Техавто

Hyundai ще произвежда летящи таксита за Uber

Иван Гайдаров

Миналия месец Hyundai загатна за своя концепция за "летящ автомобил", която ще представи по време на Consumer Electronics Show (CES) в Лас Вегас. Това вече е факт, след като компанията показа пълномащабния прототип в началото на тази седмица. Днес обаче южнокорейският автомобилен производител повиши градуса, обявявайки, че масово ще произвежда тези електрически превозни средства с вертикално излитане и кацане (eVTOL). Освен това моделът ще залегне и в обещаната от Uber мрежа от въздушни таксита.

Uber обяви своите амбиции в тази посока през 2016 г. с бяла книга, очертаваща бъдещ проект на име "Uber Elevate". Компанията за споделено пътуване заяви, че иска да извърши тестови полети през 2020 г. и планира да пусне някаква версия на услуга за въздушно такси през 2023 г., започвайки от Далас, Тексас и Лос Анджелис. Наскоро Uber обяви, че ще предлага превоз с хеликоптер в Ню Йорк - от Манхатън до международното летище Джон Ф. Кенеди. С последната си заявка, по същество Hyundai дава очертания на една доскоро меко казано амбициозна цел на Uber – да пусне услуга за въздушни таксита до средата на 2020 г.

Иначе, ако някой си мисли, че това ще е летяща Sonata, греши. С два накланящи се ротора на опашката и 10 други, разпределени около яйцевидна кабина, "летящият автомобил" е проектиран да излита вертикално, да преминава в хоризонтален режим, след което да каца също вертикално.

Превозното средство, което побира пет човека, ще развива 290 км/ч при височина между 300 и 600 метра. Според Hyundai, използвайки по-малки ротори с електрическо задвижване, прототипът ще произвежда по-малко шум от хеликоптер, което е от решаващо значение за градските територии. По време на пиковите часове ще са необходими само около пет до седем минути за презареждане, а обхватът се очаква да е около 100 километра.

И това не е всичко. Hyundai също така представи концепции за хъб за кацане и екологично чисто превозно средство (PBV) за наземно транспортиране на пасажерите. PBV прилича на бежов правоъгълник и ще използва AI за намиране на оптимални маршрути за придвижване, казват от Hyundai.

Всичко това звучи страхотно и изключително футуристично на хартия, но южнокорейският производител все още не е провел никакви тестови полети, нито пък е обявил дори ориентировъчна цена.

Като цяло подобни тестови полети са рядкост, а за търговска експлоатация дори не е ставало дума, тъй като технологията е все още прохождаща. Освен това Uber и Hyundai, както и редица други играчи на това поле, са изправени пред огромни регулаторни и технически предизвикателства.

И все пак Hyundai е първият световен автомобилен производител, обединил сили с Uber. Компанията ще произвежда и разгръща електрическия летящ автомобил, докато Uber ще осигурява поддръжка на въздушното пространство, наземните операции и, разбира се, приложението, чрез което клиентите могат да резервират полети.

Uber пусна снимки на собствения си концептуален самолет преди повече от година, въпреки че заяви, че търси партньори, които могат да отговорят на техническите му спецификации - електрическо захранване, минимален шум и възможности за вертикално излитане и кацане - както и компания, която може да мащабира производството и да изгради десетки хиляди превозни средства, за да отговори на търсенето на услуга при поискване. Uber постигна подобни договорености със седем други компании - Joby, Jaunt, Embraer, Pipistrel, Karem Aircraft, Aurora Flight Sciences и Bell.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X