Нови Технологии

ITU ще въвежда стандарти за автономното шофиране

Владимир Владков

В рамките на следващото десетилетие много от шофьорите ще оставят ключовете си и ще се доверят на колата си, която ще закара самостоятелно от точка А до точка Б. Около това мнение се обединиха участниците в симпозиума „Бъдещата свързана кола", организирана от ITU по време на Женевския автосалон. Всяка година в света при пътни инциденти загиват 1,24 милиона души, между 20 и 50 милиона са сериозно пострадалите, заяви Малкълм Джонсън, директор на Стандартизационното бюро на Международния телекомуникационен съюз (ITU), по време на дискусията, в която се включиха Жан Тод, президент на FIA, Скот Ратцан, вицепрезидент на Anheuser-Busch InBev, Ева Молнар, директор на отдел „Транспорт" в Икономическата комисия за Европа на ООН (UNECE), и др.

До 2030 г. броят на загиналите по пътищата се очаква да скочи до 2 млн. годишно. Затова са нужни спешни мерки, включително с използването на иновативни технологии, които рязко да намалят фаталните инциденти. Състезателят от Формула 1 Фелипе Маса например демонстрира по време на Световния ден на информационното общество колко опасно е да се пишат текстови съобщения, докато шофираш", каза Джонсън. Той добави, че подобряването на безопасността чрез ИКТ може да намали с 80% фаталните инциденти на пътя, което означава стотици хиляди спасени човешки живота. „Очаквам въвеждането на автономните коли допълнително да подобри безопасността на пътя, намалявайки броя на човешките грешки от разсеяност, невнимание или лоша преценка на пътните условия", добави той.

Технологичните компоненти за автономното шофиране вече са достигнали етап на зрялост, която би позволила пускането им в експлоатация в близко бъдеще. За да стане това реалност обаче, трябва да се въведат международни стандарти и регулаторни изисквания.

„Има много технологии, които подобряват сигурността на колите, виждаме ги тук, на Женевския автосалон, но голяма част от тях все още са твърде скъпи и недостъпни за повечето потребители, предупреди Жан Тод. - Свързаните коли революционизират нашата ежедневна мобилност, предоставяйки по-безопасни, по-чисти и по-умни начини на пътуване. Бързото нарастване на продажбите на автомобили на развиващите се пазари обаче се очаква да увеличи и броя на пътните инциденти, затова нашата цел би трябвало да е гарантираме, че все повече коли в целия свят ще могат да се възползват от модерните технологии", допълни президентът на FIA.


ITU ще въвежда стандарти за автономното шофиране

© Владимир Владков, Computerworld.bg

Според Скот Ратцан от , проблемът с големия брой загинали при пътни инциденти се засилва от това, че голяма част от жертвите са на възраст до 19 г. „Пътните произшествия са причина номер 1 за смъртността във възрастовата група между 15 и 19 г. Като баща на две момчета на тази възраст виждам, че не става дума само за това, дали те ще седнат зад волана или ще бъдат пътници в колата. Става дума и за безопасността им когато отиват пеша към училище, когато карат колело или се возят в автобус. Това е уязвима група и са нужни усилията на различните сектори, включително ООН, Световната банка, автомобилните производители, регулаторните органи, които в партньорство да намерят правилните решения", добави Ратцан.

FIA демонстрира в състезанията иновативни технологии, които вече намират приложение в стандартни коли. Електрониката в колите премина от етапа на пасивната защита като задействане на въздушни възглавници, към по-активна защита, включително антиблокиращи системи и контрол на стабилността, идва ред на системи за избягване на сблъсъци. Сега е време за нов етап – превенцията, и тук технологиите могат да помогнат значително, коментира Жан Тод.

Участниците в дискусията смятат, че ITU заедно с UNECE трябва да засилят диалога си с шефовете на автомобилните производители и да се обединят около дейностите, които ще реализират потенциала на напълно автономното шофиране.

Автономното шофиране предлага редица предимства на шофьорите, на пътните системи и на околната среда, добави Малкълм Джонсън. - То може да доведе до по-малко инциденти, по-добър трафик, по-кратко време за пътуване, премахване на ограничения като възраст, инвалидност, по-ефективно използване на парко местата. За да бъдат реализирани тези предимства, трябва да се справим с проблеми като софтуерната надеждност, кибер сигурността, правната рамка." ИКТ индустрията и автомобилопроизводителите очакват в рамките на следващите 6 години да има не само експериментални внедрявания на автономното шофиране, а и на търговска експлоатация на технологията, макар и само при определени условия като магистрали например. 





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X