Техавто

Защо електрическите автомобили ще се превърнат в стандарт по-бързо, отколкото си мислим?

Иван Гайдаров

Защо електрическите автомобили ще се превърнат в стандарт по-бързо, отколкото си мислим? Отговор на този въпрос дава Джъстин Роулат от BBC, въпреки че към днешна дата голяма част от хората дори не са се качвали в електромобил, да не говорим да обмислят покупка на такъв.

Намираме се в средата на най-голямата революция в автомобилостроенето, откакто Хенри Форд пуска първата си производствена линия през 1913 година. И нейната реализация вероятно ще се случи много по-бързо, отколкото си представят повечето потребители.

Много наблюдатели на индустрията смятат, че вече сме преминали критичната точка, в която продажбите на електрически превозни средства ще надхвърлят много бързо тези на бензиновите и дизеловите автомобили. Със сигурност така мислят и големите производители на автомобили в света. Jaguar планира да продава само електрически автомобили от 2025 г., Volvo от 2030 г., а миналата седмица британската компания за спортни автомобили Lotus заяви, че ще последва примера им от 2028 г. И в случая не става дума само за премиум марки.

General Motors обяви, че ще произвежда само електрически превозни средства до 2035 г., Ford казва, че всички превозни средства, продавани от компанията в Европа, ще бъдат електрически до 2030 г., а VW - че 70% от продажбите ѝ ще бъдат на електромобили до 2030 г.

Въпреки че този процес беше катализиран от факта, че много правителства по света си поставят за цел да забранят продажбата на бензинови и дизелови автомобили, това, което прави края на двигателя с вътрешно горене неизбежен, е технологичната революция. А технологичните революции обикновено се случват много бързо.

Тази революция ще бъде електрическа

Погледнете интернет. Според анализаторите пазарът на електромобили е в точката си на развитие, в която световната мрежа е била в края на 90-те години. Тогава имаше голям шум около нея, след като стана ясно, че тя позволява на компютрите да разговарят помежду си. Джеф Безос вече беше създал Amazon, а Google започваше да трупа позиции и да отнема от популярността на платформи като Altavista, Ask Jeeves и Yahoo.

За много от хората тогава интернет изглеждаше вълнуващо и интересно, но без особено практическо значение - колко полезно би могло да бъде общуването чрез компютър, когато си имаме телефони за тази цел?

Но интернет, както и всички успешни нови технологии, не следваше линеен път на развитие, а еволюира постепенно, давайки на потребителите нужното им време да се пренастроят.

Растежът на интернет обаче беше разрушителен, смазващ съществуващите бизнес модели и променящ начина, по който правим почти всичко. И следваше модел, познат в технологичните среди като S-крива.

S-кривата на интернет

Когато говорим за кривата на развитие на интернет, трябва да сме наясно, че става дума за удължена S-крива. Идеята е, че иновациите стартират бавно, представлявайки интерес само за най-заинтересованите потребители. В това отношение електромобилите са в плиткия наклонен долен край на S.

За интернет графиката започва в 22:30 ч. на 29 октомври 1969 г. Тогава компютър в Калифорнийския университет в Лос Анджелис установява контакт с друга машина в Станфордския университет на няколкостотин километра. Изследователите набират L, след това O, след това G и..системата се срива, преди да успеят да допълнят думата "вход" (log in".

Десетилетие по-късно в мрежата все още има само няколкостотин компютъра, но темпът на промяна се ускорява, за да се стигне до 90-те години на века, когато много потребители с технологично влечение започват да купуват персонални компютри. Тъй като пазарът нарастваше постоянно, цените бързо започнаха да спадат, а производителността да се подобрява с големи крачки, насърчавайки все повече хора да си закупят персонални компютри и да влязат в света на интернет.

Именно тук S-кривата тръгва нагоре и растежът става експоненциален. Към 1995 г. онлайн са били около 16 милиона души. Към 2001 г. - 513 милиона души, а към днешна дата - повече от три милиарда. Това, което се случва по-нататък е, че нашето S започва да се наклонява обратно към хоризонталата - темпът на растеж се забавя, тъй като на практика всички, които искат да бъдат онлайн, вече са онлайн.

