Нови Технологии

До 50% ръст на електрическата мобилност у нас прогнозира ИКЕМ

Владимир Владков

Владимир Владков

Когато стане дума за електромобили, почти всеки го свързва с Tesla или нейни конкуренти. Но електрическата мобилност е свързана не само с колите с електрическо задвижване, а и със съответната зарядна инфраструктура, системен подход, съвместни проекти с общини и частни фирми, подготовка на кадри за развитие на този бранш, заяви на пресконференция в София Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). Освен това електрическата мобилност означава преосмисляне на начина на придвижване, особено в градски условия, като електрическата мобилност не само е реалност в България, а и перспективите за българската икономика са много големи, допълни той.

Създаденият преди 8 г. ИКЕМ днес има над 70 пълноправни члена, над 60 партньори в лицето на редица български общини, в някои от които вече са реализирани пилотни проекти, както и с аналогични асоциации и клъстери от България и чужбина.

Иван Кристоф, Иван Стратиев, изп. директор на "АК Магнит", Илия Левков, председател на ИКЕМ, и Боян Захариев, ИКЕМ. Снимка: Владимир Владков

По отношение развитието на електрическата мобилност България е сред първите 3 страни в региона, включително чрез разработваните няколко модела български зарядни станции, създаваните софтуерни решения и наличното ноу-хау в областта, което ни определя ключово място в региона, допълни Боян Захариев от ИКЕМ.

Поддържаме връзка с всички съседни страни и други държави, водещи в е-мобилност, като добри резултати дава българо-румънското сътрудничество. В България има инсталирани около 80 зарядни станции, 78 в Румъния. Но амбициите са много по-големи и очакваме, че през 2018 г. зарядната инфраструктура ще е поне 3 пъти по-голяма, смята Захариев. Очаква се през септември да заработят няколко зарядни станции до НДК по съвместен проект на Столична община и ИКЕМ. Тези станции ще зареждат малки сметосъбиращи камиончета, които ще поддържат парка около НДК, но вероятно ще предоставят безплатно зареждане и на други потребители на електромобили в София.


Електромобили и зарядни станции

„Зарядната инфраструктура е важна, за да карат собствениците на електромобили спокойно. В България, както и по света хората масово зареждат през нощта в домашни гаражи, а използват публичната инфраструктура за дозареждане и удължаване на пробега, обясни Левков. - ИКЕМ АД развива мрежа от зарядни станции и скоро техният брой ще е 20. Някои изградиха станции за платено зареждане, но на голяма част от колонките зареждането е безплатно, за да се промотира електрическата мобилност. Очакваме до края на 2018 г. в България да има поне 300 зарядни станции.

Все повече потребители купуват ЕПС, осъзнавайки екологичните и икономически ползи, а това допринася за създаването на нови бизнес модели, смята още Захариев. Броят на закупените електромобили все още е малък - става дума за неофициална бройка от 2000-2500 електрически превозни средства, включително електрически велосипеди, скутери, минибуси и малки товарни коли, като не се смятат голф количките и електрически колички в затворени курортни комплекси. Очакваният годишен ръст обаче е над 40, дори 50%, смята Левков.

Успешни български проекти

На пресконференцията бяха представени две от инициативите на ИКЕМ – електрическа тротинетка, създадена съвместно от български и румънски фирми, която има 8 патента за технологични иновации и от няколко месеца се продава успешно в България и в Европа. Вторият проект е на производителя на електрокомпоненти от Годеч „АК Магнит“, който е организирал цялостен „екологичен“ цикъл за превоз на работници с електрически автобус до фабриката в Годеч.

Еко превоз на иновативни служители

„АК Магнит“ има производствена база в град Годеч, където произвежда електрически компоненти за високоскоростни и други влакове за целия свят. „Провокирани от дейността на ИКЕМ, решихме да използваме електробус за извозване на работници от София и други населени места до град Годеч, обясни Иван Стратиев, изпълнителен директор на „АК Магнит“. - Нужни са ни кадри с модерно мислене, добри инженери, напредничави хора. Преди 2 г. създадохме фотоволтаичен парк с малка мощност, който не покрива изцяло нуждите от електроенергия за производството. Тя обаче е достатъчна да зареждаме електробусите, с които днес транспортираме хората, т.е. не генерираме никакви вредни емисии по цялата верига. Целта ни е до 2 години целият ни автопарк да е от електромобили.“


До 50% ръст на електрическата мобилност у нас прогнозира ИКЕМ

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Иван Стратиев, изпълнителен директор на „АК Магнит“.

