Нови Технологии

Изкуственият интелект може да ни спаси от фалшивите стоки

Владимир Владков

Половин трилион долара. Това е приблизителната сума, която производителите на подправени стоки печелят, продавайки най-различни „неоригинални“ продукти. Около 2,5% от световната търговия е с фалшифицирани стоки.

САЩ са най-засегнати от разпространението на подправени стоки, като щатски марки са пострадали най-сериозно – през 2013 г. около 20% от загубите от нарушена интелектуална собственост е на американски компании.

Когато хората си мислят за фалшификати, те обикновено ги свързват с чанти на Louis Vuitton, продавани от улични сергии (на цена често под 10% от истинските). Но фалшивите продукти включват също корпоративни решения, както и масови потребителски стоки.

Същевременно фалшификатите могат и да убиват. Заради фалшиви лекарства и алкохолни напитки всяка година умират хиляди хора. Според оценки на Световната здравна организация около 10 на сто от всички фармацевтични продукти, продавани в страни с ниски и средни доходи, са „нестандартни“ или направи фалшиви.

Проблемът се разраства. Според Международната асоциация на търговските марки (INTA) и Международната търговска камара стойността, която ще загубят страните през 2022 г., ще достигне $2,3 трилиона, т.е. почти пет пъти повече отсега.

 

И някои фалшификати са страхотни

Най-голямата и най-опасната тенденция за фалшифициране, според изпълнителния директор на Entrupy Видиат Шринивасан, е използването на изкуствен интелект (AI) за създаването на по-добри фалшификати - по-добри фалшиви продукти, фалшиви пари, фалшиви реклами, фалшиви уеб сайтове и фалшиви новини. (Entrupy е лидер в откриването на фалшификати на базата на AI, като технологията на фирмата е използвана, за да се посочи, че чантата на Louis Vuitton на снимката по-долу е истинска.)

Най-добре се разбира използването на изкуствен интелект за фалшифициране при видеоклипове. Deepfakes (или видеоклипове, които убедително добавят лицето на един човек към тялото на друг) използват задълбочено обучение, симулирани невронни мрежи и големи масиви от данни, за да създадат убедителни фалшиви видеоклипове. През януари бе стартирано приложението FakeApp, което дава възможност на всеки потребител лесно да създаде видео с размяна на лица.

Подобна технология ще се използва все по-често, за да се създадат по-добри луксозни стоки. За да опростим обяснението, фалшификаторите ще „подават“ атрибутите на истинските продукти в система с изкуствен интелект, която ще избира материалите и ще насочва производствения процес така, че да се постигне по-убедителен резултат.

 

Изкуственият интелект в помощ на производителите

И тъй като фалшификатите стават все по-убедителни, те в крайна сметка ще достигнат до такова съвършенство, че експертите трудно ще различават истинското от фалшивото.

Затова някои компаниите вече предлагат усъвършенствани решения на предприятия и глобални марки. Entrupy, както и Red Points, Cypheme и някои други играчи, са се специализирали в сравните евтината идентификация на големи количества фалшиви продукти. Тези компании предлагат технологии, които анализират материалите, цветовете, пакетирането и други атрибути, за да посочат фалшивите стоки.

IBM Research е разработила т.нар. Crypto Anchor Verifier, който представлява базиран на изкуствен интелект детектор на фалшификати, който използва блокчейн и работи върху смартфон. За да го използвате, правите снимка на даден продукт, след това приложението започва сравняване на тази снимка с базата данни в блокчейн книгата, за да определи неговата автентичност. Тази база данни ще съхранява снимки на автентични стоки, предоставени от компаниите, които ги произвеждат.

Технологията е базирана на идеята, че всеки обект, включително продуктите, има отличаващи се оптични параметри, които могат да бъдат идентифицирани от изкуствения интелект. Тези параметри са в областта на текстурата, цвета и материалите на продуктите. IBM твърди, че технологията може да се използва за всякакви стоки - от диаманти до банкноти и от вино до лекарства.

Фалшивите стоки са навсякъде. Дори проверени доставчици като Amazon продават огромен брой фалшифицирани стоки, включително при поръчки, изпълнявани от Amazon. Целият модел за онлайн търговия дава възможност за продажба на фалшификати. Страниците и подробностите за продуктите са публични и могат да се репликират. А мащабът на търговията прави почти невъзможно проверката на всички продукти.

