Нови Технологии

Не технологията, хората не са готови за автономните коли

Владимир Владков

Преди два месеца новинарските сайтове настойчиво обсъждаха инцидента, при който собственик на Tesla Model S загина при катастрофа с камион, превозващ трактори, докато функцията Autopilot в електромобила е била включена. Сайтовете се втурнаха да обсъждат дали технологията за самоуправление е достатъчно безопасна.

Инцидентът обаче повдига и също толкова важния въпрос – дали хората са подготвени да използват отговорно технологията за полуавтономно шофиране?

Произшествието, случило на 7 май в Уилистън, Флорида, е най-известната катастрофа със загинали, в която участва и технология за автономно шофиране, базирано на компютърно софтуер, датчици, камери и радар. Патрул на полицията за магистралите във Флорида е разпознал загиналия шофьор – това е Джошуа Браун на 40 г. от Кантон, щата Охайо.

Националната администрация за пътна безопасност по магистралите (NHTSA) започна разследване на произшествието.

Tesla Motors, която може да извлече данни за шофирането от своите коли, написа в своя блог, че сензорите на автопилота в Model S не са успели да засекат, че белият камион завива пред седана заради яркото небе зад него.

Този шофьор е публикувал видео в YouTube, показващо как той ползва Autopilot в отдалечен регион, без да държи волана с ръце.

Отделно агенцията NHTSA обяви, че разследва и друго произшествие, което се е случило на 1 юли. При него електромобил Tesla Model X се обърнал на покрива си на пътя Pennsylvania Turnpike. Собственикът твърди, че точно е включил своя автопилот, когато когато завила към предпазната мантинела и след това се обърнала на покрива си.

В изявление на Tesla се казва: „На базата на информацията, която имаме засега, нямаме основание да смятаме, че Autopilot има нещо общо с инцидента.“


Ако проблемите, с които се сблъскват роботите в екстремни среди са някакъв индикатор, то самоуправляващите се коли са много лоша идея, каза Дейвид Майндъл, автор на книгата „Нашите роботи и ние самите: Роботиката и митът за автономността“.

Майндъл, професор във Факултета по аеронавтика и астронавтика към Масачузетския технологичен институт (MIT), посочи космическата програма Аполо, която изпрати щатски астронавти на Луната 6 пъти. Луните мисии бяха планирани първоначално да са напълно автономни, като астронавтите трябваше да са пасивни пътници. След получената обратна връзка астронавтите управляваха повечето критични функции, включително кацанията на Луната.

Базирайки се на концепцията, разработена от професора по машинно инженерство от MIT Том Шеридан, Майндъл заяви в интервю за списанието на MIT Technology Review, че нивото на автоматизация във всеки отделен проект трябва да бъде оценен по скалата от 1 до 10, но по-високото ниво на автоматизация не означава по-големи шансове за успех.

„Цифровият компютър в Аполо им позволи да направят не толкова автоматизиран космически кораб, който бе близо до перфектното число 5, каза Майндъл пред Review. - Усъвършенстването на компютъра и на софтуера бе използване не за изместване на хората, а за да им се осигури по-голям контрол върху кацането.“

Като друг пример Майндъл цитира гражданските полети, които имат автоматизираните системи като автопилоти и автоприземяване, но екипажът все още трябва да е съставен от добре обучени пилоти, които да управляват тези системи и да вземат критични решения в реално време.

Майндъл казва, че е „разумно да се надяваме“, че автомобилите с автономни функции ще помогнат да се „намалят натоварването“ на шофьорите, но това ще става постепенно и на стъпки. Но цялостна автоматизация не е логичен край на автомобилната еволюция, смята той.


Култът към Tesla и технологиите

Tesla разполага със свои фенове, които са издигнали в култ електромобилите си. Те възторжено обсъждат качествата и усъвършенстванията на телематиката, управлението, скоростта и автопилота на колата.


Не технологията, хората не са готови за автономните коли

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Собственик на Tesla Model S публикува видео, показващо как той ползва Autopilot в своя квартал всеки ден. Видеото показва шофьора, който правилно използва технологията известно време, държейки ръцете си на волана, но след това на магистралата го пуска.

Подобно на много други собственици на Tesla Model S Браун също е демонстрирал възможностите на Autopilot и е публикувал видео в социалните мрежи. По време на фаталната катастрофа, според шофьора на камиона, Браун е гледал филм за Хари Потър, но полицейските доклади не потвърдиха думите му, а Tesla заяви, че филми не могат да се гледат на централния инфоразвлекателен екран на колата.

Според публичните профили на Браун, той е бил влюбен в модерните технологии и ги е персонифицирал със своя Tesla Model S, когото наричал Tessy. Той дори е похвалил своя Autopilot заради избягване на потенциално произшествие на пътя в миналото. Във видео, публикувано от Браун в YouTube, той показва как неговият Model S е завил сам, за да избегне камион, пресякъл пътя му. Основателят на Tesla Илън Мъск препубликува това видео в своя Twitter акаунт като пример за способностите на Autopilot.

В изявление на семейство му се посочва, че Браун е бил главен EOD техник (специалист по обезвреждане на взривни вещества) във Военноморските сили на САЩ, както и предприемач. Той е бил член на елитната група на ВМС на САЩ Naval Special Warfare Development Group (NSWDG), позната и като SEAL Team Six.

