Бизнес

GDPR глоби за над €33 млн. в ЕС през първото тримесечие на 2021

Александър Главчев

Регулаторите в ЕС продължават да ускоряват прилагането и прилагането на Общия регламент за защита на данните (GDPR), като организациите плащат сериозно за нарушения. По данни на Finbold през първото тримесечие на 2021 г. в Европа са наложени санкции за общо 33,61 млн. евро.

Испания е водеща в антикласацията, като тамошни компании са платили 15,7 млн. евро глоби в рамките34 дела. Германия е на второ място с 10,7 млн. евро само от три дела. Интересното е да се отбележи, че на двете страни се падат 78,53% от сумарните санкции.

Значителният размер на GDPR глобите подчертава нарастващата способност на европейските регулатори да използват правомощията си по прилагане на закона, влязъл в сила преди по-малко от три години, отбелязват от Finbold. Наложените високи санкции показват подобрена способност за откриване на случаи на нарушения на личните данни. Освен това засичането на нарушения е подобрено, тъй като законът дава по-голям контрол на най-засегнатите потребители.

През 2020 г. сума на глобите в Европа достигна 306,3 млн. евро. Франция оглави класацията със 138,3 млн. евро, докато Испания отчете най-много такива случаи - 76.

Като цяло големите санкции помагат на предприятията и организациите да поставят въпроса за защитата на данните пред политиците, като паралелно с това стават модел за останалия свят, уверени са анализаторите. Забележително е, че глобите са високи въпреки, че GDPR законът все още е в начален стадий. Допълва се и, че Организациите понасят санкции на фона на повишения шум около управлението на потребителските данни.

Налагайки глоби, регулаторите разглеждат естеството, тежестта, продължителността и характера на нарушението. Някои органи също могат да вземат предвид и вида на засегнати лични данни, минали нарушения, както нивото на сътрудничество. Например в Испания Vodafone е глобена със значителна сума поради многократни нарушения.

Подчертава се още, че глобите биха могли да бъдат по-високи, имайки предвид, че не всички държави-членки се възползват от пълните подробности за нарушенията. С други думи това може да не е пълната по отношение на прилагането на GDPR.

Заслужава да се отбележи и, че наложените глоби не задължително са платени. Някои компании обжалват санкциите, което може да води до тяхното намаляване и дори отмяна.

Освен това, тъй като повечето организации все още се отчитат икономическите ефекти от пандемията, някои глоби могат да бъдат намалени и по тази линия. Ярък случай в тази насока е намаляване на глобата от 205 млн. евро, наложена на British Airways.





© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2021 съгласно Общи условия за ползване

X