Нови Технологии

Електрическите сателити предлагат достъп до интернет по време на полет

Владимир Владков

Изцяло задвижваните от електрическа енергия сателити променят начина, по който пътуващите със самолет ползват Интернет.

Подобно на Tesla в Космоса, електрическите сателити използват електрическо задвижване, за да достигнат до геостационарната си орбита и да поддържат тази позиция, вместо ракетите с химическо гориво, монтирани на традиционните сателити.

Подобни сателити все още имат нужда от традиционна ракета носител, „изгарящ“ твърдо или течно гориво за извеждането им в Космоса, но фините задачи по позициониране на сателита става с електрически мотори.

След като няма нужда да носят огромни количества химическо гориво, електрическите сателити олекват с до 40% за етапа на изстрелването.

Това дава възможност на техните оператори да използват по-малки и по-леки ракети носители или да монтират допълнително комуникационно оборудване, излъчващо с по-голяма мощност или работещо в повече честотни обхвати.

Която и опция да избере операторът, пътниците на авиолиниите ще се възползват от Интернет достъп по време на полета, като услугата може да стане по-евтина, по-бърза или достъпна на повече места.

Boeing изгражда изцяло електрически сателити от няколко години, а сега в играта се включи и европейският му конкурент Airbus Defense and Space.

Първият създаден от Airbus електрически сателит Eutelsat 172B бе изстрелян на 1 юни от ракетата носител Ariane 5. Същата ракета ще изведе в орбита и ViaSat 2, конвенционален широколентов комуникационен сателит, изграден от Boeing.

След като бъде изведен в трансферната си орбита от Ariane 5, сателитът Eutelsat 172B ще включи електрическите си двигатели и ще започне бавното изкачване до геостационарна орбита над Азия. ViaSat 2 пък ще трябва да „запали“ ракетите си за малко по-бързо пътуване до орбиталния си слот над Америка.

И макар че Eutelsat 172B не пренася гориво, той все пак пренася известна реакционна маса, която да го „побутва“ напред през вакуума в Космоса. Той ще използва ксенонов газ, разделяйки го на положителни и отрицателни йони и ускорявайки ги до високи скорости, използвайки електрическо поле.

Използването на системи за задвижване с ксенонови йони (XIPS, наречени „енергийни ципове“), с които сателитът да се придвижи до геостационарна орбита, е сравнително нов метод. Повечето все още използват химически ракетни двигатели, изхвърлящи изгорелите газове, въпреки че има много сателити, използващи XIPS, за да останат на позиция. Системата за електрическо задвижване черпи енергия от соларните панели на спътника. Но дори в сателита все още да има захранване, след изчерпване на ксеноновата маса той бавно ще се отклони от позицията си и ще трябва да бъде подменен.

Какво означават електрическите спътници за пътниците на авиолиниите?

Едната полза е по-голям интернет капацитет. Единият от трите комуникационни пакета, които ще носи Eutelsat 172B, е за услуга с голяма пропусквателна способност, която ще бъде управлявана от Panasonic Avionics. Тази компания ще има 11 лъча с капацитет 1,8Gbps, чрез които ще предоставя развлечения на борда на самолетите и свързаност на търговските авиолинии над Тихия океан.

Производителят на спътника Airbus ще изгражда и други електрически сателити, които ще могат да носят още по-големи комуникационни пакети, обещаващи още по-голям пропусквателна способност.

IDG News Service





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X