Нови Технологии

Удивителните технологии на бъдещия транспорт

Владимир Владков

Транспортът винаги е присъствал във виденията и мечтите ни, независимо дали си фантазираме за летящи коли, ултрабързи влакове или измишльотини тип Star Trek. Тъй като шансовете да бъдем дематериализирани и материализирани в друга точка от пространството са малки (или според научните фантасти телепортирани), ние все повече залагаме на бързото развитие на технологии, които ще ни пренасят от точка А до точка Б. Ето някои от най-обещаващите инициативи.

Hyperloop

Без съмнение Hyperloop е най-футуристичното предложение от днешните предложения за транспорт на бъдещето. Разработван от основателя на Tesla и Space X Илън Мъск, Hyperloop предвижда изграждане на стоманена тръба, в която пашкули с размера на кола ще се движат с 1220 км/час, по-бързо дори от самолет.

Рисунка на предложението за транспортна система Hyperloop, разработвана от Hyperloop Transportation Technologies.

Тръбата Hyperloop осигурява частичен вакуум, който намалява въздушното съпротивление, като всеки пашкул седи на въздушна възглавница по същия начин, по който шайбата стои над маса за въздушен хокей. Пашкулите са задвижвани и забавяни от линейни асинхронни двигатели, поставени на равни интервали по протежение на тръбата, а голям вентилатор в предната част на пашкула изтиква въздуха зад него, като така се избягва повишаване на налягането, което иначе би забавило превозното средство.

Мъск пресмята, че пътуване с Hyperloop между Сан Франциско и Лос Анджелис ще отнема около 35 минути - по-бързо от летенето и огромно подобрение в сравнение с 6-часовото пътуване с кола.

Но това все още е мечта. Инженерите в компаниите на Мъск работят върху дизайна на Hyperloop от около година, но това все още е само концепция. За да подпомогне напредъка, Мъск публикува онлайн през август 2013 г. 57-странична бяла книга, описваща разработката, като Мъск покани хората да подобрят и развият идеите в нея.

Някои вече го правят. Hyperloop Technologies в Лос Анджелис предвижда системата да се използва за превоз на товари, а не на хора, като един от маршрутите би свързал Лас Вегас и Калифорния. Друга идея би превозвала с ферибот стоки нагоре и надолу покрай тихоокеанското крайбрежие на САЩ, дори се говори за един ферибот, свързващ производствените центрове на Азия със Северна Америка.

Компания с подобно име - Hyperloop Transportation Technologies, вече разполага с 400 служители, които разработват планове за реална услуга, но не се превъзбуждайте. Тя ще работи само на около 5 мили в долината Ки (Quay Valley), предполагаем еко град в Централна Калифорния, който сам по себе си представлява грандиозен план и тепърва ще бъде изграждан. Услугата може да стартира през 2018 г., но се търси финансиране в размер на $100 млн., и, разбира се, град и неговите жители


Удивителните технологии на бъдещия транспорт

© Владимир Владков, Computerworld.bg

hyperloop на Hyperloop Transportation Technologies

Може би най-конкретният план за Hyperloop е този, който е финансиран от самия Мъск. Макар че не се е ангажирал със създаването на комерсиален Hyperloop, Мъск планира да изгради тестова писта, която ще бъде отворена за компании и студенти, които ще тестват на нея свои проекти, базирани на технологията. Засега Мъск не разкрива нейното местоположение, но написа в Twitter, че вероятно тя ще е в Тексас.

Освен трудностите, свързани със самата технология, трябва да бъдат преодолени и редица други препятствия. Калифорния говори отдавна за високоскоростна жп линия между Сан Франциско и Лос Анджелис (от средата на 90-те години на миналия век), но все още не е положен и един метър от нея.

Цената на тази система се изчислява на около $68 милиарда и тя е доста противоречива дори за щат, който се смята за най-екологично ориентираният, но на практика е влюбен в самолетните пътувания и колите. Щатът и местните политици само харесват начина на работа на Hyperloop, особено ако системата свърже богатите предградия на Силициевата долина и Лос Анджелис.


Удивителните технологии на бъдещия транспорт

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Рисунка на концепцията на Калифорния за системата High Speed Rail

И накрая се намесва и майката природа. Калифорния е един от най-земетръсните райони в САЩ и често има много малки локални трусове, а понякога има и доста големи земетресения. Сеизмичната издръжливост е много гореща тема по предложената високоскоростна железопътна връзка, а Hyperloop предвижда още по-бързо пътуване, така че проектантите й ще трябва да предложат система, която безопасно ще спре пашкула в случай на голямо земетресение.


Безпилотни коли

И ако Hyperloop представлява най-величественият мираж на Силициевата долина, то безпилотните коли са много по-близо до реалността. „Семената“ са засяти още през 2004 г., когато Агенцията за модерни отбранителни проекти DARPA постави предизвикателството: изминаване на 150 мили в Централна Калифорния без шофьор.