Пренебрежението на Джеръми Кларксън

Видяхме същия модел на бавен старт, експоненциален растеж и след това забавяне при пазара на смартфони, фотография и много други.
Двигателят с вътрешно горене в началото на миналия век е следвал същата траектория, както и парните и печатните машини. Затова и изследователите смятат, че този на електрически превозни средства ще направи същото. Всъщност те имат значително по-дълга история от интернет.

Първият електрически автомобил е разработен от шотландския изобретател Робърт Андерсън през 30-те години на 19 век, но едва през последните няколко години технологията се предлага на цени, които я правят конкурентноспособна на автомобилите с двигатели с вътрешно горене.
Бившият водещ на Top Gear и търговец на употребявани автомобили Куентин Уилсън например управлява електрически превозни средства от над десетилетие. Той тества EV1 на General Motors преди 20 години. Разработването на модела струва милиард долара, но от GM се надяват той да се наложи. В крайна сметка са произведени около 1000 автомобила.

Обхватът на EV1 е ужасен - около 50 мили - но това не променя факта, че Уилсън си казва: "Това е бъдещето!". По думите му никога няма да забрави презрението, излъчвано от колегата си Джеръми Кларксън, когато му показа първата си електрическа кола - Citroen C-Zero, десетилетие по-късно. "Направил си нещо необяснимо и опозори всички ни! Напусни!", казва му Кларксън.

Как обаче се промениха нещата за тези 10 години? Уилсън казва, че не изпитва никакво безпокойство с най-новия си електрически автомобил Tesla Model 3. Прави почти по 300 мили с едно зареждане и ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,1 секунди.

"Това е изключително удобно. Пълна радост. И сега бих ви казал недвусмислено, че никога повече няма да се върна към двигател с вътрешно горене", категоричен е той.

И това е разбираемо, тъй като в последните години станахме свидетели на огромни подобрения при електрическите двигателите, компютрите, които управляват електромобилите, системите за зареждане и дизайна.
Но генералната промяна в производителността идва благодарение на подобренията в сърцето на електромобилите - акумулаторните батерии.

Най-поразителната промяна обаче е в цените. Само преди десетилетие киловат час на батерията излизаше 1000 долара, казва Мадлин Тайсън от базираната в САЩ група за изследвания на чистата енергия RMI. Сега тя е на нива от 100 долара. Това е и точката на развитие, в която електромобилите стават по-евтини за закупуване от еквивалентни превозни средства с вътрешно горене. Тайсън обръща внимание, че когато се вземат предвид разходите за гориво и обслужване, много електромобили вече са по-евтини от бензиновите или дизеловите алтернативи.

В същото време енергийната плътност - нивата на енергия, която можете да затворите във всяка батерия - продължават да растат. Миналата година дори беше представена първата китайска батерия, способна да захранва един електромобил милиони километри. Неин създател е местният производител CATL.

Мадлин Тайсън е категорична, че цените продължават да падат, което означава само едно - прилив на клиенти на дребно.

Колко бързо ще се случи?

Отговорът е много бързо. Подобно на интернет през 90-те, пазарът на електрически автомобили вече расте експоненциално. Глобалните продажби на електрически автомобили нараснаха с 43% до общо 3,2 милиона през 2020 г., въпреки че общите продажби на автомобили спаднаха с една пета по време на пандемията от коронавируса. И въпреки че са само 5% от общите продажби, това развитие показва, че пазарът на електрически превозни средства вече навлиза в стръмната част на S-кривата.

До 2025 г. се очаква 20% от всички нови автомобили, продавани в световен мащаб, да бъдат електрически, според последната прогноза на инвестиционната банка UBS. Този процент ще скочи до 40% до 2030 г., а до 2040 г. почти всеки нов автомобил, продаван в световен мащаб, ще бъде електрически, смятат от UBS.

Причината? Причината е в друга крива, която производителите наричат "крива на обучението". Колкото повече правим нещо, толкова по-добре го правим и толкова по-евтино става. Ето защо компютрите, кухненските уреди и - да - бензиновите и дизеловите автомобили - станаха толкова достъпни. Сега идва редът на електромобилите.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2021 съгласно Общи условия за ползване

X