Нови Технологии

IoT бизнесът расте по-бързо от пазарът на смартфони

Владимир Владков

Ако е имало някога съмнение, че Интернет на нещата е нещо реално, един факт бързо разсейва всякакви съмнения. За първи път щатските мобилни оператори са добавили повече IoT връзки към своите мрежи отколкото телефони.

На практика колите се свързват към клетъчните мрежи по-бързо от всяко друго устройство, според статистката на Chetan Sharma Consulting за второто тримесечие на годината. На базата на данните от всички телекоми в САЩ около 1,4 милиона коли са се свързали към клетъчните мрежи за периода април – юни, около 1,2 милиона телефона и под 900 000 таблета.

Второто тримесечие не е най-силното за продажбите на нови телефони за разлика от последното тримесечие на година, включващо покупките около коледните празници и точно след пускането на нов модел на iPhone. Ръстът в областта на Интернет на нещата обаче е дългосрочна тенденция.

AT&T, операторът с най-голям брой свързани коли, вече ги добавя в мрежата си по-бързо от телефони и таблети, взети заедно, през последните 7 тримесечия, казва Шарма, анализатор на мобилната индустрия. AT&T скоро ще има над 10 млн. свързани коли в своята мрежа.

Засега повечето подобни коли се донастройват без шофьорът им да си е „мръднал пръста“, добавя Шарма. Автомобилните компании, които пускат коли с монтирани и задействани клетъчни връзки, които помагат да се следи състоянието на дадена кола, обновяват вградения софтуер и научават различни неща, които им помагат да подобрят бъдещите си модели. Постоянното онлайн присъствие на колите намалява и нуждата от скъпи „отзовавания“ на колите при известни проблеми, които могат да бъдат оправени софтуерно.

Потребителите ще имат нужда от малко повече време, преди да започнат да ползват клетъчни услуги в своите коли. Една от причините е, че хората вече шофират и имат мрежова връзка през своите телефони, които дори се ползват като мрежова връзка за автомобилните данни през IoT устройства и приложения като Automatic например.

В същото време бизнес моделът, при който потребителите биха ползвали и плащали за автомобилна свързаност към интернет, все още не е изчистен, казва Шарма. Все още никой не знае как шофьорите колко шофьори ще изпитват „непреодолима нужда“ от свързана кола и колко биха плащали за това.

Свързаните коли не са единственият начин на ползване на клетъчни IoT. Има и редица модерни услуги като управление на автопарк и проследяване на контейнерни доставики плюс приложения за интелигентен град като свързано осветление и паркинг сензори. Тенденцията е подобна и извън САЩ. Най-големите щатски доставчици предлагат международни IoT услуги, а купчина други големи оператори като Vodafone и China Mobile също градят големи IoT инициативи.

IDG News Service





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X