Ит Лидери

БРАИТ ще оспори в съда правителственото решение за недопускане до тристранния съвет

Владимир Владков

България пропуска пореден шанс в надпреварата за високотехнологични инвестиции в полза на своите съседни държави. Българското правителство отказа достъп на иновативния сектор до Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) и настояваме за провеждане на нова, честна, публична и прозрачна процедура, заявиха в открито писмо до медиите от асоциацията БРАИТ. Българската работодателска асоциация "Иновативни технологии" (БРАИТ) е приемник на Асоциацията на бизнес клъстерите, като инициатори за създаването на БРАИТ са организации от най-значимите индустрии в България: автомобилна, ИТ, биотехнологии, образователна, енергийна, мебелна и морска индустрия, от сектори "Здравеопазване", изкуствен интелект и други. Сред членовете на БРАИТ са най-големите компании в изброените индустрии, които задават тенденциите и определят посоката на технологично развитие в европейски и световен мащаб, като Bosch, SENSATA, Yazaki, Etem-Gestamp, Festo, SAP Labs, Sensata, VMware и много други.

На 13 януари т.г. Министерство на труда и социалната политика (МТСП) е отказвало членство на БРАИТ в НСТС. "Днес българското правителство не просто отказа достъп до НСТС на иновативните индустрии в страната...,но и даде ясен сигнал, че развитието на иновативната икономика в полза на българските граждани не е негов приоритет", твърдят от БРАИТ.

От асоциацията твърдят, че заради "подобно на днешното непрофесионално и непрозрачно отношение на публичния сектор към българските работодатели", само през последните 3 месеца България пропусна редица стратегически инвестиции, включително за завод за електромобили и за регионален център за данни на Microsoft, за които е избрана Гърция. Освен това сме "изпуснал" и "два ключови проекта за производството на батерии за електромобили, рудодобивни проекти в посока Сърбия, два завършени завода за батерии за електромобили в посока Унгария и Полша", добавят от БРАИТ. Междувременно румънска ИТ компания за роботизация на процеси на управление за Индустрия 4.0 е излязла на борсата и оценката за нея е за над $10 милиарда.

"С цел наваксване на това изоставане, дори без да сме представени в НСТС, БРАИТ изготви и представи на правителството списък от реформи и проекти, които могат да мобилизират около 40 милиарда нови инвестиции. Те са насочени към създаването на софтуерни продукти вследствие на съкращаване на веригите на доставки и "умното" използване на ресурсите и потенциала, чрез коригиране на институционалните недостатъци основно в сферите на образованието, увеличаване дела на дигиталните услуги и допълване на пазарните недостатъци, свързани с достъпа до финансиране", обясняват от асоциацията на иновативните браншове.

Според БРАИТ обаче, предлагането на идеи и извън-институционалният диалог не могат да допринесат пълноценно към разрешаване на основния проблем на България за привличането повече чуждестранни инвестиции и развитието на местни частни стратегически инвестиции. А това е непредвидимостта на нормативната среда и непрозрачността на публичните процедури. "Как да очакваме инвеститорите да игнорират тази непревидимост и непрозрачност, ако тя се кулминира на най-високо ниво - в процеса по оформяне на Националния съвет за тристранно сътрудничество и по-специално в работата на отговорната комисия към Министерство на труда и социалната политика", възмущават се от БРАИТ.

От асоциацията обясняват, чепредставителите на БРАИТ са установили редица нередности в рамките на работата на споменатата комисия за установяване наличието на критериите за представителност на организациите на работниците и служителите и на работодателите. Сред тях са разпределяне на пълномощни за представителство посредством жребий, "за да няма сърдити", приемане на непознати в правния мир на България "браншови пълномощни", чрез които нищо неподозиращи български компании са вписвани в работодателски организации, постоянно разнасяне на официално входирана документация насипно в кашони и кутии, конфликт на интереси на председателя на комисията, както и редица шокиращи дискусии по време на заседания на комисията, които са в разрез с принципите на правовата държава, обясняват от БРАИТ. От асоциацията са сезирали своевременно за тези нередности Инспектората към МТСП.

Оттам поставят пред отговорните институции и широката аудитория редица важни въпроса. "Държим да получим отговори, както и да бъде поета отговорност и да се осъдят действията и бездействията на ангажираните управляващи". Част от въпросите са:
  1. Защо нито един български работодател не може да провери дали неговото дружество е включено в произволна работодателска организация, легитимно или нелегитимно (без лично подписано пълномощно)?
  2. Защо пакетите с пълномощни на работодателските организации не са публични?
  3. Защо преброяването се извършва в тъмни стаички от неназовани публично хора?
  4. Намира ли правителството за притеснително явната кражба на юридическа самоличност на редица български и чуждестранни компании, включително такива, чиито дялове се търгуват на чуждестранни фондови борси, с всички произтичащи от това правни, дипломатически и икономически рискове?
От БРАИТ обясняват, че въпреки оскъдната предоставена информация в хода на процедурата, са разкрили, че "български работодатели биват причислявани без тяхно изрично съгласие и знание към произволни работодателски организации. Още по-фрапиращо е, че голяма част от компаниите-учредители на БРАИТ се оказаха включени и преброени в други работодателски организации (без тяхно знание и позволение). Също толкова скандализиращ е примерът на работодатели, напуснали публично една работодателска организация и също така публично присъединили се към друга, но се оказва, че без тяхно знание продължават да бъдат преброявани в първата", дават още примери за порочни практики от БРАИТ.

Същевременно от БРАИТ твърдят, че са единственият кандидат за НСТС, който е представил пакет от 100% индивидуално подписани пълномощни на работодатели с над 55 000 служители (след поредица от пресявки и препотвъждавания). "Ние не използваме така наречените браншови пълномощни - неуредени както нормативно, така и законово. Разликата между двете е, че индивидуалното пълномощно изразява изрично волеизявление на конкретен работодател да бъде представляван от работодателската организация в НСТС, докато браншовото пълномощно се издава от асоциации без изрично волеизявление на всеки член - а често и без неговото знание", изясняват схемата от БРАИТ.

"България се намира в усложнена епидемиологична ситуация, безпрецедентна икономическа криза и потенциално задаващо се свиване на кредитирането след изтичане на общоевропейските банкови мораториуми. С оглед и на наближаващите парламентарни избори, българското общество и икономиката заслужават повече от всякога прозрачност и доверие в правовия ред. Затова БРАИТ ще потърси правата си, но и ще уведоми българските институции за гореспоменатите проблеми в работата на МТСП по отношение формирането на Националния съвет за тристранно сътрудничество, като настояваме за поемане на съответната отговорност чрез оставки и освобождаване от длъжност", пишат още от БРАИТ.

Асоциацията ще продължи легитимно да защитава правата и интересите на своите членове, както и нуждата на българското общество да живее в държава с върховенство на правото, на публични и прозрачни институции. "Алтернативата е да продължим да гледаме как всички световни стратегически инвестиции се разполагат в съседните ни държави и българските предприемачи хронично губят предимства спрямо своите близки конкуренти", добавят от БРАИТ.

Снимка на Gerd Altmann от Pixabay




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2021 съгласно Общи условия за ползване

X