Нови Технологии

Коя е най-голямата пречка пред развитието на автономните превозни средства?

Computer World

Автомобилните производители и технологичните компании, които се състезават на полето на автономните системи за управление, масово се сблъскват с един и същ проблем – колите, които могат да мислят самостоятелно, не струват, ако не разполагат с технология, която да им позволява да “виждат” и да се ориентират в обкръжаващата ги среда.

С изключение на Tesla Inc, повечето компании завяват, че техните автомобили с автономно управление ще разчитат на система, известна като Lidar, при която сензорите използват лазерни светлинни импулси за пресъздаването на околната среда.

Натискът за пускане на автомобили с автономни функционалности, налаган от конкуренцията и пазара като цяло, принуждава много производители да се доверят на тази технология. General Motors Co, Ford Motor Co и BMW например се очаква да внедрят разработките на добре финансирани lidar стартъпи като Velodyne и Innoviz в първите си автономни коли в рамките на следващите две години. В същото време, анализ на Reuters сочи, че през последните три години в над 50 стартъп компании, които се занимават с развойна дейност в сферата, са били инвестирани милиарди долари, включително рекордните 420 милиона долара през 2018 г.

 

Velodyne и шведският доставчик Veoneer Inc ще предоставят Lidar системи за първият автоматизиран модел на Ford в средата на 2021 г., твърдят източници, близки до компанията. Президентът на Velodyne, Марта Хол, описва програмата като "сделка за милиарди долари плюс" за компанията, чиято сензорна технология HDL-64E може да бъде видяна по покривите на много прототипи, разработвани в Силициевата долина.

Но автомобилните производители и големите доставчици все още не са се договорили за параметрите на възможно най-добрата технология. Това означава, че все още няма реални секторни стандарти за функционалностите на сензорите и изискванията, на които те трябва да отговарят, а това от своя страна се превръща в пречка за насърчаването на масовото производство, което да доведе и до намаляването на разходите.

Към момента, печалбата за инвеститорите и стартъп компаниите в този сегмент изглежда малка. Според изследователската компания IHS Markit пазарът на автомобилни Lidar системи ще генерира едва 2,5 млрд. долара приходи до 2025 г.

"В опита си бързо да разработят и внедрят възможно най-новата Lidar технология, доставчиците могат да разчитат на допълнитения капитал за преодоляването на много предизвикателства, но не и на физиката”, категоричен е Остин Ръсел, главен изпълнителен директор и съосновател на стартъпа Luminar, който се финансира от Volvo Cars и работи по общи проекти с Toyota Motor Corp и Volkswagen AG, като добавя, че именно пространственото ориентиране е основната бариера пред развитието на индустрията.

Допитване, в което се включват редица стартъп компании, автомобилни производители, доставчици, инвестиционни и консултантски компании, показва, че около Lidar технологията има много коментари, но много слаб консенсус. Toyota например си партнира с няколко стартъп компании, включително Blackmore и Luminar, но все още прави оценка на технологията и се въздържа да интегрира новите сензорни технологии.

Искаме да видим каква екосистема ще бъде създадена. В момента съществуват разнообразни технологии, които бихме искали да анализираме. Също така ще бъде добре, ако конкуренцията на този пазар се засили”, категоричен е Райън Юстис, старши вицепрезидент, отговарящ за автономните технологии в Toyota Research Institute. В крайна сметка, секторът може да се окаже в хватката на едва пет или шест ключови играча, както беше с далеч по-зрялата технология за радарни сензори. Това обаче надали ще се случи до 2025 г., а дори и до 2030 г. Тук идва и големият инвестиционен риск – наливането на средства в технология, която може да се окаже остаряла, когато започне масовото производство на автономни превозни средства, което, според анализаторите, ще се случи през 2025 г.

 





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X