Нови Технологии

Женевски автосалон: автономният автобус Rinspeed Snap разчита на множество иновации

Владимир Владков

Самоуправляващите се автомобили, натъпкани с ИТ компоненти, ще помогнат за решаване на транспортните проблеми в градските райони в обозримо бъдеще, а и не само там. За тази цел швейцарският генератор на иновативни идеи Rinspeed е проектирал сложна и несравнима мобилна екосистема в своя най-нов концептуален автомобил - „Snap“. Шефът на Rinspeed Франк М. Риндеркнехт създава хардуера и софтуера, които бързо ще остареят, част от шасито („скейтборд“) - и го отделя от дълготрайната пътническа безопасна кабина („pod”).

Отсега нататък и двете части ще се развиват по различен начин, като клетката може дори да е полезна, когато е неподвижна. Тя може да бъде както лесно адаптируема кабина за пазаруване или просторна къмпинг каравана, така и уютен „пашкул“ за почивка, дори да осигурява спиращо дъха, напълно свързано потребителско изживяване на пътниците в пътническата кабина. Няма граница за възможните приложения, обясняват от Женевския автосалон, където концепцията ще бъде показана. Там се очаква да бъде представен и новия спортен модел на русенската компания Sin Cars, която има офиси също в Германия и Великобритания.

Швейцарската визия за мобилност използва гениален трик, за да раздели различния жизнен цикъл на отделните автомобилни компоненти: „скейтбордът“ носи издръжливите механични, но и бързо остаряващи ИТ компоненти. Те се рециклират след няколко години на интензивна употреба, след като са достигнали края на своя жизнен цикъл. По-малко натоварената кабина може да бъде експлоатирана много по-дълго време, преди да бъде изпратена за рециклиране. Това е от полза и за околната среда, защото играе важна роля за опазването на природните ресурси.


Женевски автосалон: автономният автобус Rinspeed Snap разчита на множество иновации

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Разделяне на задвижващата платформа от кабината. Снимка: Rinspeed

Иновативният швейцарски модел решава проблем, който мнозина знаят от навигационните системи в собствените си превозни средства: те вече не намират пътя, защото софтуерът и картографските данни са остарели. Това, което е просто досадна пречка днес, може бързо да се превърне в проблем за безопасността при самоуправляващите се автомобили в близко бъдеще.

Електродвигателят на превозното средство е с максимална мощност 51 kW, акумулаторната батерия е 12kWh LiFePO4, а 18-цоловите гуми са 225/35. Максималната скорост е 80 км/ч, а ускорението от 0 до 100 става за 5 секунди. Електрическият пробег на Snap e 100 км. Мултимедийното оборудване е на Harman, LIDAR сензорите са на Ibeo. Сканирането на ириса на потребителя е със сензори на Gentex.

NXP Bluebox е разработила платформата за автономно шофиране. Технологията HDBaseT е дело на Valens, а вградената навигация е на TomTom. Управлението е на MHP / SAP.

 

Стартиращата Snap Motion от Силициевата долина и Централна Европа

„Градската мобилност се нуждае от допълнителни импулси и модели като допълнителни стъпки за справяне с проблемите на мобилността. Устойчивото развитие трябва да се разбира на две нива: екологично чисти и ефикасни ”, казва Риндеркнехт.

За постигането на тази цел в близко бъдеще ще бъде създадена стартиращата компания „Snap Motion”. Изложеното в Женева концептуално превозно средство „Snap” не трябва да остане единичен пример, в бъдеще то ще бъде развито до готовност за производство. Първоначално терминът „производство“ се определя като малък автопарк, който трябва да служи като доказателство за концепцията и да започне да се използва в целия свят. Успоредно с разработването на механично-електронните системи на превозното средство, трябва да бъде разработена и програмирана „екосистемата”, която по-късно ще контролира цялата система на необходимост, достъпност, поддръжка и уреждане на наемането.

“Snap Motion” ще разчита на два основни стълба. Офис в Силициевата долина на юг от Сан Франциско ще се занимава със софтуерните аспекти, а този в Централна Европа ще се занимава с целия хардуер. В резултат компанията ще комбинира най-доброто от Америка и Европа, твърдят от швейцарския визионерски хъб.

