Нови Технологии

Дигитализация на здравеопазването – мисия възможна

Иван Гайдаров

Медицински колцентър приема обаждания на пациенти от цялата страна 24 часа в денонощието. Той се нарича "Консенто" и на него може да се записва както час за преглед, така и да се обработват неотложни случаи, които се насочват към подходящ за пациента медицински център. Услугата е единствена по рода си у нас и за нея вече са абонирани близо 50 лични лекари и болници в страната. В платформата вече има над 120 000 пациентски профила, направени са над 8 000 консултации и 250 000 телефонни разговора. Това стана ясно по време на форум, организиран от Българския клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването. Целта на форума е да очертае пред лекарите, бизнеса, неправителствения сектор и държавата проблемите пред е-здравеопозването и да покаже добри е-решения в сектора, а в рамките му бяха представени още няколко дигитални платформи, свързани със здравеопазването.

Платформата за онлайн запазване на час Superdoc се използва вече от 1300 лекари и е с една четвърт милион потребители. 160 000 от тях са намерили своя нов лекар чрез дигиталното решение. Създателите изчисляват, че 850-те хиляди онлайн резервации са спестили 2 години от живота на лекарите и пациентите. 50% от записаните часове за преглед са направени през мобилен телефон.

Онлайн услугата FindMeCure пък помага на пациентите да намерят своята терапия. "95% от клиничните изследвания се провалят поради липса на желаещи пациенти; само 10% от лекарите в света участват в такива проучвания. Дигитализацията ще ни помогне да бъдем още по-близо до следващото лечение", коментира Мая Златанова, създател на платформата. За 2 години FindMeCure е помогнала на 200 000 пациенти в цял свят да намерят своето клинично изследване.

Софтуерната компания Sqilline от своя страна работи по проект за ранно диагностициране на рак на гърдата с помощта на технологиите и доказани методи за оценка на риска работи. Според д-р Радослав Мангълджиев, началник на отделение по медицинска онкология към СБАЛОЗ в София, дигитализацията дава възможност за индивидуално лечение на онкоболните.

Д-р Бранимир Радуилов от "Поликлиника България" коментира, че макар медицината да е сравнително трудно поддаващ се на иновации сектор, все повече данни свързват лекарите с пациентите. Той цитира Eurohealth Customer Index, според който България заема 31-во от общо 35 места по ниво на дигитализация. Само за 1 година Сърбия се е изкачила до 18 място в международната класация, а Македония – от 27-мо до 16-то, защото са въвели електронно записване на часове и други важни е-услуги.

Дигиталните здравни решения са факт при застрахователите, коментира Светла Несторова, член на УС на Асоциацията на българските застрахователи. С две кликвания на телефона си пациентите си уреждат преглед, чрез геолокация са напътствани да стигнат до лекаря, и от телефона си дават обратна връзка за прегледа. "Конкурентите ни за клиентско преживяване са Google и Amazon", допълва тя и пояснява, че дигитализацията не е панацея, а средство за поставяне на човека и етиката в центъра.

Форумът "От болнеолечение към здравеопазване чрез дигитализация" беше открит от Н. Пр. Мюриел Берсе Коен, Посланик на Швейцария. Форумът е част от седмицата "Иновации за здраве", организирана от Посолството на Швейцария и Българо-швейцарската търговска камара.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X