Нови Технологии

Стартира второто издание на онлайн инициативата SDIndex

Computer World

От днес официално стартира новото издание на SDIndex (Safe Drive Index/Индекс за безопасно шофиране) – първото по рода си изследване, което изчислява валиден национален индекс на рисковете в поведението на шофьорите в България. Това стана ясно по време на събитие, събрало организаторитe, екипа, партньорите на проекта и журналисти за представяне на тазгодишния проект.

SDIndex представлява обобщена самооценка на поведението и реакциите на шофьорите на пътя в рутинни и рискови ситуации, представителна за българските шофьори на възраст между 18 и 75 г. на национално ниво. През 2019 г. данните за изследването ще бъдат събирани изцяло онлайн и всички желаещи шофьори могат да се включат, попълвайки въпросника (достъпен на сайта на проекта www.sdindex.bg). По този начин организаторите от SDI Застрахователен брокер се надяват, че ще получат по-голям брой отговори и по-висока надеждност на резултатите.

Тази година SDIndex има и нови елементи, най-важният от които е специален модул за изследване на рисковете сред водачите на камиони и автобуси – необходимост, идентифицирана в миналогодишното издание на проучването. Актуализиран е и въпросникът, адресиран към водачите на леки и лекотоварни автомобили. „Най-важното, когато говорим за проблемите на пътната безопасност, е да разглеждаме темата в нейната цялост и да анализираме всички елементи заедно – водачи, превозни средства, инфраструктура“, подчерта Малина Крумова, председател на ДА “Безопасност на движението по пътищата", която съобщи, че в момента държавната агенция прави комплексен анализ на състоянието на пътната безопасност в страната.


Стартира второто издание на онлайн инициативата SDIndex

© Computer World, Computerworld.bg

Малина Крумова, председател на ДА “Безопасност на движението по пътищата", Ангел Попов, МТИТС, Яна Спасова, изследователска агенция "Експлика". Снимка: Владимир Владков

През 2018 година SDIndex показа, че превишаването на позволената скорост, определяно като “неволно”, е най-разпространеното рисково действие сред българските шофьори на леки и лекотоварни автомобили 71% от запитаните 1000 водачи тогава отговориха, че това им се е случило поне веднъж за последните 12 месеца. Резултатите показаха също, че българските шофьори смятат, че те самите избягват рисковете по пътищата, но търсят отговорност от останалите участници в движението.

Българският шофьор е категоричен в мнението си, че шофира безопасно – стойността на SDIndex за 2018 г. на национално ниво е 89.6 и е близка до максимума на скалата – това е основният извод от изследването. Водачите с индекс за безопасно шофиране под 74 (214 хил. души, 9% от всички активни водачи) 
са с високорисково поведение и следователно с най-голям риск да попаднат в тежко пътно-транспортно произшествие. Това се дължи на факта, че те допускат и трите основни грешки, характерни за българските шофьори – агресивно шофиране, ниска концентрация и пренебрегване на ограниченията за скорост. Агресивното шофиране обаче е характеристиката, която се отнася за тях в най-голяма степен.

Партньори на проекта са МВР, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X