Ит Лидери

И британските здравни служби търсят технологиите за борба с коронавируса

Владимир Владков

Британската здравна служба NHS е изправена пред безпрецедентна криза. Пандемията с коронавируса Covid-19 поставя под изключително напрежение здравните услуги на Обединеното кралство, които вече са на предела на възможностите си, тъй като персоналът и в доболничната медицинска помощ, така и в болниците едва се справя с наплива от пациенти.

Именно в тази ситуация могат да помогнат технологиите. Използването на видео консултации и видео срещи (телемедицина), гарантират, че най-добрата практика, най-добрите проучвания и данни се споделят между отделните здравни служби на Острова, което може поне да улесни лекарите.

Пандемията е принудила много служители на здравните служби да мислят по-креативно и да използват различни начини на работа, а онези, които доскоро са се противопоставяли на внедряването на технологиите, сега виждат ползите от техните предимства.

Видео консултации
В опит да спрат разпространението на короновируса, както и да се справят с огромния наплив на хора, които чакат за преглед при личния си лекар, организацията на общопрактикуващите лекари съветва пациентите да се обадят или да използват онлайн услуги за достъп до своя ОПЛ. Този "сортиращ модел" е предназначен да отдели от всички пациенти онези с коронавирус, преди да им се назначат лична консултация.

Уеб сайтът на NHS Digital пише, че "пациентите трябва да могат да получават съвети и грижи, без да посещават ОПЛ, освен ако не се изисква клинична грижа."

Телефонните "срещи" обаче няма да покрият всичко. Видео назначенията са много по-безценни - не само за пациенти, които може да проявяват симптоми за коронавирус, но и за всеки, който трябва да бъде видян от личния лекар.

Някои лични лекари вече разполагат с онлайн системи и видеоконсултации, но дори много от тях все още не са започнали да я използват. EMIS е един от най-големите доставчици на ИТ системи за ОПЛ в Англия, с близо 4000 клиенти ОПЛ, използващи уеб услугата на EMIS. През 2017 г. тя е стартирала услугата си Video Consult, но използването все още е ограничено.

Подобна е ситуацията и при други ОПЛ във Великобритания, доставчиците често предлагат подобна услуга, но малко лекари ги използват. EMIS, която по принцип събира такси от лекарите за използването на видеоконсултации, сега е решила да предложи услугата безплатно, поне за следващите няколко месеца. Оттам напомнят, че ако пациент, посетил кабинет на ОПЛ, се окаже заразен с коронавирус, то целият кабинет се затваря и тряба да бъде дезинфектиран. Както бе повторено многократно, много хора имат сравнително слаби симптоми и често не се нуждаят от болнично лечение, но при посещението на лекарския кабинет могат да заразят много други пациенти, които да са по-уязвими към вируса.

Болниците са пълни
Като втори фронт на медицинските грижи болниците все по-често отменят амбулаторните назначения и избирателните операции в целия борд, за да се справят с безпрецедентното търсене на коронавирусната епидемия. И макар че британското правителство предприема мерки за хората на възраст над 70 години, които да се самоизолират, а това може да продължи с месеци, възрастните пациенти, които трябва да посетят болница за извънболнични назначения, са оставени да чакат на опашките.

Някои планират да улеснят виртуалните срещи. В университетската болница на Йорк наскоро е стартирана пилотна телекомуникационна платформа от Refero и екипа за диабет, който те сега искат да използват, за да помогнат на доверието да се справи с проблемите, свързани с медицинските направления, произтичащи от пандемията на коронавирус. Пациентите с диабет си спестяват пътуването до болницата, а лекарите могат да видят средата на пациевнта, например съдържанието на неговия хладилник. Освен това роднини на възрастните пациенти избягват закарването им до болницата. Видео обажданията се препоръчват и за педиатрите, разбира се, когато това е възможно.

Данните са ключът
Не само видеоконсултациите могат да помогнат на националните здравни власти да предоставят грижи за пациентите в труден момент. От съществено значение е и навременото споделяне на информация и данни, за да осигурят по-добри грижи и да се гарантира по-бавно разпространение на вируса.

Някои болници заедно с доставчика Qlik са разработили приложение, което проследява пациенти и персонал в цялата болница, използвайки данни. То идентифицира, проследява и създава отчети за пациенти, които са тествани за коронавирис, като се дава и резултатът. Така се разбира дали пациентът е бил приет в спешния кабинет, а след това са се преместили в двора на болницата. Това позволява на клиничните специалисти да разберат къде е всеки пациент, който е дал положителна проба. Тества се и проект с Qlik и DataRobot за автоматизирано машинно обучение.

Covid-19 няма да си отиде скоро, така че лекарите могат да получат преднина, като използват машинно моделиране, за да идентифицират какво може да се случи. А ако вирусът се окаже сезонен, моделирането може да покаже какъв ще бъде ефектът от изолирането на уязвимите групи през следващата зима.

Преди дни NHS Digital обяви, че стартира Microsoft Teams за всички потребители на NHSmail, които ще има защитени моментални съобщения, директни аудио и видео обаждания и възможност за виртуални срещи. Според NHS Digital, лекарите и персоналът на NHS ще могат по-лесно и по-практично да работят отдалечено.




© Ай Си Ти Медиа ЕООД 1997-2020 съгласно Общи условия за ползване

X