Ит Проекти

Мобилните разплащания – пазар, обречен на експлозивен ръст

Computer World

В изследването си от 2011 г. специализираната в одиторски, данъчни и консултантски услуги компания KPMG „Monetizing mobile: Mobile banking and payments“ анализаторската компания набляга на разликата между мобилно банкиране и мобилни разплащания.

Според KPMG, мобилното банкиране се отнася до платформите, които дават възможност на потребителите да достъпват финансови услуги (като трансфери, плащания на сметки, информация за парични баланси и инвестиционни опции). Мобилните разплащания, от друга страна, най-общо се определят като процеса на използване на ръчни устройства за плащане при покупка на продукт или услуга, както дистанционно, така и на място в точката на продажби.

Почти 85 процента от участниците в проведеното през 2011 г. международно онлайн проучване на KPMG сред ръководители в банковия сектор твърдят, че мобилните плащания ще имат съществено значение за бизнеса им в следващите от 1 до 4 години – т.е. между 2012 и 2015 г.

Все повече мобилни потребители днес предпочитат да се сдобият с усъвършенствани смартфони и таблети, които им осигуряват удобства в движение. Смартфоните дават възможност на потребителите да се възползват от удобства като мобилното банкиране и мобилните плащания от всяко място и по всяко време.

Мобилните устройства осигуряват нова възможност за кръстосани продажби и за предлагане на други банкови продукти и услуги, твърди Боб Греъм от компанията за ИТ услуги Virtusa в специализирания информационен портал Bank Systems & Technology.

Според Греъм, геймификацията продължава да бъде гореща тема за финансовите институции в стремежа им да открият нови начини едновременно да спечелят нови клиенти и да повишат лоялността на потребителите.

Според изследване на Parks Associates – щатска компания, специализирана в пазарни проучвания и консултации в областта на новите потребителски технологии и услуги, до 2017 г. двама на всеки пет жители на САЩ ще използват мобилни портфейли.

Според Ernst&Young - компания, предоставяща одиторски, данъчни и консултантски услуги, една от водещите тенденции, които ще определят развитието на банковия сектор до 2030 г., са новите пазари и новите модели на плащане. Технологията променя платежния сегмент в банковата индустрия в изключителна степен. Ключовите области, които ще търпят развитие според Ernst&Young, включват:

  • конкуренция от не-банковите доставчици на платежни услуги (PSP), които предлагат услуги като мобилно банкиране например

  • потребителско търсене на по-бързи, по-евтини, навсякъде/по всяко време плащания

  • повече платежни операции, управлявани чрез борси, засегнати от регулацията на деривати, продавани извън борсите

  • засилен фокус върху намаляване на системния риск и контрол посредством следкризисни регулации

Според данни, цитирани от Ernst&Young, ревюлоцията на мобилните пари може се наблюдава чрез 590 милиона собственици на мобилни телефони, които използват телефоните си за извършване на банкови операции и ползване на банкови услуги в момента – число, което се очаква да достигне 1 милиард до 2017 г. Тенденцията е особено забележима в развиващите се държави, в които милиони хора, които нямат банкови сметки, използват мобилните си телефони като електронни портфейли, достъпвайки финансовата система за пръв път.

Forrester предвижда “експлозия“ на пазара на мобилни разплащания, който според анализаторската агенция ще се разрастне от $12,8 млрд. през 2012 г. до $90 млрд. през 2017 г.

Прогнозите на анализаторското звено IDC Financial Insights за световните мобилни плащания за периода 2012–2017, представени в края на 2012 г., обхващат разходите на крайните потребители и бизнес клиентите за мобилни мрежи. Предвижданията на IDC Financial Insights са, че през 2017 г. обемът на световните покупки на мобилни устройства ще надхвърли $1 трилион щ. дол. Най-голям дял в този обем ще заема мобилната търговия, която включва цифрови медии, потребявани през устройствата, както и е-търговия през мобилния уеб браузър. Въпреки че към края на 2012 г. NFC (Near Field Communication) плащанията все още са били ограничени до няколко държави в азиатско-тихоокеанския регион, IDC Financial Insights прогнозира бърз ръст на тази технология, движен от надстройки в мобилните апарати и в терминалите в точките на продажби (POS терминали).

