Нови Технологии

Да, Apple конструира кола

Владимир Владков

Специалистите казват, че проектът на Apple за самоуправляваща се кола е спрян, отложен или пренасочен само към софтуерната област. Те казват още, че колите са твърде странна бизнес област дори за Apple.

Но те всички грешат. Apple "натиска педала на газта докрай" и има добра причина да прави собствена кола.

Да поговорим за "титаните"

Стив Джобс искаше Apple да прави iCar. Основателят и главен изпълнителен директор на Apple искаше нещо повече от това, казва Крю, шеф и председател на Mickey Drexler, който бе част от борда на директорите на Apple от 1999 до 2015 г. Джобс искаше Apple да преоткрие автомобилната индустрия.

Идеята за кола на Apple бе разглеждана като празни приказки, поне докато не изтече съобщение за инициатива на Apple, наречена „Проект Титан“, в който били включени над 1000 инженери. Оттогава се говори упорито, че Apple поддържа тайна лаборатория за тестване на коли в Силициевата долина близо до централата на компанията, която работела под името SixtyEight Research.

След това се появиха публикации, че през в края на миналата година стотици служители от проекта Титан са изтеглени от него.

Концептуалната кола Mila Alpin бе разработена от подизпълнителя на автомобилни компании Magna Steyr, с който работи и Apple

Технологичните и финансови експерти интерпретираха тези събития по различен начин. Някои казаха, че проектът за колата е спрян до голяма степен. Други твърдяха, че Apple продължава да разработва коли, но е твърде далече от целта.

Много експерти казват, че проектът Титан се е превърнал само в софтуерен, Apple просто проектира операционна система за коли, а не и самите автомобили.

Тези заключения обаче са погрешни.

Какво стимулира интереса на Apple към колите?


Какво стимулира интереса на Apple към колите?

Тази седмица Apple достигна до важен момент, пазарната капитализация на компанията надхвърли прага от $800 милиарда. Но за да запази растежа си, Apple трябва не само да навлезе на гигантски нови пазари, но и да ги покори.

Носимата електроника и уредите за домашна автоматизация никога не са представлявали толкова значим пазарен сегмент, колкото са смартфоните.

Следващата индустрия за Apple трябва да бъде още по-голяма от днешния смартфон пазар, който през 2016 г. достигна обем около $430 милиарда. Но кой пазар е още по-голям?

Анализаторът от Morgan Stanley Кати Хъбърти прогнозира, че индустрията за самоуправляващи се коли ще достигне годишен обем от около $2,6 трилиона през 2030 г. Това е точно след 13 г., а именно преди 13 г. Apple започна да работи върху iPhone.

Освен проектът Титан има и много други доказателства, че Apple се интересува от автомобилната индустрия.

Системата на Apple CarPlay за автомобилна инфоразвлекателна система позволява на нещата в iPhone да бъдат контролирани от автомобилното табло и да бъдат възпроизвеждани от говорителите в колата. Преди година Apple инвестира $1 милиард в Didi Chuxing, китайска версия на Uber. Тази инвестиция „купи“ на Apple място в борда на директорите, достъп до данните за споделените пътувания и включване в проекта на Didi за самоуправляваща се кола.

През март стана известно, че Didi е открила лаборатория за автономни коли, базирани на изкуствен интелект, в Силициевата долина, близо до централата на Apple. Президентът на Didi Джен Лиу, дъщеря на основателя на Lenovo, бе посочена от сп. Time за един от 100-те най-влиятелни хора. Лично шефът на Apple Тим Кук e написал в списанието профила за нея.

Безпрецедентната инвестиция в Didi и тясното сътрудничество предполагат, че Apple иска да научи всичко за технологията и поведението на потребителите, свързани с индустрията за споделени пътувания.

Apple инвестира големи суми в коли. Един анализатор пресметна, че Apple е вложила над $5 милиарда в автомобилни проучвания от 2013 г. досега.

Защо колата пасва на мисията на Apple


Защо колата пасва на мисията на Apple, а автомобилна операционна система не?

След пускането на iPod през 2001 г., „манията“ на Apple стана да преобразува потребителското изживяване за използване на съдържание и комуникации през мобилни устройства. Компанията успя да ги направи чрез контролиране на хардуера, софтуера и услугите за iPhone, iPad и лаптопи.

В миналото колите се свързваха основно с шофиране и пътуване, а по-назад оставаше консумацията на съдържание. При полуавтономните коли тази приоритизация се запазва, но напълно автономните коли се разглеждат и като „хол с батерии на колела“.

Главният оперативен директор на Apple Джеф Уилямс каза през 2015 г. „Колата в края на краищата е мобилно устройство.“

Когато не се налага да внимаваме за шофирането и пътните условия, в колата могат да се извършват редица дейности, свързани с потреблението на съдържание – слушане на музика, гледане на филми и телевизия, виртуални изживявания, четене, чатене с приятели, видеоразговори и др.

Всичко това е в „градината“ на Apple. С телефоните Apple ще „отхапе“ добър дял от автомобилния пай и ще направи от колите бизнес с голям марж на печалба, проектирайки и продавайки хардуера и софтуера, както и голямо разнообразие от услуги, включително от съдържание.

 

Какво пропускат тогава експертите?

Специалисти могат само да спекулират, че Apple е отменила плановете си да конструира коли или е твърде изостанала от тях. Както и в други области Apple е изключително потайна за необявени продукти и инициативи, а за колите не е обявила нищо. Въпреки това изникват удивителни „улики“ за кола на Apple.

