Бизнес

Доставките на ваксини трябва да стават по модела на Старбъкс, не на стадиона

Владимир Владков

Всяка верига за доставки представлява комплексно начинание, но доставки на ваксините срещу COVID-19 се оказаха много сложни, особено по отношение на доставката до крайния медицински пункт.

В САЩ правилата за тази "последна миля" се контролират от правителствата на съответните щати. Като цяло има два подхода за разпространение на ваксини. Единият е "подходът на стадиона", при който ваксините се доставят и прилагат на големи места като спортни зали и стадиони. Другият е "подходът на Starbucks", при който ваксините се доставят и прилагат в малки местни обекти.

Според тексаската компания NTT Data Services, подходът на Starbucks е по-ефективен, защото позволява по-добър контрол върху планирането, логистиката и проследяването във веригата за доставка на ваксини.

Защо разпространението на Covid-19 e толкова предизвикателно?
Има две причини, поради които сме стигнали до това предизвикателство. Първо, силен акцент бе поставен върху процеса на производство на ваксините, а мнозина забравиха за по-сложните части от веригата на доставки. Не че производството не е сложно, науката за живота е сложна, но по отношение на цялата верига на доставки производственият процес е относително лесен. Което означава, че производителите трябва да произвеждат най-много, като работят в режим 24/7. Няма да има излишък на предлагане за известно време в световен мащаб, ако погледнете от гледна точка на производителя.

Какво става обаче по отношение на доставките?
В САЩ федералното правителство се фокусира върху разпространението от производителите до дистрибуторските центрове на щата, което е относително просто действие във веригата на доставки. Това, което се разпадна, е "последната миля", която винаги е била най-трудната част в разпространението. Много големи организации дори не изпълняват тази част от собствената си верига, те я предоставят на други, защото това е сложна задача. Всъщност веригата за доставки е толкова силна, колкото и най-слабото й звено.

Друг проблем е, че мнозина мислеха за това като за здравен проблем, търсеше се здравно решение, а всъщност бе нужно решение тип "директно до потребителя. Това означава да се разговаря с други индустрии, с компании като Amazon и Walmart и специалисти от последната миля - дори занимаващи се с хранителни услуги. Starbucks например обслужва хиляди обекти всеки ден.

Какъв е точно подходът за дистрибуция на Starbucks?
В тази "последна миля", ако можете да промените най-малко променливи, толкова по-лесен е процесът. Всички казват, че има недостиг на доставки, но всъщност само 50% от наличното предлагане е администрирано. Така че въпросът е къде са останалите 20 милиона дози? Ваксината е налична, просто не е на точното място за правилните хора.

Какви са недостатъците на подхода със стадионите?
Опитът да се управлява ваксина на стадион Доджър например, на който могат да се появят от 10 000 до 20 000 души, е твърде сложен, особено когато има ограничено предлагане и това е продукт, с който трябва да се борави специално. Ако се окажете с 9000 излишни дози на стадион Доджър в края на деня, то те ще са пропилени. Така променливите на стадиона стават много сложни. И нямате способност да проследявате систематично хората, защото става дума за двукратни дози. Двукратните ваксини поставят още по-сложен проблем, защото и втората доза трябва да е на същия производител.

Как работи подходът на по-малка и локализира верига за доставка на ваксини?
Ако се използват по-малки местни обекти като читалища, църкви и кафенета - това е точно определен брой, знае се колко ваксини могат да се правят всеки ден. Това означава, че се знае предварителна точно колко ваксини трябва бъдат изпращани всеки ден, можете да се създаде график и маршрут за доставка до последната миля като вид пощенската услуга. Започвате да създавате последователност и предсказуемост във верига за доставки, а в момента няма такава, обясняват от NTT Data Services.

За да се задейства подходът на Starbucks в САЩ, той трябва бъде одобрен и контролиран от федералните власти, добавят от компанията. Има контролирана работна група, която го управлява. Тази работна група трябва да има и доставчици на здравни услуги - лекари и клинични специалисти, които да дават съвети, но трябва да привлечете най-доброто от веригата за доставки. Защото в крайна сметка единственият начин да се стигне до стаден имунитет, е да се решим въпроса с веригата за доставки. Така се стига до компании като Walmart, Amazon или Starbucks. Другата важна част е Sysco Foods, която управлява един от най-големите частни флотилии от хладилни камиони и има невероятна организация на веригата за доставки.

"Трябва да използваме тези организации, които имат капацитет, защото трябва да извадим между 400 и 500 милиона дози, за да ваксинираме около 250 милиона души в САЩ. Затова трябва да участват всички тези организации и да разберем какво е на разположение, какво могат да направят те и къде могат да го направят", добавят от компанията.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2021 съгласно Общи условия за ползване

X