„Растящото надмощие на смартфоните позволява богато разнообразие от методи за мобилни плащания, които, взети заедно, заемат значителен дял от глобалната търговия. Очакваме темповете на растеж да продължат да се ускоряват с привикването на потребителите и търговците на дребно към технологията“, твърди Аарон Макферсън от IDC Financial Insights и основен автор на проучването.

Данните от годишния доклад на анализаторската компания Gartner за продажбите на мобилни телефони за 2013 г. потвърждават случилото се през второто тримесечие на 2013 г. – смартфоните се продават по-добре от другите телефони. Смартфоните са „отговорни“ за 54 на сто (968 милиона) от общия пазар от 1,8 млрд. продадени мобилни телефона през 2013 г. Световните продажби на смартфони са нараснали с 36% през четвъртото тримесечие на 2013 г. Държавата с най-значим ръст е Индия (167%), а регионът с най-сериозен ръст е била Латинска Америка (96%). В глобален план, пазарният дял на мобилната операционната система Android е 78% спрямо 16% за мобилната операционната система на Apple – iOS.

Автор: FrameAngel, FreeDigitalPhotos.net

Автор: FrameAngel, FreeDigitalPhotos.net

БЕЗКОНТАКТНИ ПЛАЩАНИЯ

Безконтактните плащания са тема на публикация в мартенското издание на сп. CIO България. В своя анализ главният редактор на сп. CIO България Надя Кръстева разглежда предимствата на безконтактните плащания и тенденциите и практиките в тази област, като представя коментарите по тези теми на ръководители и експерти от Банка ДСК, УниКредит Булбанк и Централна Кооперативна Банка.

“Безконтактните плащания са една световна тенденция. Голяма част от Европа и голяма част от Азия вече успешно ги прилагат. Идеята е от една страна да се ускори процеса на разплащане, а от друга – да бъдат улеснени, както клиентите, така и търговците”, коментира Пенчо Савов, директор "Банкови карти и електронно банкиране" в Банка ДСК.

“Основните издатели на безконтактни карти са във Великобритания, Франция, Испания, Полша, Италия, Турция, като за последната година в Европа броят на безконтактните карти е нараснал поне 2 пъти, а на транзакциите – 4 пъти”, отбеляза Мариана Великова-Чаушева, директор на управление “Карти”, УниКредит Булбанк. „Локациите и картите нарастват с всеки изминал ден, като в някои пазари карти (Великобритания, Полша, Словакия) безконтактните карти вече формират между 50% и 70% от всички издадени“, подчерта г-жа Великова-Чаушева.

“Очакваме добрите отзиви, които има от безконтактните плащания в държави като Полша, Румъния, Великобритания и САЩ, съвсем скоро да се превърнат във впечатляващи резултати и в България”, заяви Боян Дамянов, директор “Картови разплащания”, Централна Кооперативна Банка.

HCE и NFC

През февруари MasterCard и Visa обявиха своите планове да приемат нова технология за мобилни разплащания, която би могла да възроди идеята за употребата на телефоните за лесни, безконтактни покупки. Технологията стъпва на най-новата версия на мобилната операционна система Android, наречена KitKat. По същото време платежната индустрия вдигна шум около подкрепата на нещо, наречено host-card emulation (HCE). HCE дава възможност за сигурни NFC транзакции, което означава, че потребителите ще могат да използват своите карти MasterCard или Visa на телефоните си с NFC технология, за да правят безконтактни плащания.

Самата NFC технология е безжична технология, позволяваща един хардуер да обменя данни с друг хардуер в непосредствена близост, като двете устройства просто се доближават или се допират.

BlackBerry вече подкрепи HCE, но пазарното надмощие принадлежи на Android. При прогнозите за навлизането на тази технология е важно да се отбележи и че повечето от новите модели смартфони се произвеждат с вградена поддръжка за NFC.

HCE позволява информацията от платежната карта като име, номер на картата и т.н. да се прехвърля, когато пластината бъде открадната, за да се съхрани в облака, с което осигурява достъп на мобилните приложения до информацията по нов начин, вместо т.нар. “защитен елемент” на хардуера, вграден в телефона.

