Нови Технологии

Какво ни готви автомобилната индустрия на CES 2016?

Владимир Владков

Автомобилните производители на януарското изложение Consumer Electronics Show (CES) в Лас Вегас ще заложат на технологии за софтуерно дефинираното превозно средство, предлагайки нови интерфейси между човека и машината (HMI), изкуствен интелект и функции за по-автономно шофиране.

Виртуалната реалност под формата на разпознаване на жестове и дисплеи във въздуха също ще са сред най-често срещаните новости на CES, според анализатори от IHS Automotive.

Това е най-изненадващата гледка от Google Earth: Истински път пред теб. Виртуалният кокпит на Audi е пример за типа технологии, които посетителите на CES 2016 очакват да видят.

Добавената реалност е нещо повече от модна прищявка, казва анализаторът от HMI Марк Бояджис. - Виртуалната реалност и добавената реалност скоро ще присъстват навсякъде околко нас.“ Добавената реалност, или изобразяването на компютърно генерирано изображение пред шофьора, се сблъсква с доста предизвикателства. Едно от тях е, че процесорите в днешните коли не могат да усетят обект на пътя и да го представят на дисплей във въздуха в реално време, обяснява Бояджис.

„Това, което търся на CES е напредъкът на процесорната мощ в някои чипсети, предимно на NVIDIA и Intel, казва той. - Ако те могат да обслужват изчисленията и транзакциите в реално време в цялата електронна система на автомобила, това ще превърне добавената реалност в реалност.“

Макар че на CES 2016 ще има много автомобилни новини, анализаторите от IHS предупреждават, че повечето от тях няма да са дело на автомобилните производители. През последните няколко години автомобилопроизводителите показваха своя технологичен напредък или на автосалоните, или периодично през годината, просто защото имаше толкова много подобрения, които можеха да се пипнат.

CES 2016 ще бъде изложба на топ доставчиците на автомобилни части - от производители на автомобилни инфо-развлекателни системи (IVI) до доставчици на сензори и друга електроника. На изложението ще има около 464 изложители на автомобилна електроника – рекорден брой според IHS. Изложителите ще показват технологии, свързани с аудио, с роботика, с носима електроника и телекомуникации.

Друга област, която трябва да следим внимателно, са интерфейсите между човека и машината, които бързо променят начина, по който шофьорите и пътниците общуват с инфоразвлекателните системи. „Въпросът е, че вече не се говори само за наличието на навигационна система или приложения за нея. Става дума за система, която лесно се обучава, обяснява Бояджис. - Ето защо интерфейсът HMI е ключов компонент.“

Облачно базираната технология за разпознаване на говор, която ползва умения за машинно обучение за идентифициране на параметрите на говора за по-прецизно разпознаване на командите, ще намери широко приложение в автомобилите.

Вътрешни камери и сензори все по-често ще могат да разпознават жестове, чрез които шофьорът ще може да управлява функциите на инфо-развлекателните системи като увеличаване/намаляване на звука или претърсване на контактните списъци, просто като махнат с ръка във въздуха.

Луксозният седан на BMW серия 7 например вече дава възможност на шофьора да управлява инфоразвлекателната система с триизмерни жестове.

Една от разработките, за които анализаторите „стискат палци“, е модулна инфоразвлекателна платформа (MIB), която би позволила на автомобилопроизводителите да надграждат електрониката в колите дори те да са в процес на разработка, нещо, което традиционно не е възможно.


Какво ни готви автомобилната индустрия на CES 2016?

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Очаква се все повече автомобилни производители да предложат модулна електроника, която ще даде възможност най-новите процесори и сензорни дисплеи да бъдат внедрени в новите коли и камиони.

Процесор в инфоразвлекателна система например може да бъде заменен, докато моделът преминава през няколкогодишен развоен цикъл. В момента повечето автомобилна електроника изостава с години от индустрията на потребителската електроника, дори в модели, които излизат за първи път на пазара.

Голяма част от автомобилната индустрия е фокусирана върху модулните инфоразвлекателни дисплеи, контролери, телематика, устройства за електронен контрол и оптика, казва Бояджис.

Audi например показа своята технология MIB-2 и виртуален кокпит на изложението Connected Car Expo в Лос Анджелис миналата година.

Игъл Джулиусън, директор проучвания в IHS, каза, че CES е станало през последните 5 г. водещо изложение за автомобилните доставчици, тъй като автосалоните не предлагат достатъчно място за тях.

Колите стават все по-зависими от електрониката и софтуера, затова вниманието се измества към начините за надграждане на тези системи, така както това става при настолните компютри или лаптопи. Все повече автомобилни производители включват Wi-Fi модули и по-добри мобилни широколентови възможност за софтуерни обновления през ефира (Over-the-air - OTA).

Пазарът за OTA решения ще достигне $45 млрд. през 2022 г., смята Джулиусън. По-голямата част от тях ще са свързани с възможностите им да пестят пари, тъй като колите няма да бъдат връщани при дилърите за надграждане или смяна на софтуера, казва той. „Автомобилопроизводителите не могат да разработват бързо OTA платформи“, добавя Джулиусън.

Пазарът на OTA решения се развива бурно и се очакват многобройни сливания и придобивания. Водещият производител на инфоразвлекателни системи Harmon купи тази година доставчика на OTA софтуер Redbend.


Какво ни готви автомобилната индустрия на CES 2016?

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Apple CarPlay и Android Auto се конкурират и печелят привърженици, измествайки традиционните производители на автомобилни системи. Очаква се още повече автомобилни производители да обявят вградена поддръжка и на двете смартфони приложения в своите коли.

С увеличаване на интернет свързаността на колите нарастват и рисковете, а ОТА обновленията добавят още един рисков фактор. На CES 2016 би трябвало да бъде обърнато сериозно внимание на киберсигурността като основен елемент от свързаните коли.

Една от причините за този интерес е, че в исторически план автомобилните производители не са изграждали досега защитени стени между автомобилните инфоразвлекателни системи и устройствата за контрол на автомобила, така че днес ако хакер се добере до главното устройство, той може да стигне до критични за колата системи като спирачна система, ABS и др.

Джереми Карлсън, старши анализатор в Autonomous Driving, казва, че автомобилните производители би трябвало да разработят „итеративен дизайн“ на киберсигурност, който обединява хардуерната защита със софтуера. Защитните решения трябва да могат да определят типа на съобщенията, които се пренасят между хардуерните системи и да засекат отклонения, които да се окажат атаки, добавя Карлсън.

И макар че свързаните коли създават по-голям риск за сигурността, технологията предлага огромен потенциал за допълнителни услуги и приложения. Две компании, които ще имат щандове редом до водещите автомобилни доставчици, са Apple и Google.

Apple CarPlay и Google Android Auto ще бъдат внедрени като естествени интерфейси или огледални смартфон приложения от цялата автомобилна общност, смята Карлсън. При това няма да е избор между едната и другата, а ще се ползват и двете.

„CarPlay и Android Auto вече драстично подкопават позициите на традиционните производители на инфоразвлекателни системи, казва Карлсън. - Това е една от най-големите пробойни в тази област. Ако хвърлите поглед назад към личните навигационни устройства, ще видите, че са почти на изчезване. А тук става дума за по-фундаментална промяна. Да можеш да предоставяш съдържание на автомобилната система от смартфона си, това променя наистина фундаментално онова, което потребителите искат от колата си.“

Джулиусън е на същото мнение. „Apple и Google ще „издърпват“ все повече бизнес от автомобилните производители, пускайки все повече облачни услуги“, добавя анализаторът.

IDG News Service





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X