Докладът за борба с фалшивите стоки (Counterfeit Report - TCR), чийто автори работят с производители на маркови изделия, твърди, че от май 2016 г. досега в Amazon са открити около 58 000 фалшиви продукти. Около 35 000 продукта са премахнати от сайта след откриването им. И все пак тази организация проверява само за фалшифицирани версии на марките, които представлява. Това означава, че в Amazon са налични много повече фалшиви стоки

Amazon използва технологии за машинно обучение заедно, както и редица софтуерни инженери, учени, програмни мениджъри и дори следователи в своята програма Brand Registry. Според компанията тази програма може да премахне около 99% от нарушенията. Много марки обаче не са част от този регистър.

Китайският електронен гигант Alibaba е създал съюз, наречен Big Data Anti-Counterfeiting Alliance, в който участват 20 международни марки. Инициативата използва изкуствен интелект, за да засече за съобщени от потребителите недостатъци в продуктовите списъци и в оценките на продуктите.

Китайското правителство дори подкрепи атестационен център за решаване на проблема с фалшифицираните продукти в страната. Пекинска компания създаде приложение, наречено Smart Detective, което използва изкуствен интелект за оценяване на луксозни стоки. Приложението в момента се съсредоточава върху куфари и портмонета, но се разработва и способност за оценка и на бижута.

Ключов елемент за добрата работа на тези системи е потайността. Специфичните критерии, използвани за посочване на фалшивия продукт, се пазят в дълбока тайна, като те постоянно се променят, за да „изкарат от равновесие“ фалшификаторите.

 

Изкуственият интелект не може се справи с фалшивите снимки и видеофайлове

Следят се всички видове подправяния: продукти, опаковки, съдържание, подписи, пари в брой. Google представи наскоро на своята конференция за предприемачи инициатива, наречена Duplex, която показа, че изкуственият интелект може да доведе до убедително телефонно комуникация.

Генерираните с помощта на изкуствения интелект фалшиви видеофайлове, са много обезпокоителни. Те създават фалшиви новини чрез видео, правят фалшиви разследвания с цел пропаганда и дезинформация, които са много мощно средство и много хора им се доверяват. Голяма част от дезинформацията има политически цели, но все повече тя се използва и в бизнеса.

Същите AI технологии, които създават тези фалшиви видеофайлове, могат да се използват и за разкриването им.

Американските военни финансират програма, която да намери начин да посочи тези „deepfake“ видеоматериали, както и друго фалшиво съдържание, създадено с помощта на изкуствен интелект. Военната агенция DARPA обединява усилията на световни експерти, като те ще се състезават кой ще създаде най-убедителните фалшификати и кой ще може да създаде най-добрият AI инструмент за посочването им.

Не само Пентагонът хвърля усилия в тази област. Учени от Техническия университет в Мюнхен са създали системи за задълбочено обучение, която може автоматично да посочи видеофайлове тип „deepfake“. И други организации са се заели с подобни проучвания. За съжаление посочването на фалшивите видеофайлове няма да помогне за промяна на общественото мнение. Не технологията е проблемът, а хората.

Да кажем, че руското правителство създаде фалшиво видео, за което твърди, че е истинско Щатското правителство обявява, че е използвало изкуствен интелект, който е определил, че това е фалшиво. А с всички тези пропагандни фалшиви новини, които изникват отвсякъде, „образованите“ зрители ще трябва да решат на кого да повярват. „Необразованите“ зрители често се възмущават от фалшиви видеофайлове, без да знаят или дори да се притесняват за произхода им.

Още по-лошо – истински видеозаписи ще бъдат наречени фалшиви от виновните и от пропагандните ведомства.

В края на краищата обществото ще заключи, че на нищо не може да се вярва, така че целта на дезинформацията ще бъде постигната, без значение каква технология се използва.

Така че технологията на Пентагона ще помогне на американски правителствени служители, дипломати и шпиони да различат реалното от фалшивото, но тя няма да може да изчислие ефективността на пропагандните фалшиви новини.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X