Нови Технологии

DHC-2 de Havilland Beaver - първият изцяло електрически самолет в полет

Иван Гайдаров

Пътуването по въздух е сериозен източник на въглеродни емисии, генерирайки 2,5% от тях. Това е далеч от нивата на автомобилния транспорт или производството на електроенергия, но не може да бъде пренебрегнат в никакъв случай. Още повече, че щом човечеството работи в посока намаляване на емисиите при първите две, е нормално да обмисля такива мерки и за третата област. Канадската компания Harbour Air Seaplanes и MagniX, австралийски производител на електромотори, са две от компаниите, които работят в сферата на електрификацията на въздушния транспорт.

Благодарение на съвместните усилия на двете компании, във вторник беше направен първият изцяло електрически комерсиален полет. Разбира се, става дума за малък морски самолет с 6 пътници, но въпреки това новината е впечатляваща.

Самолетът DHC-2 de Havilland Beaver е оборудван с електрически мотор с мощност 750 конски сили, построен от MagniX. С голям багажник, пълен с литиеви батерии, на борда машината има обсег на полет от около 100 мили.

"Обхватът на полета сега не е толкова голям, колкото бихме искали да бъде, но е достатъчно за начало на революцията", коментира изпълнителният директор на MagniX Рой Ганзарски пред AFP.

Електрифицирането на големите комерсиални самолети все още изглежда далеч с оглед на съвременната технология на батериите. Все пак това е едно добро начало. Ограничаването на разлива на гориво от подобни самолети, пригодени за приводняване, е голяма крачка напред, а Harbour Air се ангажира да разполага с цял електрическа ескадрила до 2022 година.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X