Нови Технологии

Катастрофите с Tesla коли спадат с 40% заради Autopilot

Владимир Владков

След като приключи разследването за фаталната катастрофа на шофьора на Tesla, използвал Autopilot при сблъсъка с камион, превозващ трактор, щатското Министерство на транспорта заяви, че не е открило проблеми с безопасността в технологията за полуавтономно шофиране.

Федералното разследване на Националната администрация за безопасност на пътния трафик (NHTSA), което включваше и данни за броя катастрофи, предоставени от Tesla, заключи, че колите, ползващи функцията Autopilot, осигуряват 40% по-малък риск от катастрофи (вж. графиката):

Проучването на NHTSA не е открило никакви дефекти в дизайна или работата на седана Model S или SUV модела Model X и техните системи за автоматично спиране при спешни случаи (AEB) или Autopilot, нито инциденти, при които тези системи да не са работили така, както е било заложено.

Системата Autopilot на Tesla е система за усъвършенствано подпомагане на шофьора (ADAS), за която компанията постоянно предупреждава водачите, че е нужно непрекъснато цялото им внимание – следене на трафика, както и да бъдат подготвени да реагират, за да избегнат сблъсъци.

Проектът на Tesla включва система за държане на волана, която следи ангажираността на шофьора. Тази система бе обновена по-късно, за да се подсили нуждата от „участие“ на шофьора чрез стратегия „изхвърляне“. Шофьорите, които не реагират на визуални „намеци“ от мониторинговата система, могат да бъдат „изхвърлени“ от компанията и да загубят функцията Autopilot до края на шофирането.

След като разгледали данните за катастрофи на Tesla, които сравняват коли с Autopilot и такива без, следователите определили, че инсталирането на Autopilot намалява риска от катастрофи с 40%.

През ноември Tesla предложи мобилно обновяване на софтуера, което да подобри функцията Autopilot, включително изискване техните ръце да са на волана много по-често. Новата версия подобри надеждността на Autopilot чрез засилена употреба на радари, камери и ултразвукови датчици.

Илън Мъск каза тогава, че софтуерното обновление вероятно би позволило на седана Model S да избегне сблъсъка с камиона, защото вероятно е щял да го засече.

През юли Националната комисия по транспортна безопасност (NTSB) публикува предварителен доклад, описващ обстоятелствата при фаталния инцидент. Тази катастрофа на 7 май във Флорида бе първото известно пътно произшествие с жертви, в което участва кола, използваща ADAS базиран софтуер, сензори, камери и радар. При удара електромобилът е ударил странично 18-колесното превозно средство, завиващо пред него. В резултат покривът на Model S е изхвърчал, а 40-годишният шофьор Джошуа Браун е загинал.


Катастрофите с Tesla коли спадат с 40% заради Autopilot

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Докладът на NTSB тогава установи от данните в колата, че скоростта на електромобила преди сблъсъка е била 74 мили в час (119 км/ч), или с 9 мили над ограничението за 4-лентова магистрала. Системата за подпомагане на движението в лентата Autopilot Autosteer и системата за круиз контрол, следяща и трафика, са работели по време на удара.

„Колата е била снабдена с автоматична спирачна система за спешни случаи, която е проектирана така, че да задейства спирачките и да намали силата на удара или да избегне челни сблъсъци“, обяви агенцията.

NHTSA е провела серия от тестова за оценка на работата на AEB малко след инцидента от май, използвайки моделът 2015 Tesla Model S 85D и кола за сравнение 2015 Mercedes C300 4Matic. Тези тестове са потвърдили, че AEB системите в Tesla и в съседния автомобил са успели да избегнат сблъсъка в повечето сценарий за удар в предна кола. В доклада пише още, че адаптивният круиз контрол на Autopilot „е предоставил като цяло достатъчно спирачно усилие, за да се избегне сблъсък.“

NHTSA предупреждава обаче, че приключването на разследването за една катастрофа „не представлява заключение, че не съществува дефект, свързан с безопасността. Агенцията „ще следи внимателно за този проблем и си запазва правото на бъдещи действия, съобразени с обстоятелствата.“

Computerworld





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X