Техавто

Bosch: Въздушните ни възглавници са спасили над 90 000 човешки живота

Владимир Владков

Над 250 милиона управляващи блока на въздушните възглавници е произвела досега компанията Bosch, която започва серийното им производство през далечната 1980 г., като през това време непрекъснато усъвършенства технологията. Изследователите на произшествия на компанията са пресметнали, че от пускането на пазара на управляващите блокове на въздушните възглавници на Bosch, предните, страничните и въздушните възглавници тип "завеса" за предпазване на главата са спасили живота на над 90 000 души по целия свят. Ето защо те са ключов компонент за "визията нула": без смъртни случаи и тежко ранени на пътя, заявиха от българското поделение на германската компания.

Ключова роля за бързото задействане за защитата при удар "играе" управляващият блок на въздушните възглавници, който функционира като контролен център за спасителното съоръжение. Преди 40 години Bosch обединява усилията си с Daimler-Benz AG и стартира производството на първия в света електронен управляващ блок на въздушните възглавници, давайки решаващ тласък на защитата на пътниците.

С помощта на вътрешните и външни сензори за ускорение, обороти и налягане, модерният блок за управление на въздушната възглавница идентифицира вида и тежестта на произшествието, а при необходимост активира и въздушната възглавница, и обтегача на колана. Само за десет милисекунди - или 10 пъти по-бързо от едно мигване - пусковият алгоритъм анализира данните от сензорите и определя дали водачът е натиснал здраво спирачките, блъснал се е в паркиран автомобил, скочил е от бордюра или автомобилът е претърпял сериозен сблъсък или има риск от преобръщане. Ако ситуацията е опасна, системата запалва пиротехническия газов генератор. Само за 30 милисекунди въздушната възглавница е напълно напомпана и може да защити водача и пътниците, обясняват от компанията.

"Bosch е пионер в автомобилната електроника и в пътната безопасност, твърди по този повод Харалд Крьогер, член на Управителния съвет на Bosch. - Електронният блок за управление на еърбега показва перфектно какво имаме предвид с "Техника за живота".

В модерните автомобили са интегрирани до 9 въздушни възглавници, които могат да се задействат поединично в зависимост от сценария на произшествието. При сблъсък системата подава и сигнал за спиране на подаването на гориво, а в електромобилите - за изключване на батерията с високо напрежение. Освен това информация за удара се препраща и към други системи на борда - например към eCall, която автоматично се обажда на службите за спешна помощ след активиране на еърбега.

"От 1977 г. инженерите на Bosch работят с автомобилните производители по първия електронен блок за управление на въздушните възглавници, като го изпробват в над 6 000 краш теста с 60 модела автомобили. Днес се правят над 1,8 милиона симулации на катастрофи, за да се подготви управляващият блок на въздушните възглавници на нов модел автомобил за серийно производство", обясняват от компанията.

Сравнение на съвременен управляващ блок с първия отпреди 40 г.

© Bosch

Сравнение на съвременен управляващ блок с първия отпреди 40 г.


Първата еърбег система, която започва да се произвежда серийно през декември 1980 г. и излиза на пазара в S-класата на Mercedes-Benz, се състои от три компонента - преобразувател на напрежението, енергиен резерв и управляващ блок - с общо 170 компонента. Те управляват само един еърбег и обтегача на колана на водача, има и опция за управление на обтегача на колана на пътника на предната седалка. Елементите на днешното 12-о поколение управляващи блокове на въздушните възглавници са 2 пъти по-малко, но за сметка на това могат да управляват до 48 предпазни устройства - от предните и страничните въздушни възглавници, до еърбега за коленете и обтегача на колана, добавят от германската компания.

С поглед към автоматизираното шофиране
Броят на сензорите в автомобила постоянно се увеличава, така че използването на събраната от тях информация може да гарантира взаимодействие на въздушните възглавници, обтегачите на коланите и другите автомобилни функции. "То ще изглежда така: системата светкавично бързо разпознава предстоящото произшествие и още преди то да е настъпило, автоматично поставя седалките на пътниците в положение, което да намали риска от нараняване. С помощта на въздушните възглавници и обтегачите на коланите ще се осигури възможно най-добрата защита на всеки човек в автомобила", обясняват тенденциите на развитие от Bosch.

Нарастващата автоматизация на шофирането също води до редица промени, тъй като се внедряват изцяло нови интериорни концепции, даващи по-голяма свобода на движение дори за водача. Той ще може да завърти седалката си, да се обърне с лице към пътниците или да се отпусне удобно назад. Тъй като разположението на седалките в автомобила става по-гъвкаво, много важно е да се упражнява адаптивен контрол на въздушните възглавници и обтегачите на коланите. А това означава - все по-комплексни изисквания към управляващите блокове на въздушните възглавници, по които Bosch работи днес.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X