Софтуерът Autopilot на Tesla все пак е пилотна програма. Тя не е предназначена за употреба във вид на технология за напълно автономно шофиране.

AutoPilot не е включена по подразбиране, а трябва да бъде задействана от шофьора, като при всяко включване изисква от него да потвърди желанието си.

Въпреки че адаптивния круиз контрол и автоматичното спиране са все по-широкоразпространени функции в новите коли, Tesla издигна на още по-високо ниво системи за усъвършенствана помощ при шофиране (ADAS), включително продължително самостоятелно управление и автоматична смяна на лентите на магистралата. Autopilot обаче не е напълно автономна. Това е бета версия на програма, чиято цел не е да измести шофирането. Данните от бета програмата се пращат обратно до Tesla, позволявайки на компанията да подобрява технологията.

В момента функциите на Tesla Autopilot включват автономна функционалност от второ ниво, според NHTSA. Администрацията на NHTSA е създала 5 нива за описване на автономната функционалност, като ниво 0 означава липса на каквито и да е функции, а ниво 4 е за кола, изцяло управляваща се самостоятелно.


Не технологията, хората не са готови за автономните коли

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Nissan представи концептуална самоуправляваща се кола, базирана на електромобила Leaf, която успява да се движи и паркира самостоятелно.

Ниво 2 включва автоматизация на поне две основни контролни функции, създадени да работят в унисон, като адаптивен круиз контрол в комбинация с поддържане на движението в рамките на пътната лента. И въпреки че Tesla Autopilot отговаря само на критериите на NHTSA за ниво 2, някои собственици на Tesla ползват функцията, все едно е от ниво 4.


Системи ADAS като функцията Tesla Autosteer могат да настроят ъгъла на завиване и скоростта на движение, за да определят подходящата маневра, Tesla настоява всички шофьори да държат ръцете си на волана, за да могат да реагират при неочаквани ситуации.

„Когато шофьорите активират Autopilot, полето за потвърждение обяснява (наред с други неща), че Autopilot е „помощна функция, която изисква от вас да държите ръцете си на волана през цялото време“," и че „трябва да запазите контрола върху вашето превозно средство и и отговорността за управлението му е ваша“, докато използвате функцията“, написа Tesla в блога си.

Въпреки тези предупреждение от Tesla само дни след обновяването на Autopilot през мобилна връзка се появиха купища видео файлове в YouTube и други сайтове, показващи шофьори, които свалят ръцете си от волана на своя Tesla Model S. При един необясним акт на глупост един шофьор се прехвърли на задната седалка на колата си, за да демонстрира доверието си в технологията за автономно шофиране.

В светлината на подобни видео файлове и след пускането на Autopilot през миналата година Мъск каза, че ще постави повече ограничения върху начините, по които може да се ползва технологията.

Според редица медийни публикации се очаква Tesla да пусне Autopilot 2.0 до края на тази година, базирана на данните от бета версията. В отговор на запитване на Computerworld за възможното надграждане на Autopilot, Tesla заяви, че „не коментира слухове“.

Подобно на Tesla повечето големи автомобилни производители, адаптиращи функции за автономно шофиране, ще разчитат на системи ADAS или „ангели пазачи“, които ще се обучават с времето, заяви пред репортери Гил Прат, шеф на Toyota Research Institute. Той добави, че всяка година в САЩ има над 30 000 жертви на ПТП. Този брой изглежда голям, но като цяло шофьорите в САЩ се справят добре при избягване на катастрофи.

Така че вместо да изземваме волана от ръцете на шофьорите, както предполага една напълно автономна кола, автопроизводителите би трябвало да се фокусират върху ADAS и това да е целта през следващите години, каза още Прат. Tesla обаче твърди, че ще има напълно автономна кола през 2018 г.

И Tesla не е единствената. Почти всеки голям производител е обявил планове за напълно автономни коли. BMW например заяви, че планира да произведе през 2021 г. напълно автономна кола, наречена iNEXT, която ще е подходяща и за градски улици, и за магистрали.

Може да се каже обаче, че Tesla разви пакета за ADAS доста повече от всеки друг, като тази стратегия бе защитена от Мъск в блога на компанията.

Мъск посочи инцидента с Браун като първото познато произшествие с фатален край при над 130 милиона мили, изминати от колите на Tesla, в които е била активирана функцията Autopilot. Мъск сравни статистиката с една жертва на всеки 60 млн. мили, изминати в целия свят. Според изчисленията на Мъск Autopilot е с поне 50% по-безопасна от колите, които не я използват.

Въпреки че Autopilot може да направи колата по-безопасна, това може да се окаже област на „плаващи пясъци“ за шофьора. Хората ще останат верни на себе си и ще тестват границите на технологията, дори да излагат себе си или други на риск.

Може би системите ADAS се нуждаят от още едно подобрение – сензорен волан, който гарантира, че шофьорите държат ръцете си на волана през цялото време. Или може би вътрешна камера, която да определя дали шофьорът извършва небезопасна дейност и колата автоматично да го подкани да се заеме с шофирането.

По един или друг начин подобренията на безопасното движение би трябвало ще гарантират, че шофьорите не могат да злоупотребяват с ADAS, а в същото време ще им позволят да запазят контрол върху колата си.

Computerworld





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X