Състезанието бе провал. Победителят измина едва 7 мили. Но то помогна за стартирането на редица развойни проекти. Например монтираният на покрива лазерен скенер стана една от най-разпознаваемите характеристики на прототипа на Google за самоуправляваща се кола, а бе разработен първо за това състезание.


Удивителните технологии на бъдещия транспорт

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Самоуправляващата се кола Stanley на Станфордския университет, която спечели състезанието DARPA Challenge през 2005

Масовите коли започнаха да се сдобиват с някои автономни функции по същото време. Тези функции включваха възможност да не излизат извън лентата за движение, но оттогава технологиите напреднаха значително.

Следващата голяма стъпка се очаква по-късно тази година, когато Tesla добави режим „автопилот“ в своя седан Model S. Този режим ще работи първоначално на магистралите, а не по улиците, като тестовете показват, че Tesla Model S се справя добре.


Удивителните технологии на бъдещия транспорт

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Изпълнителният директор на Nvidia Джен-Сан Хуанг интервюира основателя на Tesla Motors Илън Мъск на конференцията Nvidia GPU Technology 2015.

„Днес почти успяваме да изминем целия път от Сан Франциско до Сиатъл, без шофьорът да докосне и един път волана“, каза Мъск, когато бе попитан за технологията през март.

General Motors не изостава от Tesla, като плановете са да представи подобен режим в своите модели Cadillac през 2016 г. Функцията, която вероятно ще се появи първо в моделите от най-висок клас, ще представлява система за автоматичен контрол на пътуването, което ще следи колата да не излиза извън платното с автоматична настройка на скоростта, така че пътниците да са в безопасност.

Подобно на системата на Tesla, технологията на GM първоначално ще бъде ограничена само до магистралите. Това е така, защото има по-малко променливи при пътуването по дълга права магистрала, отколкото по улиците в града.

„Круизът по магистралите е лесен, по-ниската скорост също се постига лесно, средата е трудна, каза Мъск. - Да успееш да разпознаеш какво виждаш и да вземеш правилното за ситуацията решение в предградията, където има зони с 15 км/ч, и такива с 60 км/ч, е сериозно предизвикателство.“

„Светият граал“ на напълно автоматизираното шофиране все още е твърде далеч.

Невероятно трудно е да се програмират колите така, че да разпознават и да се справят с всяка възможна ситуация, която може да възникне. Достатъчно е да хвърлим поглед към шантавите записи от камерите в колите, които циркулират в YouTube, за да разберем с какво се сблъскват нормалните шофьори на пътя. Затова е трудно разработването на софтуер за разпознаване, анализ, сортиране и действия според ситуацията за част от секундата.


Удивителните технологии на бъдещия транспорт

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Самоуправляващата се кола на Google се движи по улиците близо до централния офис на компанията в Маунтин Вю, Калифорния, на 29 юни 2015 г.

Само да накараш колата да се движи сама по прав и чист път е достатъчно трудно. Колите на Google могат да го правят, но те непрекъснато сканират околността и и я сравняват с базата данни, която е записана в картата, което означава, че те могат да пътуват само по пътища, за които има данни в системата.

За впечатляваща демонстрация на уникална технология, вижте Shelley, преобразуван модел Audi TTS Coupe, разработен от студенти от Станфордския университет. Тя може да се състезава на трасе, движейки се със скорост 120 мили/час (192 км/ч), без да има изобщо човек в колата. Shelley е снабдена със сензори, компютри и радио, които изчисляват силите върху колата и къде точно се намира на пътя, така че тя да се движи възможно най-бързо без риск от инцидент.


Удивителните технологии на бъдещия транспорт

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Прототипът на самоуправляваща се кола Shelley на Станфрод в университета през май 2012 г.

И за неустоим поглед към бъдещето пътуване с автомобил, проверяваме и Mercedes Benz F015, концепция за безпилотна кола, представена на тазгодишния Автосалон в Детройт.

Интериорът на колата е покрит със сензорни дисплеи, а предните две седалки се завъртат така, че четирима пътници могат да седнат и да си говорят, докато колата се грижи за баналната задача – шофирането. Това се описва като „космическа ера“ и тя наистина изглежда футуристично. A масовото производство на F015 ще е най-малко след едно десетилетие.


Удивителните технологии на бъдещия транспорт

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Интериорът на концептуалният автомобил Mercedes Benz F015 включва две седалки, които могат да се обърнат една срещу друга, тъй като колата ще се занимава изцяло с управлението. Демонстрация на Международния автосалон в Детройт на 13 януари 2015 г.

Всъщност автономната технология може да се появи първо в не толкова секси света на тежкотоварните превози.

Умората е основата причина за произшествията с камиони, а производителите им разглеждат автономното шофиране като начин за намаляване на произшествията и жертвите на пътя.