Миналият месец името на Apple се появи в списъка на калифорнийското Министерство на МПС (DMV) с компании, на които то е издало лицензи за самоуправляващи се коли. Apple може легално да тества три кросоувъра 2015 Lexus RX. А преди няколко седмици тестова кола на Apple бе засечена по пътищата в Силициевата долина.

През април германският вестник Frankfurter Allgemeine Zeitung написа, че Apple е създала тайна научноизследователска лаборатория в Берлин, която наемала инженери от германски автомобилостроители.

Швейцарско ИТ издание написа миналия месец, че Apple е наела поне 10 докторанта от швейцарския Федерален технологичен институт в Цюрих, като всички те работят в области като визуалната навигация, компютърното зрение и роботиката. Новонаетите щели да работят в швейцарско научноизследователско звено на Apple.


Да, Apple конструира кола

© Владимир Владков, Computerworld.bg

С Apple CarPlay във Ferrari (а във всяка друга кола) можете безопасно да получавате съобщения, да ги прослушвате и да им отговаряте.

Друга „улика“ се появява в годишния доклад на Apple за отговорността на доставчиците, в който е посочена и Robert Bosch GmbH, германският гигант в в областта на автомобилните компоненти. Значи Apple купува автомобилни компоненти.

Разбира се, нито един от тези факти не доказва, че Apple е на път да създаде автономна кола  iCar, която да измести Tesla поне от новините.

Какво пропускат специалистите?


Ето някои от „пропуските“ на специалистите:

 

1. Вероятност за договор с производител

Реорганизирането на проекта Титан бе интерпретирано от пресата като завой на Apple към разработването на прилежащия софтуер за самоуправляващи се коли, а не на самите коли. Предположено бе, че Apple ще приеме същия модел, използван от Microsoft за персонални компютри - да прави софтуера, а да остави други да правят хардуера.

Но доказателствата посочват, че Apple по-скоро „ще прегърне“ модела на Apple, т.е. ще прави и хардуера, и софтуера, и услугите, които се „консумират“ на хардуерно устройство, произведено за Apple по договор от трета страна производител.

Източник на Bloomberg твърди, че десетина инженери от компания, наречена Magna Steyr, работят в лабораторията SixtyEight Research.

Magna Steyr, която е базирана в Австрия, е най-големият в света производител, работещ за автомобилни компании, включително за Mercedes-Benz, BMW, Aston Martin, Audi TT, Fiat и Peugeot. Magna Steyr разработва и първия електромобил на Jaguar - Land Rover I-Pace. Magna Steyr работи по модела на Foxconn, производителят, който има дългосрочен договор за iPhones.

Всички доказателства сочат, че Apple не изгражда капацитет за производството на коли, а вместо това „култивира“ способността си да сътрудничи с Magna Steyr, която да ги прави. Берлинската лаборатория, швейцарското звено, доставките от Robert Bosch – всичко това подкрепя идеята, че Apple ще произвежда с германски инженери и експертиза.

2. Опцията „придобиване“

Apple разкри този месец, че кешовите й запаси надхвърлят $256 милиарда. Ако Apple искаше най-съвършената технология за автономно шофиране в индустрията, можеше да си купи когото поиска. С други думи технологично лидерство не е проблем за Apple. Онова, което може да се купи с пари, е по „джоба“ на Apple.

3. Примерът с iPhone

Ако бяхте хвърлили поглед към тайния проект на Apple за смартфон на 9 януари 2006 г., щяхте да решите, че компанията е твърде закъсняла за пазара, далеч зад лидерите в индустрията и няма никакъв шанс да се пребори с тях. Година по-късно обаче Apple обяви iPhone и компанията започна да доминира в индустрията.

Историята на Apple в случая с iPhone предполага, че компанията не иска да е първа на пазара. iPhone бе пуснат на пазара 15 г. след първия смартфон - IBM Simon. Apple не би искала да навлиза на пазара на автономни коли, докато компанията не разбере какво е сбъркано при изживяването в самоуправляващите се коли и как да го оправи.

4. Идеята за транспортно изживяване от бъдещето

Когато мислим за колите днес, ги разглеждаме от гледна точка на днешната автомобилна индустрия. Големите компании проектират, произвеждат и продават силни марки „управляеми машини“, които потребителите купуват на база лоялност към марката, обществено положение, удобство или собствено усещане.

Светът на автомните коли ще промени всичко това. В бъдеще компонентите от колата (двигател, гуми, цвят) няма да са толкова важни за потребителите, които вече дори няма да купуват кола. Причините за покупка или не няма да са свързани с обществения статус, а ще се отнася преди всичко до транспортното изживяване.

Това е и спиращата дъха визия на Apple – транспортът е само услуга, предоставяна от Siri. Можете да кажете на Siri да ви закара до работа. Siri ще ви каже кога iCar ще дойде (в рамките на 2 минути), а може и да следва предварително изработен дневен график.

Излизате, качвате се в купето. Вашите акаунти в iCloud и iTunes автоматично се прехвърлят към автомобилната развлекателна система. Все едно сте вътре в своя iPhone. Ще използвате гласови команди за обаждания, поръчка на музика и др.

Пътуването ще се фактурира към вашия акаунт в iTunes или ще се плаща от месечния ви абонаментен план. Няма нужда да си купувате кола.

Колата ще стане за Apple онова, което правят за нея сървърите за данни – собствен хардуер на Apple, който предоставя услуги на потребителите.

Apple навлезе в бизнеса с телефони, защото именно там хората общуват и потребяват съдържание. Освен това бе огромна индустрия, в която тя може да доминира с хардуер, софтуер и услуги. По същата причина ще навлезе и в автомобилния бизнес.

Computerworld, САЩ





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X