Нови Технологии

Глобалните продажби на електромобили са скочили с 64% през 2018 г.

Владимир Владков

Глобалните продажби на plug-in автомобили през 2018 г. са достигнали 2,1 милиона, или с 64 на сто повече в сравнение с 2017 г. Тези продажби включват всички пътнически автомобили само с акумулаторна батерия (BEV) и на хибридни модели (PHEV ), лекотоварни коли в САЩ и Канада (популярните там пикапи), както и леки търговски модели в Европа и Китай, обяснява Роланд Ирле от сайта EV-volumes.com. Делът на електромобилите на световния пазар на леки коли е бил 2,2% за цялата 2018 г., а само за декември делът им е вече 3,8%. 69 на сто от продажбите е на автомобили само с електрическо задвижване, а останалите 31% са хибридни модели.

„Изцяло електрическите автомобили печелят по 3% дял от пазара от 2017 г. насам, като това се дължи на ръста в Китай, на пускането на Tesla Model-3 и на провалените продажби на хибриди в Европа след въвеждане на новата процедура за тестване WLTP, действаща от септември“, добавя Ирле.

Китай има най-голям принос за ръста, като там продажбите са скочили с над 500 000 автомобила до над 1,2 милиона продадени електромобила за 2018 г., като делът на китайските купувачи е достигнал 56%. Ръстът в Европа е доста по-скромен с „едва“ 34 на сто, което се дължи главно на дългото чакане за популярните електромобили и недостига на добре продаващите се хибридни модели. Продажбите е САЩ са скочили със същия темп като в Китай – 79% спрямо 2017 г., като дългоочакваният Tesla Model-3 допринася за продажбите с над 138 000 броя, повечето от които са продадени през втората половина на 2018 г. Доставките на желания електромобил са ограничени до САЩ и Канада, поне през първата година. „Model 3 бързо стана най-добре продавания електромобил във всички категории за 2018 г., като дори доминира в сегмента на на луксозните коли в Северна Америка“, обяснява Ирле. Продажбите извън Китай, Европа и САЩ са достигнали 150 000 броя (39% ръст), като Япония отчита дори спад. Други пазари като Канада и Южна Корея растат по-бързо от средния темп на световния пазар.

По отношение на проникването на електромобилите по-малките пазари са лидери, като чудесен пример е Норвегия, където 40% от продадените през 2018 г. нови коли са plug-in. На второ място е Исландия със 17,5% дял на електромобилите, а на трето място е Швеция със 7,2%. При по-големите икономики Китай отбелязва 4,3% дял, докато при другите мащабни пазари делът им остава в рамките на 2%.

В края на 2018 г. глобалният автопарк от електромобили е достигнал 5,4 милиона от леките автомобили. Лекотоварните и товарните превозни средства с електрическо задвижване са 600 хиляди, като през 2018 г. са доставени 120 хиляди, 98% от които са в Китай, а 80% са големи електрически автобуси. Само град Шънджън смени всички над 16 000 градски автобуса с електриески, а в България Столична община поръча 20 електробуса на китайския производител Yutong. В Берлин общината заяви, че ще купи 45 електробуса. „Очакваме, че през 2019 г. продажбите на леки коли с електрическо задвижване да достигнат 3,2 милиона, на на тежкотоварни автомобили – 140 000“, коментира авторът на проучването.


Глобалните продажби на електромобили са скочили с 64% през 2018 г.

© Владимир Владков, Computerworld.bg

© Столина община

Задава ли се криза за ДВГ?

Китай отново подобри своите позиции като главен двигател за електромобилната индустрия. 520 хиляди, или 78% повече електромобили са били продадени в азиатския гигант през 2018 г. Само за декември доставките в Китай са надхвърлили 200 хиляди, а делът на моделите, задвижвани с нов тип енергия (т.нар. NEV) с алтернативно задвижване при леките коли е скочил до 7,9%. За разлика от бума на този вид екологични коли, целият автомобилен пазар е спаднал сериозно, особено през втората половина на 2018 г. Годишният спад нарасна през последното тримесечие, като за януари 2019 г. сриването е с над 20%.


Глобалните продажби на електромобили са скочили с 64% през 2018 г.

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Намалените продажби в Япония са свързани с Toyota Prius Plug-in, чиито продажби спадат след пускането на второто поколение Nissan Leaf в края на 2017 г. Този модел попълни и автопарка на софийския доставчик на споделена елетромобилност SPARK, който наскоро закупи и 170 електромобила Hyundai Kona. С изключение на Prius, продажбите в Япония на plug-in модели са скочили с 38%, като повечето от тях са на Leaf и Outlander.

В Европа пазарът е доста по-сложен, като продажбите бяха ограничени от проблеми с доставките на по-големите пазари на електромобили. В Южна и Централна Европа скокът на продажбите е с 3-цифрен процент, силна година отбелязва Нидерландия. Общо за цяла Европа нарастването на продажбните е 34 на сто, но ако производителите бяха успели да задоволят потребителското търсене, пазарът на електромобили можеше да е с поне 20-30 хиляди повече, твърди Ирле.

В САЩ всичко се върти около Tesla Model-3, който осигури 138 000 от увеличението на този пазар със 158 000 за 2018 г. 80 на сто от продадените Model-3 са доставени през втората половина на 2018 г. Другите големи купувачи на електромобила са Канада (42 700 продажби, +124 %), Южна Корея (31 700 продажби, +134%) и много други бързорастящи, но по-малки електромобилни пазари в света, добавят от сайта EV-volumes.com.

 

Ръст на пазар в условия на силен местен протекционизъм

Графиката показва първите 10 пазара за електромобили, подчертавайки значението на Китай в развитието на сектора. 4,3% дял на превозните средства с алтернативно задвижване от най-големия световен автомобилен пазар с обем 27,5 милиона леки автомобила генерира 1,2 милиона закупени електромобила. Бизнесът обаче остава местен. Много малко коли (2500 по данни на сайта) са били изнесени от Китай, а вносът на NEV е само 24 000 броя. Внесените електромобили са „обременени“ от обичайните вносни мита и не получават субсидиите, предвидени за китайските „NEV“ модели.

Единственият начин да се продават чужди електромобили при равни условия в Китай е там да се произведат електромобили (включително техните батерии) и всички производители на оригинално оборудване се стремят да го правят. През 2018 г. само 58 000 плъгин коли са произведени и продадени в Китай от западните марки, като половината от тези коли са на BMW.


Глобалните продажби на електромобили са скочили с 64% през 2018 г.

© Владимир Владков, Computerworld.bg





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X