Развитието на HCE означава, че широк кръг бизнеси – от банки до търговски вериги, ще могат да разработят платежни инструменти в своите мобилни приложения за Android, независимо от това кой е доставчикът на безжичен Интернет на съответния телефон.

Интересно събитие е и фактът, че правителството на Китайската народна република, посредством Народната банка на Китай (People’s Bank of China), тества национален стандарт за мобилни плащания, който беше първоначално обявен през 2011 г. и представлява държавна инициатива за съвместна работа на банките и телекомите върху SIM картова базирана на “защитния елемент” NFC платформа. Друга цел е да се избегнат неуредиците при стандартите за 3G мрежите, които доведоха до ситуацията три мобилни оператора да имат три различни радио-технологии.

Автор: mapichai, FreeDigitalPhotos.net

Автор: mapichai, FreeDigitalPhotos.net

POS консумеризация


По данни на Българската народна банка за периода 1 юли - 31 декември 2013 г., 5 669 е общият брой собствени или взети на лизинг терминални устройства АТМ на доставчика на платежни услуги (банкомати), а броят на собствени или взети на лизинг POS терминални устройства на доставчика на платежни услуги e 72 908. За посочения период общият брой терминални устройства АТМ, които се обслужват финансово от доставчика на платежни услуги, без да са собствени или да са взети на лизинг, е 192, а 648 са POS терминалите, обслужвани финансово от доставчика на платежни услуги, без да са собствени или взети на лизинг.

През 2014 г. все повече търговци ще въведат елегантните и лесни за употреба устройства за плащане в точките на продажби. Очакванията са традиционните POS играчи да започнат да разширяват продуктовите си предложения в комбинация с таблети.

ДОХОДИТЕ ОТ БИТКОЙН СЕ ОБЛАГАТ И ДЕКЛАРИРАТ
Доходите на физически лица от продажба или замяна на виртуалната валута биткойн се декларират с годишната данъчна декларация и върху тях се дължи данък върху общата годишна данъчна основа (10%). Това уточняват от НАП месец преди да изтече срокът за деклариране на доходите, придобити през 2013 г. Според приходната агенция, за целите на данъчното третиране, доходите от продажба на валутата биткойн се третират като доходи от продажба на финансов актив. Облагаемият доход и данъчната основа в тези случаи е сумата от реализираните през годината печалби, определени за всяка конкретна сделка, намалена със сумата от реализираните през годината загуби, определени за всяка конкретна сделка. Реализираната печалба или загуба се определя, като продажната цена се намалява с цената на придобиване на финансовия актив.

SMB – бяла лястовица за мобилните плащания

Докато мобилните плащания променят финансовия свят в много по-слаборазвити държави, търговците на дребно и доставчиците на платежни услуги в САЩ и Европа все още се опитват да намерят правилните стимули, за да насърчат въвеждането на този тип услуги, пише InfoWorld.

Предстоящата промяна отваря поле за действие за нововъзникващи компании с мобилни вариации върху съществуващата картова инфраструктура или изцяло нови платежни системи, твърди анализаторът Дейвид Шропфър от консултантската компания Luciano Group.

Голяма част от битката на платежните системи ще се води сред малки, местни търговци.

"Цената на плащанията е твърде висока за повечето търговци. ... По мое мнение, това наистина не е честно", смята Шон Харпър, директор управление на продукти за Groupon Payments – компания, поддържаща сайтове за колективно пазаруване. „Вярно е, че малките бизнеси обичайно плащат по-високи такси, отколкото големите вериги, тъй като плащат повече за стоките, нямайки мощта за постигане на споразумения като ритейл гигантите“, обясни Шропфър.

За да променят потребителските навици на плащане, бизнесите и производителите в развитите държави ще трябва да предложат отстъпки или други ползи, добави Шропфър. В този смисъл, съвременната мобилна търговия е като обширна лаборатория от експерименти за откриване на мотиватори, които ще насърчат потребителите за изпробват нещо ново.

По статията работи Констанца Григорова





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2019 съгласно Общи условия за ползване

X