Нови Технологии

Tesla Model 3 може би ще има силен конкурент в лицето на Volkswagen ID

Владимир Владков

В началото на юли първият сериен електромобил на Tesla за масовия пазар – Model 3, “слезе“ от производствената линия на компанията. Цената от около $35 000 e по-достъпна за джоба на масовия потребител. Германският автомобилен производител Volkswagen обаче не смята да се предава, като смята да пусне свой масов електромобил, базиран на концептуалния ID на цена около $27 000. Това е заявил шефът на Volkswagen, отговарящ за корпоративната стратегия Томас Седран през немския сайт Automobil Produktion по време на мюнхенското изложение Automobil Forum.

Цената изглежда повече от приемлива като се вземе предвид, че тя не включва големите финансови облекчения, които различните държави и щати в САЩ дават за покупката на екологичните автомобили.

В ценовото съревнование има обаче два важни фактора. Model 3 е първият евтин модел на Tesla, докато Volkswagen произвежда от години различен клас коли, включително по-евтини модели, като има значителен опит в серийното производство. Този опит съчетан със засиления фокус върху автоматизацията „Индустрия 4.0“ е плюс за германския производител.


Tesla Model 3 може би ще има силен конкурент в лицето на Volkswagen ID

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Концептуалния микробус на VW ID Buzz разполага и с интересен автопилот

Вторият фактор обаче е времето. Новата платформа на Volkswagen е база за редица модификации, включително приличащ на Golf ID електромобил, микробус ID Buzz и кросовър ID Crozz. Но първият сериен автомобил се очаква да излезе от завод на VW чак през 2020 г., а дотогава Tesla ще натрупа (според плановете на Илън Мъск) сериозен опит и в производството, и в обслужването, и в развитието на своя масов електромобил.

 

Акумулаторите

Има един фактор, който съществено влияе върху цената на електромобилите – акумулаторните батерии. В момента цените за литиево-йонните акумулатори са от порядъка на 150 до 200 евро на киловатчас. Томас Седран очаква цената на този компонент да спадне до под 100 евро за киловатчас, а освен това работата и ефективността им да се подобри значително, осигурявайки доста по-голям пробег и по-бързо зареждане.

В това отношение Tesla сякаш също има предимство. Засега разработката на технологии при акумулаторите са „извън контрола“ на немския им конкурент, въпреки че компанията поддържа много стабилни партньорства с други водещи в областта компании.

Tesla, от своя страна, може да разчита на собствени разработки и производствени мощности, включително на огромната фабрика Tesla Gigafactory в Невада, изградена в партньорство с Panasonic. Планираният годишен капацитет на фабриката е 35 гигаватчаса (GWh), а заявената цел е сваляне на цената на акумулаторния пакет с над 30%.

Предстои да видим как компаниите ще успеят да се реализират плановете и да се възползват от своите конкурентни предимства. Едно е ясно, пазарът на електромобили ще се развива с много бурни темпове.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2021 съгласно Общи условия за ползване

X