Volvo проучва идеята за автовлакове като част от проект на Европейския съюз. Идеята е проста: шествие от автомобили или камиони, всеки от които автоматично следва предната, докато пътуват по магистралата. Единственият водач, който трябва да внимава е онзи, който е начело на шествието, а останалите ще се ускоряват и забавят според движението на водещата кола.

Такава система е възможно само, ако превозните средства могат да комуникират помежду си - нещо, върху което автомобилопроизводители работят, но все още няма стандарт.


Удивителните технологии на бъдещия транспорт

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Камион на Volvo е начело на шествие от коли, които го следват автоматично, по време на тестове в Швеция през 2012 г.

В САЩ Daimler наскоро демонстрира камион, наречен Freightliner Inspiration, който разполага с режим автопилот. При ползване на магистралите този режим ще помага на камиона да стои в своята лента и на безопасно разстояние и скорост от останалите коли, но това е разрешено само в щата Невада. Законодателството по такива въпроси се решават на индивидуален принцип в отделните щати в САЩ.

Неотдавнашно проучване на Boston Consulting Group показа, че 55% от интервюираните 1510 щатски потребители смятат да купят частично автономна кола през следващите 10 г. Процентът на одобрение спада на 44%, когато става дума за напълно автономна кола.

Една от най-търсените функции е възможността да се поеме контрола в тежък трафик. Няма нищо нищо по-досадно от това да си зад волана в задръстване, да се придвижваш бавно напред, докато чакаш на опашката.


Алтернативни горива

Ерата на електромобилите вече е настъпила. В Силициевата долина електромобили като Nissan Leaf и Tesla Model S са обичайна гледка, благодарение разбира се и на щедрите инициативи на щата. Подобни стимули биха могли да помогнат за настъпване ерата на водородните автомобили.

Това са братовчеди на електрическите автомобили, в които има същото задвижване, но електричеството за захранване на двигателя на колата идва от горивна клетка, вместо от акумулаторна батерия. Горивната клетка черпи водород от резервоара и създава поток от електрони, генериращ електричество. Единственият страничен продукт е вода, така че се разглежда от автомобилопроизводители като много чиста алтернатива на бензина и понеже резервоарът с водород може да се презарежда само за няколко минути, това е много по-удобно от електрически автомобили, за чието зареждане са нужни поне няколко часа.

За съжаление самото производство на водород все още е твърде енергоемко, особено в устойчива форма, подходяща за колите. Така че цялата енергийна верига все още не е достатъчно „зелена“.

Автомобилните производители тестват горивни клетки от години, а Toyota и Honda са почти готови да комерсиализират технологията. Водородната горивна клетка на Toyota, наречена Mirai, ще се продава от тази година в Калифорния, а с нея ще могат да се изминат около 480 км с едно зареждане на водород. Зареждането на резервоара отнема 5 минути, много по-бързо в сравнение със зареждането на електромобил.


Удивителните технологии на бъдещия транспорт

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Колата с водородна горивна клетка Mirai на Toyota, демонстрирана на CES 2015 в Лас Вегас на 5 януари 2015 г.

Зареждането на водород също е предизвикателство, тъй като в щата съществуват една шепа станции за водородно презареждане. Но Калифорния е решена да изгради мрежа от няколкостотин станции, за да подкрепи екологичната технология.


Градска мобилност

Крайната стъпка на бъдещия транспорт включва как ще се придвижваме до и около градовете, след като в момента стигаме дотам с кола или влак.

Може би най-прочутата идея бе Segway, представен през 2001 г. като бъдещето на градския транспорт, но този вид превозно средство успя да намери само нишови приложения. Това не спря останалите да търсят друга технология, включително компании като Toyota и Honda.


Удивителните технологии на бъдещия транспорт

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Модел демонстрира роботизирания транспертер Toyota Winglet на пресконференция в Токио на 1 август 2008 г.

Прототипът Toyota Winglet е двуколесно превозно средство, на което пътуващия стои прав подобно на Segway. Но то е много по-малко и леко. Тествано е на летище в Япония, но все още няма официални планове за комерсиализирането на идеята.


Удивителните технологии на бъдещия транспорт

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Посетители пробват Honda Uni-Cub по време на събитие в развойния център на компанията в Силициевата долина в Маунтин Вю на 23 юли 2015 г.

Honda Uni-Cub е едноколесно превозно средство с интегрирана седалка. Гениална идея за две колела в едно позволява на този уред да се движи напред назад и настрани. Подобно на Winglet обаче, няма планове за търговската му реализация.


Удивителните технологии на бъдещия транспорт

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Моделът Oxboard на Холанд показва още по-компактен начин за градско придвижване. Трябва да се изправите и да стоите прав през цялото време, но е лесно да се ползва и се движи изненадващо бързо.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X