Според него инициативата не само пести средства, а и показва на чуждестранните партньори на “AK Магнит“ (става дума за световно известни производители на влакове), че фирмата е модерна и технологична. „Тези производители поставя сериозни изисквания към своите доставчици в областта на мерките за опазване на околната среда. Освен това инициативата дава ефект и върху младите хора, които са ни нужни за работа, тъй като те също се интересуват от електромобили“, допълни Стратиев.

„АК Магнит е една от първите компании, които възприемат идеята на ИКЕМ за екологичен модел - производство на зелена енергия, използване на български зарядни станции, зареждане от тях на електрическо средство за превоз“, допълни Илия Левков. Проектът в Годеч е реализиран съвместно с друг член на ИКЕМ - Елпром Шабла, които произвеждат зарядни станции с показатели, близки или по-добри от тези на европейските си конкуренти, заяви председателят на ИКЕМ.


Електрическата тротинетка E-twow

E-twow e плод на успешно и ползотворно регионално сътрудничество с румънската страна, каза Захариев. „Преди 2 месеца представихме това ново превозно средство, което обещава нова ера в градската мобилност – лично превозно средство“, добави той.

В Е-twow има много иновации - 9 технологични патента, включително разположение на акумулаторната батерия, начинът на сгъване, намаленото тегло, магнитната спирачка и др. Тротинетката тежи само 10,5 кг и може да пренася един човек до 125 кг на разстояние до 40 км с едно зареждане в обикновен контакт. На равно развива скорост до 30 км/ч и затова не се изисква регистрация и може да се движи по велоалеи, тротоари и улици.

Този тип превозно средство осигурява и регенерация на батерията – при спускане по нанадолнище или бутане с крак батерията се дозарежда, което може да увеличи пробега. Регенеративната спирачка KERS е монтирана на предните колела, а на задното има аварийна спирачка. Консумация на енергия е около 7,5 ватчаса на километър, като зареждането със стандартно включеното зарядно за 2А става за 3 часа, а с по-мощно зарядно с 4А ток, което се продава допълнително, пълното зареждане става за около час и половина.

LCD дисплеят показва както скоростта, така и изминато разстояние, температура на околната среда, както и нивото на батерията.


До 50% ръст на електрическата мобилност у нас прогнозира ИКЕМ

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Иван Кристоф демонстрира, че за 2 минути можеш да се научиш да караш е-тротинетка

„Това е нов и ефективен начин на придвижване в градската среда, обясни Захариев. - За град като София, можете с едно зареждане да се движите два - три дена в центъра“, допълни той и демонстрира колко леко и удобно се управлява електрическата тротинетка (вж. видеото).

Освен това тротинетката се сгъва до размера на пътническа чанта (под 1 м дължина и височина 30 см), така че можете да се качите с нея в метрото, а в офиса да я сложите под бюрото, а не като при велосипедите да търсите къде да ги оставите и как да ги заключите.

Тротинетките се произвеждат в Румъния, като освен дилърска и дистрибуторска мрежа, партньорите на ИКЕМ осигуряват и сервизното им обслужване. Предлагат се три модела според мощността на батерията, като за България крайната цена е от 1310 лв. с ДДС (с батерия 190W) до 1550 лв. (с литиево-полимерна батерия 243Wh). Разликата в теглото между трите модела е под 200 грама. „Цените са специални за нашата страна като партньор по проекта, в Западна Европа тротинетките струват с 20-30% повече“, коментира Захариев. Той допълни, че от пускането на E-twow на българския пазар вече са продадени над 20 броя.

Е-тротинетката се произвежда в Румъния, но у нас се правят електрически велосипеди, които от 4 г. се изнасят в целия свят. От пет години в България се произвеждат и електрически скутери (е-мотопеди), които също намират пазар в чужбина.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X