ефективно при предплатените", добави тя.

Качественият анализ на Големите данни скоро ще се превърне в разковничето на бизнес успеха на компаниите не само от телекомуникационния сектор, но и от всички останали сфери. Анализът на тези данни ще даде възможност за съпоставка, изследване и правилно прогнозиране на поведението на потребителите ни, независимо с какво се занимава дадената компания, добави Койукоски. 





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X