Вездесъщото робо-такси

Ако един чип просто замести в бъдеще водача, робо-таксите няма да имат никакъв ефект върху ефективността на трафика и по този начин върху намаляването на вредните емисии. „Подобни превозни средства ще отвеждат хората само до техните дестинации, т.е. систематиката изобщо не се разглежда, обясняват разработчиците от Rinspeed. - Разбира се, моделите за споделяне могат да увеличат броя на пътниците, но ограничението за използването на превозни средства само за една цел, е очевидно. Когато ежедневният пътнически транспорт не толкова интензивен или дори почива, робо-таксито трудно би предоставяло други услуги. То просто не е предназначено за такива услуги. В резултат ценните ресурси просто са в „спящ режим“. Има смисъл да се говори за ежедневно повтарящото се и необходимо преобразуване или надграждане на робо-таксито до различни начини на използване, но никой няма да има желание или възможност да го направи.“


Женевски автосалон: автономният автобус Rinspeed Snap разчита на множество иновации

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Кабина във формата на мобилен магазин. Снимка: Rinspeed


Женевски автосалон: автономният автобус Rinspeed Snap разчита на множество иновации

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Кабина за пренос на стоки. Снимка: Rinspeed


Женевски автосалон: автономният автобус Rinspeed Snap разчита на множество иновации

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Пътническа кабина като основно приложение на концепцията SNAP. Снимка: Rinspeed

 

Rinspeed “Snap”

Иновативният модел се стреми да предложи решение за разделяне на интелигентните и бързо остаряващи, но и пропорционално по-скъпи компоненти от дълготрайните компоненти на превозното средство. Първите са комбинирани в интелигентно шаси, а останалите са в надстройката. Иновацията се крие във факта, че „скейтбордът“ и „пашкулът“ не трябва да “прекарват живота си завинаги заедно“. Вместо това те се събират като „временни партньори“ в различни периоди от деня, обясняват от швейцарския пионер. Важно е в този контекст скейтбордът винаги да се използва и горепосоченият експлоатационен живот да се припокриват. Кабините се монтират и използват при необходимост. В допълнение към задачите за мобилност, те могат да служат и за други цели и да се използват стационарно като неразделна част от интелигентните градове например.


Женевски автосалон: автономният автобус Rinspeed Snap разчита на множество иновации

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Вградената мултимедия е на Harman. Снимка: Rinspeed

Това дава възможност на всички индустрии да участват, дори и тези, които в момента са неактивни в областта на мобилността, коментират от Rinspeed. В бъдеще ще видим множество различни кабини, използвани за специфични цели, от лекарските пашкули, които идват при пациента за рутинни прегледи, а не обратното, до сауните и кабини за забавления в задния двор. Междувременно „скейтбордът“ неуморно транспортира други видове кабини към техните дестинации. „Цялостната и перспективна екосистема Snap ще събере потребителите и желаните хардуерни комбинации по един интелигентен и ефективен начин. Също така ще се справи с моменталното уреждане на конкретните услуги с всички участници на пазара в реално време“, добавят от Rinspeed.

И други концепции

Освен концептуалното превозно средство Snap, Rinspeed e разработила още няколко интересни идеи.

  • SENSOSPHERE е изцяло нов концептуален интериор на самолет, създаден от известните партньори като Strähle & Hess GmbH, Lumitec AG и Университетът в Цюрих. „Пътникът, а не цената и технологията трябва да бъдат в центъра на въздушното пътуване, отбелязва шефът на Rinspeed Франк М. Риндеркнехт. Целият проект се основава на сложна сензорна система. Разработчиците на концепцията говорят за “дзен-сориал“, препращайки към медитацията от Далечния изток. Въз основа на измерените данни пътниците получават различни импулси към сетивата си, което ги поставя в състояние на спокойствие. Идеята за „комуникационни повърхности“ е на Андреас Фишер, дизайнер, който разработи концепцията „zenMotion“ в Института за компютърни науки към Университета в Цюрих в тясно сътрудничество с Института по психология към Университета на Инсбрук.

  • Хеликоптерът VIP MD-Helicopter 902 също е дело на Rinspeed.

  • Компанията е проектирала и два варианта на моторни лодки ZERO GRAVITY I и II.

  • Умното решение X-TRA-LIFT помага на собствениците на пикапи да качват по-лесно тежки предмети в каросерията им – от джетове до мотоциклети и професионално оборудване. Rinspeed създаде концепция, изобретява, проектира и патентова “X-Tra-Lift”, естетичен, но много практичен и универсален повдигащ механизъм за OEM производители на пикапи. Този хидравлично или електрически задвижван повдигащ механизъм позволява лесно натоварване и разтоварване на всеки обект до около 600 кг.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X