Нови Технологии

IDC предвижда бум при бизнес носимата електроника до 2 г.

Computer World

Въпреки че през първото тримесечие едва 0,1% от 11-те млн. броя продадени продукта в категорията носима електроника (wearables) са били придобити с цел използване за работа, очакванията са този сегмент да претърпи бурен ръст през следващите години. Олег Сидоркин, анализатор в IDC, очаква съвсем скоро, до 2017 г., ситуацията да се промени коренно, като до 2019-та техният дял може да достигне почти 10 на сто.

Според него това в голяма степен се вижда в изследвания, показващи, че компаниите масово нямат стратегии в тази насока. Според проучване на Vanson Bourne например, проведено сред 300 ИТ мениджъри във Великобритания и САЩ, 50% от организациите не са обмисляли каквото и да е свързано с носимата електроника, а 30 на сто считат, че няма устройства, които биха могли да им бъдат полезни. Дори по отношение на по-широкото понятие - Интернет на нещата (Internet of Things, IoT), в много организации не е било обсъждано какви биха могли да бъдат перспективите на свързаните с всичко това продукти и технологии върху бизнеса. Според IDG Enterprise 41% от компаниите с над 1000 служители, като и 65 на сто от по-малките организации засега нямат корпоративни планове по отношение на IoT.

От IDC разделят носимата елктроника на две основни категории – базови и “умни” устройства. Отличителен белег на първата група, в която влизат т.нар. фитнес тракъри, е че те могат да изпълняват само точно определени функции и нямат възможност да работят с допълнителни приложения. Втората категория продукти, към която се причисляват умните часовници или умните очила, позволяват инсталиране и работа с приложения, дело на трети страни.

Повече здраве за хората и компаниите

По думите на Сидоркин данните генерирани от базовите устройства може да се използват в модерни програми за управление и насърчаване на здравословно поведение и навици. Това може да бъде подпомогнато и чрез допълнителни финансови стимули, чрез които да се награждават служители, постигащи зададени цели свързани с физическа активност. Крайната цел е да бъдат намалени разходите за здравеопазване и да се повиши общото здраве на служителите – ситуация от която печелят и двете страни.

Сред примерите в тази насока е инициативата "Million Step Challenge" (Предизвикателство за милион крачки) на British Petroleum, стартирана като част от общ здравен план през април 2013 г. Според организаторите цялостната програма е довела до намаляване с 3% на разходите за здравеопазване. Друг пример е от Въоръжените сили на САЩ, където е проведена пилотната програма "Performance Triad", насочена към подобряване на грамотността на войниците по отношение на тяхното здраве. Организаторите й ясно заявяват, че за изграждане на правилните навици в тази насока е било важно да бъдат привлечени не само самите войници, но и техните семейства. Фитнес тракъри са помагали на хората да следят своята физическа активност, което е основна част от стратегията за промяна на поведението.

Организираните кампании за подобряване на здравето могат бъдат единственият инструмент за достигане на отделните хора, тъй като външните иницативи често се оказват по-ефективни от самостоятелните. Доклад, публикуван в Списанието на американската медицинска асоциация (Journal of the American Medical Association, JAMA) от изследователи от Пенсилванския университет, показва че само възможностите за следене на показателите, доставяни от фитнес тракърите, често не представляват достатъчен стимул за промяна на поведението. Също така там се посочва и че първите потребители на тези устройства са предимно младежи, като много от тях разполагат с високи доходи. Изводът е, че най-сериозните ползи биха могли да се прояват в групите, които не използват такива продукти – по възрастни хора, които нямат стимул да притежават подобно устройство или то просто е прекалено скъпо за тях.

Умни устройства, умни ползи

За да може едно носимо устройство да бъде считано за “умно”, то трябва да позволява на потребителя да стартира приложения, разработени от трети страни. Точно тази дефинираща функция дава на продуктите възможности за настройка, така че те да бъдет подходящи за различни бизнес нужди – работа в склад, шофиране на дълги разстояния, следене на локации и т.н.

Интересно е да се отбележи, че изследователската версия (“Explorer Edition”) на умните очила Google Glass се оказа успешна именно в професионалната сфера. Затова никак не е учудващо, че новата ревизия на продукта, подготвяна от компанията, е насочена именно в тази посока и носи недвусмисленото име “Enterprise Edition”. С такава информация наскоро излезе сайтът 9to5Google, цитирайки източници, запознати с подобрените прототипи на устройството. Предполага се, че то ще помага в работата на професионални работници и оператори на машини в различни области.

Друг продукт, отново насочен към корпоративния сегмент са очилата M100 Smart Glasses на компанията Vizux. Продуктът се интергрира със системата за управление на складове на SAP. Доставчикът твърди, че устройството подобрява производителността на работниците чрез разширена реалност (augmented reality), давайки им информация за локацията на даден обект, разпознаване на баркодове, гласови команди и т.н. Друга насочена към точно определена индустрия разработка е умният часовник Black Griffin на шведския производител на камиони Scania. Продуктът представлява специално издание на SmartWatch 3 на Sony и е насочен към шофьорите на товарни автомобили. Часовникът е интегриран със системата за управление на автопаркове (Fleet Management System) на Scania и доставя информация за транспортните средства в реално време.

Носимите технологии дават началото на нови бизнес решения, които използват умни уведомявания, комуникации и услуги на базата на местоположението. Дори елементарните устройства за нотификации, комбинирани с възможности за следене на местоположението, могат да подобрят както работата на служителите, така и преживяването на клиентите, при условие че решениятя са правилни разработени и станат достатъчно разпространени/достъпни. В момента много глобални логистични компании позволяват на клиентите да следят своите пратки онлайн.

Всичко това, разбира се е само върхът на айсберга, като индустрията очаква появата на нови, мощни и същевременно достъпни решения, подходящи за различните компании. От IDC предвиждат, че през следващите години доставките в този сегмент ще изпреварват тези на потребителските продукти.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X